THE INFLUENCE OF MOTIVATION, ABILITY, AND OPPORTUNITY ON ENTREPRENEURIAL INTENTIONS FOR SUCCESSFUL BUSINESS OPERATIONS IN THAILAND
อิทธิพลของแรงจูงใจ ความสามารถ และโอกาสที่ส่งผลต่อความตั้งใจ ประกอบธุรกิจให้ประสบความสำเร็จของผู้ประกอบการไทย
Keywords:
แรงจูงใจ, ความสามารถ, โอกาส, ความตั้งใจของผู้ประกอบการ, Motivation Ability Opportunity Business intentionAbstract
This quantitative survey research studied entrepreneurial characteristics, motivation levels, capabilities, opportunities and business intentions as well as characteristics affecting business intentions for success. In addition, the influence of motivation, capabilities, and opportunities on business intentions for success among entrepreneurs in Thailand was examined. Cross-section data was collected by questionnaire from 400 entrepreneurs active for at least three years in Thailand, chosen by non-probability sampling with voluntary selection. Data was analyzed by descriptive and inferential analytics. Results were that female samples outnumbered males, and were mostly aged from 25 to 40, with up to five employees. Most had earned bachelor's degrees and had three to five years of business experience. Sample business intentions differed, independently of gender, age and educational level. Business size and duration of business operations positively influenced samples business intention to succeed. These findings explained 10.6 percent of variance in intention, with the most influential factor being ability, followed by motivation and opportunity, respectively. Therefore, agencies promoting entrepreneurship should create incentives, capabilities, and opportunities for entrepreneurs to boost competitiveness for long term growth and survival.Downloads
References
ชูชัย สมิทธิไกร. (2560). การบริหารการเงินสำหรับผู้ประกอบการ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธนะพัฒน์ วิริต. (2565). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความสำเร็จการดำเนินธุรกิจ(SMEs)จากสภาวะการแพร่ระบาดโรคโควิด-19 ของผู้ประกอบการในจังหวัดปทุมธานี. วารสารนวัตกรรมการศึกษาและการวิจัย, 6(2), 458-473. https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jeir/article/view/256730/174062
ธนวรรธน์ พลวิชัย. (2562). ปัจจัยแห่งความสำเร็จของผู้ประกอบการไทยในยุคดิจิทัล. วารสารบริหารธุรกิจ, 42(161), 1-25. https://ph01.tci-thaijo.org/index.php/jit_journal/article/view/213962/148864.
ประจักษ์ ปฏิทัศน์. (2560). จิตวิทยาสำหรับผู้ประกอบการ. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.
ศิริวรรณ เสรีรัตน์ ,ศุภร เสรีรัตน์, ปริญ ลักษิตานนท์ และองอาจ ปทะวานิช. (2562).การบริหารการตลาดยุคใหม่. กรุงเทพฯ: บริษัท ธรรมสาร จำกัด.
สิริลักษณ์ พิชัยณรงค์. (2565). การเป็นผู้ประกอบการ. สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
สุดาพร กุณฑลบุตร. (2561). การจัดการเชิงกลยุทธ์สำหรับผู้ประกอบการ. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุภาวดี สุขะเสน. (2563). ปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจสืบทอดธุรกิจครอบครัวของทายาทรุ่นที่สอง.วารสารบริหารธุรกิจเศรษฐศาสตร์และการสื่อสาร, 15(1), 14-26. http://www.mis.ms.su.ac.th/MISMS01/ PDF02/ 762_20190927_j_39.pdf
สมชาย หิรัญกิตติ. (2561). การบริหารทรัพยากรมนุษย์. กรุงเทพฯ: Diamond in Business World.
สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2558). การแบ่งภูมิภาคทางภูมิศาสตร์. http://legacy.orst.go.th/?knowledges =การแบ่งภูมิภาคทางภูมิศาสตร์
สำนักงานส่งเสริมวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม. (2566). รายงานสถานการณ์วิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม (MSME) รายเดือน. สำนักงานส่งเสริมวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม.
วิทวัส รุ่งเรืองผล. (2563). หลักการตลาด. กรุงเทพฯ: มาร์เก็ตติ้งมูฟ.
วรพรรณ รัตนทรงธรรม และบงกช ตั้งจิระศิลป์. (2563). ปัจจัยความสำเร็จของผู้ประกอบการธุรกิจผลิตและจำหน่ายเฟอร์นิเจอร์ขนาดเล็ก:กรณีศึกษา ผู้ประกอบการชาวลำพูนในจังหวัดร้อยเอ็ด. วารสารบริหารธุรกิจอุตสาหกรรม, 2(2), 59-76.
https://so03.tci-thaijo.org/index.php/iba/ article/download/249086/167768.
วันวิสาข์ โชคพรหมอนันต์ และวิโรจน์ เจษฎาลักษณ์. (2558). คุณลักษณะของผู้ประกอบการที่มีต่อความ สำเร็จในการดำเนินธุรกิจ ของผู้ประกอบการร้านค้า ในตลาดน้ำดอนหวาย จังหวัดนครปฐม.วารสารวิชาการ Veridian E-Journal,8(2), 967-988. https://he02.tci-thaijo.org/index.php/Veridian-E-Journal/article/view/40986/ 33908
Abdullah, H. I., & Shah, P. M. (2014). Motivation and Attitudes towards Learning English among Undergraduates in National University of Malaysia (UKM). International Journal of English and Education, 3, 209-227. https://www.semanticscholar.org/paper/Motivation-And-Attitudes-Towards-Learning-English%3A-Al-Tamimi-Shuib/ 4933ae7dbfbc56365d084ed3eb9ca49331051e40
Agarwal S., & Lenka, U. (2016). An exploratory study on the development of women entrepreneurs: Indian cases. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(2), 232–247. https://doi.org/10.1108/ JRME-04-2015-0024
Al-Kwifi, O.S., Ahmed, Z.U.,Khoa, T.T.,& Ongsakul, V. (2019).Determinants of female entrepreneurship success across Saudi Arabia. Journal of Transnational Management, 25(1),3-29. https://doi.org/10.1080/ 15475778.2019.16827
Al-Tit, A., Omri, A., & Euchi, I (2019) Crical Success Factors of Small and Medium-Sized Enterprises in Saudi Arabia: Insights from Sustainability Perspective. Administrative Sciences, MDPI, Open Access Journal, 9(32), 1-12. https://doi.org/10.3390/ admsci9020032
Audretsch, D. B., Keilbach, M. C., & Lehmann, E. E. (2006). Entrepreneurship and economic growth. Oxford, University press.
Bono, E. D. (2010). Six Thinking Hats. Little Brown.
Brinckmann, J. (2008). Competence of Top Management Teams and Success of New Technology-Based Firms: A Theoretical and Empirical Analysis Concerning Competencies of Entrepreneurial Teams and the Development of Their Ventures. Strategisches Kompetenz-Management.
Barba-Sanchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2017). Entrepreneurial motivation and self-employment: evidence from expectancy theory. International Entrepreneurship and Management Journal, 13, 1097–1115. https://link.springer.com/article/10.1007/ S11365-017-0441-Z
Crouzet, N. & Mehrotra, N.R. (2020). Small and Large Firms over the Business Cycle. American Economic Review, 110(11), 3549-3601.
https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/aer.20181499
Darrene, H. & Ellen, H. (2021). Incentives for Entrepreneurial Firms and Technical and Policy Appendices. MPRA Paper, 109173, https://mpra.ub.uni-muenchen.de/ 109173/
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Psychologie Canadienne, 49(1), 14–23. https://doi.org/10.1037/ 0708-5591.49.1.14
Di Zhang, D., & Bruning, E. (2011). Personal characteristics and strategic orientation: entrepreneurs in Canadian manufacturing companies. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 17(1), 82-103. https://doi.org/10.1108/ 13552551111107525
GEM. (2022). Global Entrepreneurship report 2020-2021. https://www.gemconsortium. org/report/ gem-20202021-global-report
Hameed, I., & Irfan, Z. (2019). Entrepreneurship Education: A Review of Challenges, Characteristics and Opportunities. Entrepreneurship Education, 2, 135-148. https://doi.org/10.1007/ s41959-019-00018-z
Hull, Y.T.C., Hung, N., Hair, P., Victor, R., & DeMartino. (2007). Taking advantage of digital opportunities: A typology of digital entrepreneurship. International Journal of Networking and Virtual Organizations, 4(3),290-303, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2882175
Jamalia, B., Reza, M. Jahangir, Y., & Dehkord, A M. (2018). Theories of Opportunity Creation and Effective Entrepreneurial Actions in Opportunity Creation Context. Decision Science Letters 7(4),443–454. https://growingscience.com/ beta/ dsl/ 2715-theories-of-opportunity-creation-and-effective-entrepreneurial-actions-in-opportunity-creation-context.html
Kumaran, M., & Anand, P.R. (2016). Entrepreneurship Motivation of Fisheries Graduates: An Exploratory Study. Journal of Extension Education, 28(1), 5579-5587. https://doi.org/10.26725/ JEE.2016.1.28.5579-5587
Leporati, M., Torres Marin, A.J., & Roses, S. (2021). Senior entrepreneurship in Chile: necessity or opportunity? A GEM perspective. European Business Review, 33(6), 892-917. https://doi.org/10.1108/ EBR-11-2020-0277
Mason, C. H., Morgan, N. A., Vorhies, D. W. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909-920. https://doi.org/10.1002/ smj.764
McKelvie, A., & Wiklund, J. (2010). Advancing Firm Growth Research: A Focus on Growth Mode Instead of Growth Rate. Entrepreneurship Theory and Practice 34(2), 261 – 288. https://doi.org/10.1111/ j.1540-6520.2010.00375.x
Shal, B. E. & Kadery, M. (2021). Organizational Project Management Maturity Effect on the Relationship Between Entrepreneurial Orientation and Organizational Performance in Egyptian Organizations. Journal of Business and Management Sciences.9(1),36-49. https://pubs.sciepub.com/ jbms/ 9/ 1/ 5/index.html
Rogelberg, S. G. (2007). Encyclopedia of industrial and organizational psychology. Sage Publications.
Shane, S., Locke, E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13(2), 257-279. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(03)00017-2
Siivonen, P.T., Komulainen, K., Kasanen, K., & Kupiainen, P. (2022). Aged and gendered master narratives on entrepreneurship in Finnish higher education. International Journal of Gender and Entrepreneurship, (14)1, 26-43. https://doi.org/10.1108/ IJGE-01-2021-0010
Tehseen, S., & Ramayah, T. (2015). Entrepreneurial Competencies and SMEs Business Success: The Contingent Role of External Integration. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6, 50-61. https://doi.org/10.5901/mjss.2015.v6n1p50
Urbano, D., Audretsch, D., Aparicio, S., & Noguera, M. (2020). Does entrepreneurial activity matter for economic growth in developing countries? The role of the institutional environment. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(3), 1065-1099. https://doi.org/10.1007/ s11365-019-00621-5
VUSSC. (2011). Content Entrepreneurship Starting Up a Business/ What is meant by Entrepreneurship. https://oerdev.nbatesting.co.za/ system/ files/ 2024-01/ vussc-content-entrepreneurship-starting-business-what-meant-entrepreneurship_0.pdf
Wach, D., Gorgievski, M. J., & Stephan, U. (2016). More than money: Developing an integrative multi-factorial measure of entrepreneurial success. International Small Business Journal Researching Entrepreneurship 34(8), 1098-1121. https://doi.org/10.1177/02662426156084
Xu, L., Liao, J., Kuang, H., & Wu, Y. (2021). Effect of Psychological Capital of Volunteers on Volunteering Behavior: The Chained Mediation Role of Perceived Social Support and Volunteer Motivation. Organizational Psychology, 12, 1-12. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2021.657877
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ ยินดีรับบทความวิจัยและบทความทางวิชาการด้านบริหารธุรกิจ เพื่อพิจารณาตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสาร ซึ่งทัศนะและข้อคิดเห็นใดๆ ในวารสารฯ ถือเป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบใดๆ ของคณะบริหารธุรกิจเพื่อสังคม มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ผู้ประสงค์จะนำบทความหรือบทวิจารณ์ใดๆ ไปเผยแพร่ จะต้องได้รับการอนุญาตจากวารสารเป็นลายลักษณ์อักษร ลิขสิทธิ์บทความที่เผยแพร่ทั้งหมดเป็นของวารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ