วิธีการจัดการเรียนรู้แบบเปิดเพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผลวิชาภาษาไทย

Main Article Content

ธิดารัตน์ ธนกูลกิจ
พัชรี จันทร์เพ็ง

Abstract

บทคัดย่อ การจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทยเพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผล มีความสำคัญกับผู้เรียนและเป็นสิ่งที่ท้าทายผู้สอน เนื่องจากข้อมูลในปัจจุบันมีจำนวนมาก ผู้เรียนมีความสามารถในการรับสารได้ไม่เท่ากัน  การจัดการเรียนการสอนในรูปแบบเดิมอาจตอบสนองผู้เรียนได้ไม่ครอบคลุมกับการเปลี่ยนแปลง การออกแบบการจัดการเรียนรู้ควรให้ผู้เรียนได้ปฏิบัติและสามารถนำไปใช้ได้จริง โดยเฉพาะการคิดอย่างมีเหตุผลที่สามารถนำมาปรับใช้ในกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทยเป็นสิ่งที่สำคัญ  บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอการออกแบบการจัดการเรียนรู้วิชาภาษาไทยเพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผลโดยใช้วิธีการแบบเปิด ทำให้ผู้เรียนมีความกระตือรือร้นและทำงานด้วยตนเอง การคิดอย่างมีเหตุผล การทำงานร่วมกัน และยอมรับฟังความคิดเห็น   อีกทั้งยังเน้นการจัดการเรียนรู้ในวิชาภาษาไทยในศตวรรษที่ 21 ควรเน้นให้ผู้เรียนมีส่วนร่วมมุ่งเน้นกระบวนการที่ทำให้เกิดประโยชน์เหมาะสมต่อผู้เรียน   คำสำคัญ : การออกแบบการจัดการเรียนรู้ , การสอนแบบเปิด , การคิดอย่างมีเหตุผล, ภาษาไทย  ABSTRACT Instructional design which mainly focuses on encouraging students’ logical thinking skills is very important. In addition, it is very challenging for teacher to design in order to serve the purpose. In modern world, students acquire large amounts of information through lots of media in various forms. And information spreads fast in social media. Traditional pedagogy may seem less stimulating and less compatible with the current rapid change. Therefore, lesson designing to encourage students to practice and apply knowledge they learned into real-life context is accepted and corresponded to 21st Century skills. Moreover, students’ logical thinking skills does play crucial role in learning. This study aimed at developing instructional design to stimulate students’ logical thinking skills through open approach which allows students to be actively engaged in class and promote self-practices to develop logical thinking ability. Keywords: Instructional Design, Open Approach, Logical thinking, Thai Language

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
ธนกูลกิจ ธ., & จันทร์เพ็ง พ. (2022). วิธีการจัดการเรียนรู้แบบเปิดเพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผลวิชาภาษาไทย. วารสารวิชาการศึกษาศาสตร์ ศรีนครินทรวิโรฒ, 22(2), 188–203. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jedu/article/view/13494
Section
บทความวิชาการ (Academic Articles)
Author Biographies

ธิดารัตน์ ธนกูลกิจ, Demonstration School of Khon Kaen University

i'm teacher at Demonstration School  of Khon Kaen University Thai Language for 20 years

พัชรี จันทร์เพ็ง, Faculty of Education, Khon Kaen University

i'm teacher at Faculty of Education, Khon Kaen University