CONJOINT ANALYSIS IN THE DECISION-MAKING FOR CHOOSING CAFE IN BANGKOK METROPOLIS
การวิเคราะห์ร่วมในการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านกาแฟ ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Keywords:
Conjoint analysis, Decision-making, CafeAbstract
The purpose of this research is to study the important factors that influence consumers' decision-making in choosing a cafe in the Bangkok Metropolitan area, and to compare the demographic characteristics and lifestyle patterns that affect the choice. This research was conducted using multiple methods. Part 1 Qualitative Research; Key information regarding who has used a cafe in the Bangkok Metropolitan area at least once, totaling 21 people. There were divided into three different age groups, then put through semi-structured online interviews. The data from these interviews was analyzed and concluded. Part 2: Quantitative Research; data was collected through questionnaires from a sample group of 200 cafe customers within the Bangkok Metropolitan area. The statistic used in the data analysis were: conjoint analysis, descriptive statistics and inferential statistics. The research findings indicate that the sample groups ranked the importance of decision-making factors for choosing cafe in the following order: convenient location for traveling to the cafe, cafe decoration, availability of parking space near the cafe, advertising, and taste of the coffee. The hypothesis testing results reveal the following: 1) Consumers of different genders gave unequal importance to taste of coffee and cafe decoration. Whereas, consumers whose ages, education level and average monthly income were different all gave unequal importance to cafe decoration, and availability of parking space near the cafe. Furthermore, Consumers of differing occupations gave unequal importance to the taste of coffee, advertising and availability of parking space near the cafe. 2) Consumers with different frequencies of service usage gave unequal importance to the advertising. 3) Customers with differing lifestyles and opinions gave unequal importance to the cafe decoration and availability of parking space. This study demonstrates the overall preference scores and the ranking of decision-making factors among consumers. Therefore, the research data will enable business owners to identify the importance of each factor that influence consumers' decision-making in choosing cafe and develop strategies accordingly. This information can be used to improve and enhance their businesses in the future.Downloads
References
กรมพัฒนาธุรกิจการค้า. (2563). กาแฟสดแข่งเดือด!! ทำกำไรเกิน 100 %. จาก https://cheechongruay.smartsme.co.th/content/27348
กรมสุขภาพจิต. (2563). Gen Y/Gen Me ประชากรกลุ่มใหญ่ของโลกยุคดิจิตอล ผู้กุมชะตาโลกในอนาคต. จาก https://www.prd.go.th/th/content/category/detail/id/31/iid/10847
กรวิกา ตระการวิจิตร. (2560). ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกใช้บริการร้านคาเฟ่แมว ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. [การค้นคว้าอิสระ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์. จาก https://digital.library.tu.ac.th/tu_dc/frontend/Info/item/dc:90937
จันติมา จันทร์เอียด. (2564). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและพฤติกรรมของผู้บริโภคกาแฟสดในเขตเทศบาลเมืองสงขลา จังหวัดสงขลา. วารสารมหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์ สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 9(1), 58-74. https://so06.tcithaijo.org/index.php/jmli/article/download/262490/177741
จิธญา ตรังคิณีนาถ, นฤมล ลาภธนศิริไพบูรณ์, ยลชนก ขวดพุทรา และปาณิศา วิชุพงษ์. (2565). ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการร้านคาเฟ่และการกลับมาใช้ซ้ำของผู้บริโภค. วารสารนวัตกรรมธุรกิจ การจัดการและสังคมศาสตร์, 3(1), 42-63. https://so03.tcithaijo.org/index.php/jibim/article/view/259974/173273
ดารารัตน์ รักเถาว์, ปวรา โกศัย, ธมลวรรณ วิชา, ศุภกิจ จงพงษา และภัทรวรรณ แท่นทอง. (2561). พฤติกรรมการบริโภคกาแฟสดในเขตอำเภอท่าศาลา จังหวัดนครศรีธรรมราช. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร สาขามนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์และศิลปะ, 11(3), 3329-3352. https://he02.tcithaijo.org/index.php/Veridian-E-Journal/article/view/166774/120411
นิติพล ภูตะโชติ. (2558). พฤติกรรมองค์กร. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
นิมิต ซุ้นสั้น และ ภัทรินทร์ มรรคา. (2559). พฤติกรรมการจับจ่ายสินค้าที่ระลึกของนักท่องเที่ยว: กรณีศึกษานักท่องเที่ยวไทยและนักท่องเที่ยวจีนในจังหวัดภูเก็ต. วารสารวิชาการการท่องเที่ยวไทยนานาชาติ, 12(2), 99-136.
ปรียานุช แดงเดช. (2559). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์บรรเทาอาการปวดที่ทำจากสมุนไพรของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร. [การค้นคว้าอิสระ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ. จากhttp://dspace.bu.ac.th/jspui/bitstream/123456789/2143/1/preyanuch_dang.pdf
พนิตสุภา ธรรมประมวล. (2563). การตลาดบริการ = Service marketing (พิมพ์ครั้งที่ 1). มหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี คณะวิทยาการจัดการ.
พิสิษฐ์ สุวรรณแพทย์ และ กตญ มหาชนะวงศ์ สุวรรณแพทย์. (2561). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อพฤติกรรมการใช้บริการร้านกาแฟสด ในอำเภอหัวหิน จังหวัดประจวบคีรีขันธ์. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร, 11(2), 2169-2184. https://he02.tci-thaijo.org/index.php/Veridian-EJournal/
article/view/144175/106657
วรารักษ์ สักแสน. (2560). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมเข้าใช้บริการร้านกาแฟสดในสถานีบริการน้ำมันของผู้บริโภค เขตอำเภอเมืองเชียงราย จังหวัดเชียงราย. [การค้นคว้าอิสระ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยเชียงใหม่. จาก http://www.graduate.cmru.ac.th/core/km_file/372.pdf
ศศิธร พรมมาลา. (2561). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อกาแฟสดของผู้บริโภคในอำเภอสันทราย จังหวัดเชียงใหม่. [การค้นคว้าอิสระ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่. จาก http://www.cmruir.cmru.ac.th/bitstream/123456789/1871/2/%E0%B8%A8%E0%B8%A8%E0%B8
%B4%E0%B8%98%E0%B8%A3Fulltext.pdf
ศิริวรรณ เสรีรัตน์. (2562). หลักการตลาด ฉบับปรับปรุงใหม่ ปี 2563 = Principles of Marketing. ไดมอนด์ อิน บิส-เน็ซ เวิร์ด.
ศูนย์วิจัยกสิกรไทย. (2561). ธุรกิจร้านกาแฟ บริหารอย่างไรให้รุ่ง. จาก https://www.kasikornbank.com/th/business/sme/KSMEKnowledge/article/KSMEAnalysis/Documents/Coffee-Shop-Management.pdf
สุดาพร กุณฑลบุตร. (2557). หลักการตลาด...สมัยใหม่. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุภาภรณ์ จินดาวงษ์. (2558). การศึกษาพฤติกรรมการเลือกใช้บริการร้านกาแฟสดของผู้บริโภคอำเภอเมือง จังหวัดนครปฐม กรณีศึกษา ร้านบ้านไร่กาแฟ สาขาที่209 [วิทยานิพนธ์ ปริญญามหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยศิลปากร.
อรจิรา แดนวิวัฒน์เดชา และคนอื่นๆ(2561). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงพยาบาลพญาไท 2 ของลูกค้าชาวจีน. ใน การประชุมวิชาการเสนอผลงานวิจัยระดับชาติและนานาชาติ, 1(9), 1488-1495. มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จาก http://journalgrad.ssru.ac.th/index.php/8thconference/article/view/1354
เอื้องฟ้า กายธัญลักษณ์. (2559). ปัจจัยที่มีผลต่อความพึงพอใจในการใช้บริการและบริโภคเครื่องดื่มร้านสตาร์บัคส์ (Starbucks). [การค้นคว้าอิสระ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์. จาก http://ethesisarchive.library.tu.ac.th/thesis/2016/TU_2016_5802030220_5815_4233.pdf
Cochran, W.G. (1997). Sampling techniques. (3rd ed). John Wiley, & Sons, Inc.
Digital Government Development Agency. (2565). งบประมาณภาษี. จาก www.govspending.data.go.th/dashboard/7
EIC. (2562). คนไทยกินอะไรกัน? จาก https://www.scbeic.com/th/detail/product/6394
Green, P. E., & Srinivasan, V. (1978). Conjoint analysis in consumer research: issues and outlook. Journal of consumer research, 5(2), 103-123. https://www.jstor.org/stable/2489001
Hauser, J. R., & Rao, V. R. (2002). Conjoint analysis, related modeling, and application. [Unpublished advances in marketing research: progress and prospects]. Cornell University. from
https://www.academia.edu/2339859/Advances_in_Marketing_Research_Progress_and_Prospect
s_A_Tribute_to_Paul_Greens_Contributions_to_Marketing_Research_Methodology_
Hawkins, D. I., Best, R. J., & Coney, K. A. (2001). Consumer behavior: building marketing strategy (8th ed.). McGraw Hill.
Kotler, P., Keller, K. L., & Chernev, A. (2022). Marketing management. Pearson.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of marketing (17th ed.). Pearson.
Lancaster, K. (1971). Consumer demand: a new approach. Columbia University.
Solomon, M. R., Hogg, M. K., Askegaard, S., & Bamossy, G. (2019). Consumer behaviour: A european perspective. Pearson Education
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ ยินดีรับบทความวิจัยและบทความทางวิชาการด้านบริหารธุรกิจ เพื่อพิจารณาตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสาร ซึ่งทัศนะและข้อคิดเห็นใดๆ ในวารสารฯ ถือเป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบใดๆ ของคณะบริหารธุรกิจเพื่อสังคม มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ผู้ประสงค์จะนำบทความหรือบทวิจารณ์ใดๆ ไปเผยแพร่ จะต้องได้รับการอนุญาตจากวารสารเป็นลายลักษณ์อักษร ลิขสิทธิ์บทความที่เผยแพร่ทั้งหมดเป็นของวารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ