MARKETING MIX FACTORS AND PSYCHOLOICAL FACTORS AFFECTING CUSTOMERS’ PURCHASING DECISION OF VITAMIN WATER IN CONVENIENCE STORE, CHACHOENGSAO PROVINCE

ปัจจัยส่วนประสมการตลาด และปัจจัยจิตวิทยาที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มผสมวิตามินในร้านสะดวกซื้อ จังหวัดฉะเชิงเทรา

Authors

  • Kornkanok Janprapad Faculty of Business Administration, Eastern Asia University
  • Yaowapa Pathomsirikul Faculty of Business Administration, Eastern Asia University
  • Bundith Rattanatai Faculty of Business Administration, Eastern Asia University

Keywords:

Marketing mix factors, Psychological factors, Decision making, Vitamin Water

Abstract

The objectives of this research were to study personal factors and purchasing behavior of vitamin water in convenience stores in Chachoengsao province, as well as to investigate marketing mix factors and psychological factors affecting the decision to purchase vitamin water in convenience stores in Chachoengsao province. This study employed a quantitative research methodology. The sample consisted of customers who had purchased vitamin water in convenience stores in Chachoengsao province in June 2023 and were aged 20 and above, totaling 400 people. Stratified random sampling and systematic sampling methods were used to collect data through questionnaires. Descriptive statistics and logistic regression analysis were used for hypothesis testing. The study found that 1) the majority of the sample were females aged 20 - 30 with a bachelor's degree, employed in private companies with an average monthly income of 10,001 - 20,000 THB. The most purchased vitamin water was Vitaday Vitamin Water, chosen for its properties. The amount spent per purchase ranged from 10 - 20 THB, and the purchase times were between 06:01 and 12:00. Most purchases were made at 7-Eleven convenience stores, paid for in cash, with self-purchasing decisions, and information received through Facebook. 2) Marketing mix factors significantly influenced the decision to purchase vitamin water in convenience stores at a 0.05 significance level. 3) Psychological factors significantly influenced the decision to purchase vitamin water in convenience stores at a 0.05 significance level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กณิศา อุปพงศ์. (2563). ปัจจัยที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อเครื่องดื่มฟังก์ชันนัลประเภทน้ำดื่มเติมวิตามินของผู้บริโภค Generation Y ในเขตกรุงเทพมหานคร [สารนิพนธ์ปริญญาการจัดการมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยมหิดล.

กรุงศรี กูรู. (2564). ภาษีเพื่อสุขภาพ...ลดหวาน ลดเค็ม. ค้นเมื่อ 2 มีนาคม 2566 จาก https://www.krungsri.com/th/plearn-plearn/sweet-salty-tax

กัลยา วานิชย์บัญชา. (2552). การวิเคราะห์สถิติ: สถิติเพื่อการตัดสินใจ (พิมพ์ครั้งที่ 4). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ดับเบิ้ล บี มีเดีย. (2563). เกาะกระแสสุขภาพ เครื่องดื่ม Low Sugar และ Value Added ยังคงมาแรง. ค้นเมื่อ 5 เมษายน 2566 จาก https://www.brandbuffet.in.th/2020/01/low-sugar-and-value-added-trend-of-beverage/

ประชาชาติธุรกิจ. (2562). แนวโน้มอาหารและเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพ. ค้นเมื่อ 5 เมษายน 2566 จาก https://www.prachachat.net/columns/news-268743

พิมพกานต์ กันปันสืบ และพรรณนุช ชัยปินชนะ. (2565). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อน้ำดื่มผสมวิตามินบรรจุขวดของผู้บริโภค Gen Y ในเขตอําเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่. วารสารวิชาการสมาคมสถาบันอุดมศึกษาเอกชนแห่งประเทศไทย (สสอท.), 28(2), 105-115. https://so06.tcithaijo.org/index.php/apheit-ss/article/view/259397/175368

มานิสา คำวิไล และฉันทนา ปาปัดถา. (2564). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อน้ำผักและผลไม้ออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร. วารสารศิลปศาสตร์ (วังนางเลิ้ง) มทร.พระนคร, 1(1), 126-145. https://so07.tcithaijo.org/index.php/LiberalJ/article/view/1311/898

มาร์เก็ตเธียร์. (2565). ตลาดน้ำดื่มวิตามิน 2,400 ลบ. ระอุ “วิตอะเดย์ วิตามิน วอเตอร์” ส่ง 2 ผลิตภัณฑ์ใหม่ เอาใจคอชานมและสายสมุนไพร ตอกย้ำผู้นำตลาดน้ำดื่มวิตามิน. ค้นเมื่อ 20 มีนาคม 2566 จาก https://marketeeronline.co/archives/259086

มาร์เก็ตพลัส. (2564). น้ำดื่มวิตามิน สงครามที่กำลังหาผู้ชนะ. ค้นเมื่อ 20 มีนาคม 2566

จาก https://www.marketplus.in.th/content/detail.php?id=7718

วัชรพงษ์ พนิตธํารง. (2565). ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มผสมวิตามินของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏกาญจนบุุรี, 11(1), 141-149. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/KRUjournal/article/view/254635/174151

ศรีสุนันทา ไชยเฉลิม. (2562). ปัจจัยที่มีผลต่อการซื้อซ้ำเครื่องดื่ม Water plus ของผู้บริโภค [การค้นคว้าอิสระปริญญาบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ศูนย์วิจัยกสิกรไทย. (2563). น้ำดื่มผสมวิตามิน เซกเมนต์ใหม่…บุกตลาดเครื่องดื่ม. ค้นเมื่อ 6 มีนาคม 2566 จาก https://www.kasikornresearch.com/th/analysis/k-social-media/Pages/Vitamin-Water-FB-150920.aspx

สำนักงานจังหวัดฉะเชิงเทรา. (2563). แผนพัฒนาจังหวัดฉะเชิงเทรา (พ.ศ. 2561-2565) (ฉบับทบทวน). ค้นเมื่อ 8 มีนาคม 2566 จาก www.oic.go.th/FILEWEB/CABINFOCENTER30/DRAWER081/GENERAL/DATA0000/00000059.PDF

สำนักงานสาธารณสุขจังหวัดฉะเชิงเทรา. (2564). ปัญหาสุขภาพ 10 อันดับแรก. ค้นเมื่อ 2 มีนาคม 2566 จาก http://www.cco.moph.go.th/cco24/status/annual2564.pdf

Chang, H. P., Ma, C. C., & Chen, H. S. (2020). The impacts of young consumers’ health values on functional beverages purchase intentions. International Journal of Environment Research and Public Health, 17(3479), 1-12. Retrieved March 20, 2023 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7277818/#ref-list-a.r.dtitle

Cochran, W. G. (1977). Sampling techniques. John Wiley & Sons.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing management (15th ed.). Pearson Education.

Paunisaari A. (2019). The role of nutrition and health claims in the purchasing of functional beverages, [Unpublished doctoral dissertation]. University of Vaasa. https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/10073/UniVaasa_2019_Paunisaari_ Anni.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Rahdini, M., Aisyah, M., & Kumar, S. (2014). Factors that influrence people buying decision on bottle drinking water. 9th International academic conference. 747-755. Retrieved March 20, 2023 from https://www.researchgate.net/publication/323308861_FACTORS_THAT_INFLUENCE_

PEOPLE_BUYING_DECISION_ON_BOTTLED_DRINKING_WATER#: ~: text=The%20questionnaires%20distribution%20was%20done, decision%20on%20bottled%20drinking%20water

Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. L. (2015). Customer behavior (11th ed.). Pearson education.

Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. L. (2019). Customer behavior (12th ed.). Pearson education.

Downloads

Published

22-05-2024

How to Cite

Janprapad, K., Pathomsirikul, Y. ., & Rattanatai, B. . (2024). MARKETING MIX FACTORS AND PSYCHOLOICAL FACTORS AFFECTING CUSTOMERS’ PURCHASING DECISION OF VITAMIN WATER IN CONVENIENCE STORE, CHACHOENGSAO PROVINCE: ปัจจัยส่วนประสมการตลาด และปัจจัยจิตวิทยาที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มผสมวิตามินในร้านสะดวกซื้อ จังหวัดฉะเชิงเทรา. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal, 15(1), 14–29. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/MBASBJ/article/view/14744

Most read articles by the same author(s)