การมุ่งเน้นความฉลาดทางการตรวจสอบภายในและมูลค่าขององค์กร: การตรวจสอบเชิงประจักษ์ของบริษัทจดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย INTERNAL AUDIT INTELLIGENCE ORIENTATION AND FIRM VALUE: AN EMPIRICAL INVESTIGATION OF LISTED FIRMS IN THAILAND
Keywords:
Internal audit intelligence orientation, Operational risk protection, Financial information reliability, Organizational expenditure reduction, Firm valueAbstract
This study aims to investigate the relationship of internal audit intelligence orientation and internal audit outcomes. Hypotheses testing by Ordinary Least Squares (OLS) regression analysis. The data were collected by using questionnaires from 134 listed firms in Thailand. The independent variable is internal audit intelligence orientation, which has five dimensions, namely, dynamic internal audit planning, internal audit method integration, technology-based internal audit implementation, internal audit innovation orientation, and internal audit skepticism competency. The evidence highlights that internal audit innovation orientation has the strongest positive significance for internal audit outcome. Dynamic internal audit planning has a positively significant effect on financial information reliability and firm value. In the same vein, internal audit method integration has a positively significant effect on operational risk protection, financial information reliability, and firm value. Furthermore, technology-based internal audit and internal audit skepticism competency have a positively significant effect on operational risk protection and organizational expenditure reduction. In addition, operational risk protection, financial information reliability, and organizational expenditure reduction have a positively significant effect on firm value.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ ยินดีรับบทความวิจัยและบทความทางวิชาการด้านบริหารธุรกิจ เพื่อพิจารณาตีพิมพ์เผยแพร่ในวารสาร ซึ่งทัศนะและข้อคิดเห็นใดๆ ในวารสารฯ ถือเป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบโดยตรงของผู้เขียน มิใช่เป็นความคิดเห็นและความรับผิดชอบใดๆ ของคณะบริหารธุรกิจเพื่อสังคม มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ผู้ประสงค์จะนำบทความหรือบทวิจารณ์ใดๆ ไปเผยแพร่ จะต้องได้รับการอนุญาตจากวารสารเป็นลายลักษณ์อักษร ลิขสิทธิ์บทความที่เผยแพร่ทั้งหมดเป็นของวารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ