OPINION OF THAI TOURISTS TOWARD AT TALAD NOI COMMUNITY BANGKOK IN THE ENVIRONMENTAL DIMENSION AND INSTILLING AWARENESS OF ENVIRONMENTAL
ความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีต่อชุมชนตลาดน้อย กรุงเทพมหานคร ในมิติด้านสิ่งแวดล้อมและการปลูกจิตสำนึก การอนุรักษ์ด้านสิ่งแวดล้อม
Keywords:
Tourists opinions , Environmental conservation awareness, Talad Noi community, Tourism Environmental, Sustainable TourismAbstract
This research objectives such as 1) Study the opinions of Thai tourists regarding the quality and cleanliness of the environmental of the Talat Noi community. 2) Study the opinions of Thai tourists regarding the campaign to promote awareness of environmental conservation in Talat Noi community. This research is quantitative research. The population used in this research there were 404 Thai tourists aged 18 years and over. The tool of research was a questionnaire. The results of the research found the most of the respondents are female, aged 18-30 years old, occupation company employee’s worker, single status, education is at the bachelor's level. Tourist has average income of 15,000-30,000 bath per month and stay in Bangkok and surrounding areas. The research results on the level of opinions of Thai tourists regarding the environment at Talat Noi community found that Restaurants in the community. The footpaths in the community and the overall community are very clean. But in terms of waste management managing trash regulations Garbage separation and cleanliness along walls and the smell from waste is still at a moderate level. Tourists' opinions regarding the campaign to promote awareness of environmental conservation in the community, it was found that the campaign was at a high level. In particular, the campaign for using energy-saving vehicles still at a moderate level. Researcher would like to suggestions for Campaign to promote awareness of environmental conservation at Talat Noi communities such as hotels and accommodations in Talad Noi community should be promote an environmental conservation and clean. The community also organize campaign activities to maintain clean and become a green tourist destination. The results of the research will be causing the environmental quality of the Talat Noi community to be improve and tourists to be more conscious of environmental conservation.Downloads
References
กระทรวงท่องเที่ยวและกีฬา. (2560). ยุทธศาสตร์การส่งเสริมท่องเที่ยวสีเขียว (Green tourism) พ.ศ. 2560-2564.ค้นเมื่อ 30 กันยายน 2565 จาก http://tourismlibrary.tat.or.th/medias/T26666.pdf
เกรียงศักดิ์ อุดมสินโรจน์. (2549). การจัดการเทคโนโลยีสิ่งแวดล้อม. มหาวิทยาลัยรังสิต.
ทัตพล วงศ์สามัคคี, พรสรร วิเชียรประดิษฐ์. (2564). ผลกระทบจากการทับซ้อนของกิจกรรมในพื้นที่สาธารณะระดับชุมชน: กรณีศึกษาชุมชนย่านตลาดน้อย กรุงเทพมหานคร. วารสารสาระศาสตร์ มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณ์, 4(2), 384-396. https://so05.tcithaijo.org/index.php/sarasatr/article/view/251344/171388
ธนเดช อัครภิญญากุล. (2564). ภาพลักษณ์ด้านการท่องเที่ยวของจังหวัดชัยนาทในมุมมองของนักท่องเที่ยวชาวไทย [วิทยานิพนธ์ปริญญาโท ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
ปราง ศิลปะกิจ และคนอื่นๆ. (2564). ศิลปะบนพื้นที่และการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์กรณีศึกษา ตลาดน้อย เขตสัมพันธวงศ์ กรุงเทพมหานคร. วารสารชุมชนวิจัย, 16(1), 24-36. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/NRRU/article/view/253652/174534
ภาวิณี ปุณณกันต์, สากล ฐินะกุล และเสริมยศ สมมั่น. (2558). คนเราตัดสินใจเพื่อสิ่งแวดล้อมได้อย่างไร. ส.ไพบูลย์การพิมพ์.
โยษิตา เพ็ชรดี. (2562). แนวทางการพัฒนาย่านตลาดนนทบุรี จังหวัดนนทบุรีให้เป็นแหล่งท่องเที่ยว [สารนิพนธ์ปริญญาโท ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
รุ่งภัสสรณ์ ศรัทธาธนพัฒน์. (2565). การท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมในมิติวิถีใหม่ของชาวชุมชนตลาดน้ำพื้นที่กรุงเทพมหานคร. วารสารวิวิธวรรณสาร, 6(3), 105-117.
https://so06.tci-thaijo.org/index.php/wiwitwannasan/article/view/259649/175669
วิสาขา ภู่จินดา และณัฏฐธิดา พัฒนเจริญ. (2564). การท่องเที่ยวที่เป็นมิตรกับสิ่งแวดล้อม กรณีศึกษา: ชุมชนบ้านสะนำ ตำบลนาไร่ อำเภอนาไร่ จังหวัดอุทัยธานี. วารสารวิจัยและพัฒนา, 13(2), 301-319. https://so05.tci-thaijo.org/index.php/irdssru/article/view/252386/172663
สิริภัทร์ โชติช่วง และคนอื่น ๆ. (2561). ทัศนคติด้าน 7 Greens ที่มีผลต่อการรับรู้ภาพลักษณ์ด้านการท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวในเกาะสมุย. วารสารคณะบริหารธุรกิจ เศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร, 13(1), 124-136. https://so02.tci-thaijo.org/index.php/BECJournal/article/view/79367/92429
Styles, D., Schonberger, H & Martos, J.L.G. (2013). Best environmental management practice in the tourism sector: JRC scientific and policy reports. European Commission.
Yamane, T. (1973). Statistics: An introductory analysis. Harper & Row.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ ยินดีรับบทความวิจัยและบทความทางวิชาการด้านบริหารธุรกิจ เพื่อพิจารณาตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสาร ซึ่งทัศนะและข้อคิดเห็นใดๆ ในวารสารฯ ถือเป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบใดๆ ของคณะบริหารธุรกิจเพื่อสังคม มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ผู้ประสงค์จะนำบทความหรือบทวิจารณ์ใดๆ ไปเผยแพร่ จะต้องได้รับการอนุญาตจากวารสารเป็นลายลักษณ์อักษร ลิขสิทธิ์บทความที่เผยแพร่ทั้งหมดเป็นของวารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ