SERVICE MARKETING FACTORS AFFECTING THE DECISION TO REVISIT OF MINI ZOO CUSTOMERS TOWARD THE NEW ZOO,THANYABURI DISTRICT, PATHUM THANI PROVINCE
ปัจจัยการตลาดบริการที่ส่งผลต่อการตัดสินใจของลูกค้ามินิซูในการกลับมาเยี่ยมชมสวนสัตว์แห่งใหม่ อำเภอธัญบุรี จังหวัดปทุมธานี
Keywords:
ปัจจัยการตลาด การตัดสินใจ สวนสัตว์, Marketing, decision, zoo, Service Marketing, Customer Decision, ZooAbstract
The objective of this research was 1) to survey personal factors, market factors and decision-making processes influencing customers to return to visit the new animal park in Thanyaburi District, Pathum Thani Province. 2) to analyze the market factors that influence the decision-making process of returning to visit the new animal park in Thanyaburi District, Pathum Thani Province. The sample group studied consists of tourists who have visited Mini Zoo in Thanyaburi District between March 13, 2565, and July 31, 2566, and are aged 20 and above. The sample size is 400 people selected from Mini Zoo's Facebook page followers, totaling 20,656 people. The sampling method used is probability sampling, and systematic random sampling is employed. Data is collected through questionnaires. Statistical analysis includes descriptive statistics, consisting of frequency, percentage, mean, and standard deviation, hypothesis testing, and binary logistic regression analysis. The research findings reveal that The majority of the sample group are females aged 41-50 years old, working as government employees, holding bachelor's degrees, and having a monthly income ranging from 20,001 to 30,000 baht. the marketing mix factors, the sample group placed the highest importance on personnel factors in their decision-making process to revisit the new animal park in Thanyaburi District, Pathum Thani Province. There was a desire among 245 respondents to revisit the new animal park within 3 months, while 155 respondents did not plan to revisit. 2) Marketing factors influencing the decision to return to visit the new animal park within 3 months in Thanyaburi District, Pathum Thani Province include product-related factors, price-related factors, marketing promotion, and physical environmental factors Province with statistical significance of 0.05Downloads
References
กรกนก หะวานนท์. (2563). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจของนักท่องเที่ยวในการมาเที่ยวชมสวนสัตว์เปิดเขาเขียว จังหวัดชลบุรี. สารนิพนธ์นี้เป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต. สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์. ภาควิชารัฐประศาสนศาสตร์. คณะรัฐศาสตร์. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. (1-61) https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/ 7521/
กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา. (2560) แผนพัฒนาการท่องเที่ยว ฉบับที่ 2 พ.ศ. 2560 – 2564 ค้นเมื่อ 9 ตุลาคม 2565 จากhttps://www.mots.go.th/
กันต์กนิษฐ์ แสนพานิช และสุภาวดี กลับใหม่. (2562). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจมาเที่ยวชมของนักท่องเที่ยวที่พิพิธภัณฑ์สัตว์น้ำราชมงคลตรัง. ตรัง:สถาบันทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม (1-11) https://nrei.rmutsv.ac.th/sites/ default/ files/ %E0%B8%9E%E0%B8%B5%E0%B9%88%E0%B9%82%E0%B8%82%E0%B9%89%E0%B8%A2.pdf
กัลยา วาณิชบัญชา. (2550). การวิเคราะห์สถิติ สถิติสำหรับบริหารและวิจัย. (พิมพ์ครั้งที่ 10 กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
โครงการจ้างออกแบบสิ่งก่อสร้างสวนสัตว์แห่งใหม่ (คลองหก). (2565). รายงานการวิเคราะห์โครงการก่อสร้างสวสัตว์แห่งใหม่ ขององค์การสวนสัตว์แห่งประเทศไทยกระทรวงทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม
ชิดชม กันจุฬา. (2563). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความความตั้งใจในการมาท่องเที่ยวซ้ำของนักท่องเที่ยว กรณีศึกษาเกาะเกร็ดจังหวัดนนทบุรี. วารสารเพื่อการพัฒนาการท่องเที่ยวสู่ความยั่งยืน. 21) มกราคม - มิถุนายน (13-32) https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JSTD/article/view/254911
ญาณิศา เจริญรื่น. (2564). ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเดินทางมาสวนสัตว์สนามบินสุโขทัย ของนักท่องเที่ยวชาวไทย. ศิลปะศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว มหาวิทยาลัยกรุงเทพ ปีการศึกษา 2564. http://dspace.bu.ac.th/bitstream/ 123456789/ 5064/ 1/ yanisa_char.pdf
พิทยาทร ยงค์พันธุ์. (2561) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจขอนักท่องเที่ยวชาวไทยในการท่องเที่ยวเกาะพยาม จังหวัดระนอง บริหารธุรกิจ สาขาวิทยบริการเฉลิมพระเกียรติจังหวัดนครศรีธรรมราช ปีการศึกษา 2561 http://www.ba-abstract.ru.ac.th/
เยาวภา ปฐมศิริกุล. (2565). การสำรวจและวิพากษ์ทฤษฎีทางการตลาดและการปฏิบัติขั้นสูง. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ:มหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย.
วันวิสาข์ ศรีกลับ. (2561). ปัจจัยความสำคัญที่ส่งผลต่อความพึงพอใจ และการกลับมาท่องเที่ยวสวนสัตว์. สารนิพนธ์นี้เป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตร. ปริญญาการจัดการมหาบัณฑิต. วิทยาลัยการจัดการ. มหาวิทยาลัยมหิดล. https://archive.cm.mahidol.ac.th/bitstream/ 123456789/ 3231/ 1/ TP%20MM.067%202561.pdf
Jamieson, D. (2006). Against zoos. In P. Singer (Ed.), In Defense of animals: The second wave (pp. 132 - 143). Malden, MA: Blackwell Publishing. file:/// C:/ Users/ HP/ Downloads/ iscjournal,+%7B$userGroup%7D,+10.+%E0%B8%AD%E0%B8%B8%E0%B8%A9%E0%B8%B2%E0%B8%A3%E0%B8%94%E0%B8%B5+P.+121+-+130%20(1).pdf
Kotler, P., & Armstrong, G. (2012). Principles of marketing (14th ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). England: Pearson Education, Inc.
Kotler, P., & Armstrong, G., Ang, S. H., Tan, C. T., Yau O. H. M., and Leong, S. M. (2017). Principles of Marketing, An Asian Perspective. (4th ed). England: Pearson Education Limited.
Kotler, P., Armstrong, G. & Opresnik, M. O. (2021) Principles of marketing (18th ed.). United Kingdom: Pearson Education.
Lovelock, Christopher and Wirtz, Jochen. (2011). Services marketing: people, technology, strategy.
(7th ed.) New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Schiffman, L. G. & Kanuk, L. L. (2010). Consumer behavior. (10th ed.) NJ: Prentice-Hall.
Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. L. (2015). Customer behavior (11th ed). London: Pearson Education Limited.
Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. L. (2019). Customer behavior (12th ed). United Kingdom: Pearson Education.
Tribe, A. (2004). Zoo tourism. In K. Higginbottom (Ed.), Wildlife tourism: Impacts, management, and
planning (pp.35 -56). Australia: Cooperative Research Centre for Sustainable Tourism. https://www.researchgate.net/ publication/ 37627849_Zoo_Tourism
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ ยินดีรับบทความวิจัยและบทความทางวิชาการด้านบริหารธุรกิจ เพื่อพิจารณาตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสาร ซึ่งทัศนะและข้อคิดเห็นใดๆ ในวารสารฯ ถือเป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบใดๆ ของคณะบริหารธุรกิจเพื่อสังคม มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ผู้ประสงค์จะนำบทความหรือบทวิจารณ์ใดๆ ไปเผยแพร่ จะต้องได้รับการอนุญาตจากวารสารเป็นลายลักษณ์อักษร ลิขสิทธิ์บทความที่เผยแพร่ทั้งหมดเป็นของวารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ