EXPLORING THE DRIVERS OF SERVICE INNOVATION AND INFLUENCE ON E-COMMERCE AGRO-BUSINESS PERFORMANCE
การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อนวัตกรรมการบริการและผลต่อประสิทธิภาพการดำเนินงานของธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ (E-Commerce)
Abstract
This study investigated the internal factors within organizations in agricultural E-Commerce businesses in Thailand. A qualitative approach was adopted, with 10 respondents divided into two groups: First, experienced E-Commerce executives and second, agricultural experts and consultants. The study employs in-depth interviews and content analysis. The result shows that respondents share similar perspectives. Consist of the internal factors that influence E-Commerce in Thailand consist of e-service quality, digital leadership, service innovation, competitiveness, and firm performance on financial, marketing, operational, and environmental areas. The findings from this study identifies crucial factors that affect service innovation and firm performance. The next phase is developing a conceptual framework and strategic direction for improving the effectiveness of e-commerce business.Downloads
References
ชัชพล ทรงสุนทรวงศ์. (2559). นวัตกรรมการบริการ: กลยุทธ์ที่สร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันขององค์การธุรกิจบริการ. วารสารการจัดการสมัยใหม่, 14(2), 13-24. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/stousms-pr/article/view/207659
ภัทรภร จิรมหาโภคา และพัทรียา หลักเพ็ชร. (2558). การศึกษาความคาดหวังและการรับรู้คุณภาพการบริการทางการแพทย์. วารสารมนุษยศาสตร์, 22(2), 185-208. https://so04.tcithaijo.org/index.php/abc/article/view/52982
มนษิรดา ทองเกิด. (2565). นวัตกรรมการบริการ: กลยุทธ์การสร้างความแตกต่างของธุรกิจบริการ. วารสารวิชาการและวิจัย มหาวิทยาลัยภาคตะวันออกเฉียงเหนือ, 12(1), 114-129. https://so04.tcithaijo.org/index.php/neuarj/article/view/252760
วัชรพจน์ ทรัพย์สงวนบุญ และปรียากมล เอื้องอ้าย. (2563). การจัดการนวัตกรรมของธุรกิจการผลิตเพื่อยกระดับความสามารถทางการแข่งขัน. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ, 11(2), 49-61. https://ejournals.swu.ac.th/index.php/MBASBJ/article/view/13591
วรกานต์ เทพสมนึก และไพบูลย์ อาชารุ่งโรจน์. (2021). โมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านระบบสื่อสังคมออนไลน์ (S – Commerce) ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ, 12(2), 89-104. https://ejournals.swu.ac.th/index.php/MBASBJ/article/view/13931
ศูนย์วิจัยกสิกรไทย. (2565). B2C E-commerce ปี 65-66. ค้นเมื่อ 21 เมษายน 2566 จาก https://www.kasikornresearch.com/th/analysis/k-social-media/Pages/B2C-FB-02-12-2022.aspx
ศูนย์วิจัยกสิกรไทย. (2566). แนวโน้มธุรกิจ อุตสาหกรรม ปี 2566-68 ธุรกิจบริการดิจิทัลและซอฟต์แวร์. ค้นเมื่อ 1 กรกฎาคม 2566 จาก https://www.krungsri.com/getmedia/969e79d3-1557-4e94-814b-97e731dcedf1/IO_Digital_230328_TH_EX.pdf.aspx
สถาบันระหว่างประเทศเพื่อการค้าและการพัฒนา. (2565). โครงการแนวทางการปรับตัวและแสวงผลประโยชน์และโอกาสของผู้ประกอบการขนาดกลางและขนาดย่อมจากตลาดอีคอมเมิร์ซ. ค้นเมื่อ 1 ตุลาคม 2566 จาก https://www.itd.or.th/wp-content/uploads/2022/01/PowerPoint_1.e-commerce-ITD-Research-Forum-2022.pdf
อาภาภรณ์ วัธนกุล. (2012). ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการซื้อสินค้าของผู้บริโภคผ่านทางเว็บไซต์พาณิชย์ อิเล็กทรอนิกส์ยอดนิยมของประเทศไทย. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
Agarwal, S., Krishna Erramilli, M., & Dev, C. S. (2003). Market orientation and performance in service firms: role of innovation. Journal of services marketing, 17(1), 68-82. https://doi.org/10.1108/08876040310461282
Barney, J. (1991). Firme resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120. https://doi.org/10.1177/014920639101700108
Benitez, J., Arenas, A., Castillo, A., & Esteves, J. (2022). Impact of digital leadership capability on innovation performance: The role of platform digitization capability. Information, & management, 59(2). https://doi.org/10.1016/j.im.2022.103590
Bhat, D. A. R., & Sharma, V. (2021). Enabling service innovation and firm performance: the role of co-creation and technological innovation in the hospitality industry. Technology analysis, & strategic management, 34(7), 774-786. https://doi.org/10.1080/09537325.2021.1919614
Blut, M. (2016). E-Service Quality: Development of a hierarchical model. Journal of retailing, 92(4), 500-517. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.09.002
Borah, P. S., Iqbal, S., & Akhtar, S. (2022). Linking social media usage and SME's sustainable performance: the role of digital leadership and innovation capabilities. Technology in society, 68, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2022.101900
Casidy, R., Nyadzayo, M., & Mohan, M. (2020). Service innovation and Adoption in industrial markets: An SME Perspective. Industrial marketing management, 89, 157-170. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.06.008
Cavanagh, S. (1997). Content analysis: concepts, methods and applications. Nurse researcher, 4(3), 5-16. https://doi.org/10.7748/nr.4.3.5.s2
Chaithanapat, P., Punnakitikashem, P., Khin Khin, N. C., & Rakthin, S. (2022). Relationships among knowledge-oriented leadership, customer knowledge management, innovation quality and firm performance in SMEs. Journal of innovation, & knowledge, 7(1), 1-10.
Chuang, S.-H., & Lin, H.-N. (2017). Performance implications of information-value offering in e-service systems: examining the resource-based perspective and innovation strategy. the journal of strategic information systems, 26(1), 22-38. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2016.09.001
Day, G. S., & Wensley, R. (1988). Assessing advantage: a framework for diagnosing competitive superiori. Journal of marketing, 52(2), Apr,1988, 1-20. https://doi.org/10.1177/002224298805200201
ETDA. (2022). Thailand internet user behavior 2022. ค้นเมื่อ 1 ธันวาคม 2566 จาก https://www.etda.or.th/getattachment/78750426-4a58-4c36-85d3-d1c11c3db1f3/IUB-65-Final.pdf.aspx
Grant, R. M. (1991). The resource-based theory of competitive advantage: Implications for Strategy Formulation.
Grant, R. M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic management journal, 17(Winter Special Issue), 109-122. https://www.jstor.org/stable/2486994
Hansen, G. S., & Wernerfe, B. (1989). Determinants of firm performance: the relative importance of economic and organizational factors. Strategic management journal, 10(3994I1989), 399-411. https://doi.org/10.1002/smj.4250100502
Hussain, A., Shahzad, A., & Hassan, R. (2020). Organizational and Environmental factors with the mediating role of E-Commerce and SME Performance. Journal of open innovation: technology, market, and complexity, 6(4), 1-21.
International Trade Administration. (2021). Thailand ecommerce market growth. ค้นเมื่อ 23 กรกฎาคม 2565 จาก https://www.trade.gov/market-intelligence/thailand-ecommerce-market-growth
International Trade Administration. (2022). Thailand-country commercial guide. ค้นเมื่อ 23 กรกฎาคม 2565 จาก https://www.trade.gov/country-commercial-guides/thailand-ecommerce
Jayant, C. (2023). “Industry 6.0: The rise of intelligent manufacturing and the future of industry”. ค้นเมื่อ 23 เมษายน 2566 จาก https://medium.com/illumination/industry-6-0-the-rise-of-intelligent-manufacturing-and-the-future-of-industry-edb5f77f1706.
Kessuvan, A., & Thongpech, A. (2021). COVID-19 and the new normal food consumption in thailand. fftc journal of agricultural policy, 2, 52-62.
Kim, M., Song, J., & Triche, J. (2014). Toward an integrated framework for innovation in service: a resource-based view and dynamic capabilities approach. Information systems frontiers, 17(3), 533-546. https://link.springer.com/article/10.1007/s10796-014-9505-6
Le, T. T., & Ikram, M. (2022). Do sustainability innovation and firm competitiveness help improve firm performance? evidence from the sme sector in vietnam. Sustainable production and consumption, 29, 588-599. https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.11.008
Lebas, M. J. (1995). Performance measurement and performance management. International journal of production economics, 41(1-3), 23-35. https://doi.org/10.1016/0925-5273(95)00081-X
NESDC. (2566). Thai economic performance in Q4 of 2022 and the outlook for 2023. ค้นเมื่อ 21 เมษายน 2566 จาก https://www.nesdc.go.th/nesdb_en/article_attach/article_file_20230217092855.pdf
Oliveira, T., Alhinho, M., Rita, P., & Dhillon, G. (2017). Modelling and testing consumer trust dimensions in e-commerce. Computers in human behavior, 71, June 2017, 153-164. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.050
Penrose, E. (1959). The theory of the growth of the firm. Oxford Scholarship.
Peteraf, M. A., & Barney, J. B. (2003). Unraveling the resource-based tangle. Managerial and decision economics, 24(4), 309-323. https://www.jstor.org/stable/30035615
Randhawa, K., & Scerri, M. (2015). Service Innovation: A review of the literature. The handbook of service innovation, April 2015, 27-52. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6590-3_2
Rita, P., Oliveira, T., & Farisa, A. (2019). The Impact Of E-Service quality and customer satisfaction on customer behavior in online shopping. Heliyon, 5(10), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02690
Rumelt, R. P. (1991). How much does industry matter?. Strategic management journal, 12(3), 167-185. https://www.jstor.org/stable/2486591
Statista. (2023a). E-commerce in thailand - statistics, & facts. ค้นเมื่อ 11 มกราคม 2566 จาก https://www.statista.com/topics/6939/e-commerce-in-thailand/#topicOverview
Statista. (2023b). eCommerce-thailand. ค้นเมื่อ 11 มกราคม 2566 จาก https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/thailand#revenue
Tarsakoo, P., & Charoensukmongkol, P. (2019). Dimensions of Social media marketing capabilities and their contribution to business performance of firms in thailand. Journal of asia business studies, 14(4), 441-461. https://doi.org/10.1108/JABS-07-2018-0204.
Techsauce. (2020). Thailand e-commerce landscape, including businesses in the thai e-commerce market in depth in 2020. ค้นเมื่อ 1 ตุลาคม 2566 จาก https://techsauce.co/tech-and-biz/thailand-e-commerce-landscape-covid-19
Teece, D. J. (2007). Explicating dynamic capabilities: the nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance. Strategic management journal, 28(13), 1319-1350. https://www.jstor.org/stable/20141992
Wernerfelt, B. (1989). From critical resources to corporate strategy. Journal of general management, 14(3), Spring 1989/5, 4-12. https://www.researchgate.net/publication/265540345_From_Critical_Resources_to_Corporate_Strategy
Xu, X., Lu, Y., Vogel-H., B., & Wang, L. (2021). Industry 4.0 and Industry 5.0—Inception, conception and perception. Journal of manufacturing systems, 61(October 2021), 530-535. https://doi.org/10.1016/j.jmsy.2021.10.006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ ยินดีรับบทความวิจัยและบทความทางวิชาการด้านบริหารธุรกิจ เพื่อพิจารณาตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสาร ซึ่งทัศนะและข้อคิดเห็นใดๆ ในวารสารฯ ถือเป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบใดๆ ของคณะบริหารธุรกิจเพื่อสังคม มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ผู้ประสงค์จะนำบทความหรือบทวิจารณ์ใดๆ ไปเผยแพร่ จะต้องได้รับการอนุญาตจากวารสารเป็นลายลักษณ์อักษร ลิขสิทธิ์บทความที่เผยแพร่ทั้งหมดเป็นของวารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ