PERSONAL FACTORS, CONSUMERS PURCHASING BEHAVIOR AND THE MARKETING MIX FACTORS TO PURCHASE HEALTHY CHINESE HERBAL TEA IN THE CENTRAL REGION OF THAILAND

ปัจจัยส่วนบุคคล พฤติกรรมการซื้อ และปัจจัยส่วนประสมการตลาด ในการซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องดื่มเพื่อสุขภาพจับเลี้ยงของผู้บริโภค ในเขตภาคกลางในประเทศไทย

Authors

  • kanjana thongngoen King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang Business School, King Mongkut's Institute Bangkok of Technology Ladkrabang
  • Apiwat Krommuang King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang Business School, King Mongkut's Institute Bangkok of Technology Ladkrabang

Keywords:

Marketing Mix Factors, Chinese Herbal Tea Products, Consumer Purchasing Behavior Factors

Abstract

The objectives of this study were 1) To investigate the personal factors, the consumer’s purchase, marketing mix factors of consumer’s purchase of healthy Chinese herbal tea in the central region of Thailand, 2) To compare the marketing mix factors healthy Chinese herbal tea in the central region of Thailand as classified by demographic factors of consumers, and 3) To compare the marketing mix factors of as categorized by consumer purchasing behavior. The data were collected through the of 400 samples, and the data were subsequently analyzed using various statistical techniques, namely the frequency, percentage, mean, standard deviation, one-way ANOVA, and least significant difference.  The research findings indicated that 1) The Personal factors of consumers who had previously purchased healthy Chinese herbal tea included gender, age, education, marital status, occupation, and income. They were mostly female, less than or equal to 20 years of age, and single. They also possessed a bachelor's degree, were students or unemployed consumers, and had an average monthly income of less than or equal to 15,000 baht. In terms of factors related to consumer purchasing behavior, the main reasons underlying the purchase of healthy Chinese herbal tea were predominantly for thirst quenching and refreshing purposes. Typically, the location of purchase was at convenience stores, such as 7-Eleven and Family Mart at all branches, and the time of purchase was when they felt thirsty. Moreover, the influencer for the purchase decision was the consumers themselves. The frequency of purchase was one to four times per week, and the cost per purchase was less than 20 baht per time. The most important marketing mix factors influencing the purchase of healthy Chinese herbal tea were place, price, product, and promotion, respectively. 2) The results of the hypothesis testing revealed that the result hypothesis testing revealed that the difference of personal factors in turn of varying ages, occupations, marital status and average monthly income had difference. 3) The difference of customer purchasing behavior, in turn locations of purchase, time of purchase, decision making influencers, purchase frequency and purchase cost had difference of importance to the marketing mix.

Downloads

Download data is not yet available.

References

จิราวัฒน์ อุรุพงษ์นนท์. (2564). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อน้ำดื่มบรรจุขวดของผู้บริโภคในเขตมีนบุรี

กรุงเทพมหานคร. วารสารการบริหารและสังคมศาสตร์ปริทรรศน์, 4(3), 31-44. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/assr/article/view/255072

จุรีพร ช้อนใจ. (2563). ปัจจัยที่ส่งผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อน้ำผลไม้พร้อมดื่มตรากรีนเมทของผู้บริโภคในจังหวัดราชบุรี. วิทยานิพนธ์ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ชูชัย สมิทธิไกร. (2554). พฤติกรรมผู้บริโภค. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.ไทยตำบลดอทคอม

(2553). สินค้า OTOP ระดับประเทศ 5 ดาว.

ปณิศา มีจินดา. (2553). พฤติกรรมผู้บริโภค (พิมพ์ครั้งที่1). กรุงเทพฯ: ธรรมสาร.

ณัฐพัชร์ แก้วพิทกษ์คุณ. (2563). ทัศนคติและปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มประเภทน้ำหวานของผู้บริโภคในช่วงมัธยมศึกษาในเขตกรุงเทพมหานคร. บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ณัฐกฤตา คงอนัน. (2563). ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มผสมวิตามินของผู้บริโภคเขตกรุงเทพมหานคร. บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ภิญรดา แก้วเขียว. (2562). การพัฒนาเครื่องดื่มประเภทน้ำผลไม้สำหรับตลาดกลุ่มคนรุ่นใหม่. วิทยานิพนธ์ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (การวางแผนและการจัดการเชิงกลยุทธ์). กรุงเทพฯ: สถาบันเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น.

ศุภเกียรติ คำบุทอง. (2560). พฤติกรรมการเลือกซื้อและปัจจัยทางการตลาดต่อการใช้สมุนไพรไทย

แปรรูปเพื่อบำรุงข้อและกระดูก. บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (สาขาวิชาการจัดการเชิงกลยุทธ์). กรุงเทพฯ:มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

กัลยา เมืองตะ. (2561). ปัจจัยที่มีอิทธิพลเชิงบวกต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ “ดอยคำ” ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร. การค้นคว้าอิสระ บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

วินันทา ดวงสุวรรณ. (2561). การเปิดรับสื่อ พฤติกรรมการบริโภค และทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อน้ำผลไม้ดอยคำ. วารสารศาสตรมหาบัณฑิต (สาขาวิชาการบริหารสื่อสารมวลชน). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

สิริอนงค์ ถนอมกลบุตร. (2556). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อน้ำดื่มบรรจุขวดของผู้บริโภคในพระนครศรีอยุธยา. การค้นคว้าอิสระ. บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บริหารธุรกิจ). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา

ชุตินันท์ โรจน์เพ็ญเพียร. (2560). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มเพื่อสุขภาพของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร. การประชุมวิชาการเสนอผลงานวิจัยบัณฑิตศึกษาระดับชาติและนานาชาติ. ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น

ณูรี ติยา. (2565). พฤติกรรมการบริโภคเครื่องดื่มสมุนไพรผสมมะนาวของนักศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา. งานประชุมวิชาการระดับชาติ ด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี เครือข่ายสถาบันอุดมศึกษาภาคใต้. สุราษฎร์ธานี:มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี.

อรุณโรจน์ เอกพณิชย์. (2558). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกซื้อน้ำผักและผลไม้อินทรีย์แบบสกัดเย็นของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

Downloads

Published

28-12-2023

How to Cite

thongngoen, kanjana, & Krommuang, A. . (2023). PERSONAL FACTORS, CONSUMERS PURCHASING BEHAVIOR AND THE MARKETING MIX FACTORS TO PURCHASE HEALTHY CHINESE HERBAL TEA IN THE CENTRAL REGION OF THAILAND: ปัจจัยส่วนบุคคล พฤติกรรมการซื้อ และปัจจัยส่วนประสมการตลาด ในการซื้อผลิตภัณฑ์เครื่องดื่มเพื่อสุขภาพจับเลี้ยงของผู้บริโภค ในเขตภาคกลางในประเทศไทย. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal, 14(2), 95–115. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/MBASBJ/article/view/15554