การพัฒนาการรู้สิ่งแวดล้อม เรื่อง ความสำคัญของอากาศและมลพิษทางอากาศของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โดยการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่

Main Article Content

เกศินี พืชเพียร
สิริรัก ชาญกลราวี
พงศ์ประพันธ์ พงษ์โสภณ

Abstract

Development of Environmental Literacy on the Importance of Air and Air Pollutions of Grade 3 Students through Place–Based Education
 
Kesini Phuetphian, Sirirak Charnkonrawee and Pongprapan Pongsophon
 
รับบทความ: 2 มิถุนายน 2566; แก้ไขบทความ: 16 พฤศจิกายน 2566; ยอมรับตีพิมพ์: 20 พฤศจิกายน 2566; ตีพิมพ์ออนไลน์: 27 พฤศจิกายน 2566
 
บทคัดย่อ
จากการฝึกประสบการณ์วิชาชีพศึกษาศาสตร์ของผู้วิจัย ในฐานะนิสิตฝึกประสบการณ์วิชาชีพศึกษาศาสตร์ ซึ่งได้รับมอบหมายให้จัดการเรียนรู้ในรายวิชาวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ผู้วิจัยต้องการพัฒนานักเรียนเกี่ยวกับความรู้ด้านสิ่งแวดล้อม เจตคติต่อสิ่งแวดล้อม และพฤติกรรมต่อสิ่งแวดล้อม การวิจัยในชั้นเรียนครั้งนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาการรู้สิ่งแวดล้อม เรื่อง ความ สำคัญของอากาศและมลพิษทางอากาศ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ด้วยการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่ และศึกษาแนวปฏิบัติที่ดีในการจัดการเรียนรู้ดังกล่าว สำหรับนัก-เรียนจำนวน 31 คน โดยเก็บรวบรวมข้อมูลจากแบบวัดความรู้ด้านสิ่งแวดล้อม แบบวัดเจตคติต่อสิ่งแวดล้อม และแบบวัดพฤติกรรมต่อสิ่งแวดล้อม ชิ้นงานนักเรียน บันทึกหลังสอน บันทึกการนิเทศของอาจารย์นิเทศก์และอาจารย์พี่เลี้ยง สำหรับก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ ซึ่งจะทำการเปรียบเทียบข้อมูลก่อนเรียนและหลังเรียนในแต่ละองค์ประกอบของการรู้สิ่งแวดล้อม พบว่า นักเรียนมีคะแนนและระดับคุณภาพในแต่ละองค์ประกอบของการรู้สิ่งแวดล้อมหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวการศึกษาอิงสถานที่ โดยคะแนนความรู้ด้านสิ่งแวดล้อมเท่ากับ 11.39 (SD = 3.35) คะแนนเจตคติต่อสิ่งแวดล้อมเท่ากับ 3.95 (SD = 0.46) และคะแนนพฤติกรรมต่อสิ่งแวดล้อมเท่ากับ 3.22 (SD = 0.37) ซึ่งอยู่ในระดับพอใช้ ดี และปานกลาง ตามลำดับ ซึ่งเพิ่มขึ้นจากก่อนการจัดการเรียนรู้ตามแนวการศึกษาอิงสถานที่ในแต่ละองค์ประกอบของการรู้สิ่งแวดล้อมอยู่ในระดับ ปรับปรุง ดี และพอใช้ ตามลำดับ ผลการวิจัยนี้สะท้อนแนวปฏิบัติที่ดีในการจัดการเรียนรู้ตามแนวการศึกษาอิงสถานที่ 2 ข้อ คือ 1) การใช้สถานการณ์หรือยกตัวอย่างสถานที่อื่นที่เกิดปัญหาเช่นเดียวกับท้องถิ่นที่นักเรียนอาศัยอยู่ และการแสดงหลักฐานเชิงประจักษ์ เป็นสิ่งที่ช่วยกระตุ้นการรับรู้ประเด็นปัญหาสิ่งแวดล้อมในท้องถิ่น เห็นความสำคัญและผลกระทบของปัญหามากยิ่งขึ้น และ 2) การบูรณาการศิลปะ การออกแบบชิ้นงานตามความคิดสร้างสรรค์ และการลงมือปฏิบัติจริง ช่วยให้นักเรียนมีความรู้สึกต้องการมีส่วนร่วมในการดูแลรักษาสิ่งแวดล้อม โดยจากการวิจัยในชั้นเรียนครั้งนี้พบว่าแนวปฏิบัติที่ดีเหล่านี้ช่วยพัฒนาในทุกองค์ประกอบของการรู้สิ่งแวดล้อมของนักเรียนให้อยู่ระดับที่สูงขึ้น
คำสำคัญ:  การรู้สิ่งแวดล้อม  การจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่  อากาศและมลพิษทางอากาศ
 
Abstract
Based on my field experience as a student teacher, I was assigned to teach science to grade 3 students. The aims of this study were to develop the students’ environmental literacy that comprised environmental knowledge, attitude towards environmental protection, and pro–environmental behaviors in the topic of the Importance of Air Quality and Pollution using place–based learning and to discern good practices in teaching this approach. The participants included 31 students. Data gathering tools included an environmental knowledge test, a questionnaire of attitude towards environment and a questionnaire about pro–environmental be-haviors, tasks, reflective journals, feedback from a university supervisor and a cooperating teacher. To determine the effect of place–based learning, each component of environmental literacy collected before and after instruction was compared. The findings indicate that each component of environmental literacy in terms of scores and level of quality increases. Regarding good practices on place–based teaching, there were two recommended teaching techniques and tips: first, using a local and familiar situation to the students. To let them aware and sense the magnitude of local environmental problems and their impacts, teachers should use empirical data. Second, teacher should integrate art in a design process to create a product and used hands–on activities to encourage the students to get involve in pro–environmental actions. These good practices could help improve students’ environmental literacy.
Keywords: Environmental literacy, Place–based education, Air and air pollution

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Article)

References

Chu, H. E., Lee, E. A., Ko, R. H., Shin, D. H., Lee, M. N., Min, B. M., and Kang, K. H. (2007). Korean year 3 children’s environmental literacy: A prerequisite for a Korean environmental education curriculum. International Journal of Science Education 29(6): 731–746.

Chunphoon, W. (2020). Place–Based Educ-ation for Promoting Environmental Literacy in Human and Natural Resources and Environmental Sustainability for Grade 12 Students. Master of Education Thesis (Science Education). Pitsanulok: Naresuan University. (in Thai)

Department of Environmental Quality Promotion. (2013). 21 Years on the Route of Promoting Environmental Quality. Bangkok: Siam Thong Kit. (in Thai)

Detyothin, O., Singsriwo, A., Suksringarm, P. (2017). The development of environmental literacy of Mattayomsuksa 3 Students using the project–based teaching with problem–solving thinking. Journal of Education Naresuan University 19(2): 305–317.

Jatuporn, O., and Watthanathorn, A. (2015). Place–based education: The development of good citizenship in youth based on community contexts. Journal of Social Sci-ences and Humanities in Asia 21(1): 81–112.

Kemmis, S., and McTaggart, R. (1998). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University.

Khaikaew, S. (2013). Development of the Integrated Environmental Education Curriculum with Emphasis on Outdoor Learning Resource in Phuket Province to Promote Environmental Literacy of Upper Secondary Students. Doctor of Education (Science Education). Bangkok: Srinakharinwirot University. (in Thai)

Longsiri, T. (2018). Development of an Environmental Science Place–Based Curriculum to Promote Environmental Literacy: Case Study in the Rayong Province. Doctor of Education (Science Education). Bangkok: Srinakharinwirot University. (in Thai)

Meichtry, Y., and Smith, J. (2007). The Impact of a Place–Based Professional Develop-ment Program on Teachers’ Confidence, Attitudes, and Classroom Practices. The Journal of Environmental Education 38(2): 15–32.

Murphy, T. P., and Olson, A. M. (2008). The Third Minnesota Report Card on Environmental Literacy: A Survey of Adult Environmental Knowledge, Attitudes and Behavior. Minnesota, MN: Minnesota Pollution Control Agency.

Pasook, U. (2021). Effect of a Problem–Based Learning Package on Water Cycle on the Environmental Literacy of Grade 5 Students. Master of Education Thesis (Educational Science & Learning Management). Bangkok: Srinakharinwirot University. (in Thai)

Phanyosri, P. (2015). Effects of Socio–Scientific Issues Based Learning on Environmental Literacy of Lower Secondary School Students. Master of Education (Science Education). Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)

Puttikul, P. (2015). Development of Environmental Education Instructional Model Based on Evidence–Based Learning and Place–Based Learning Approach for Enhancing Environmentally Responsible Behavior of Kindergarteners. Doctor of Philosophy (Early Childhood Education). Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)

Rolston, Holmes III. (2003). Environmental ethics. In The Blackwell Companion to Philosophy (pp. 517–530). Oxford: Blackwell.

Semken, S. (2005). Sense of place and place–based introductory geoscience teaching for American Indian and Alaska native undergraduates. Journal of Geoscience Education 53: 149–157.

Sirisakdi, P. (2011). The Development of an Environmental Science Instructional Model Based on Place–Based Education Approach to Promote Sense of Place and Environmental Literacy of Lower Secondary School Students. Doctor of Philosophy (Curriculum and Instruction). Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)

Sobel, D. (2013). Place–Based Education: Con-necting Classroom & Communities. 2nd ed. USA: The Orion Society.

Supa–utumporn, P. (2022). Development of an Instructional Model Based on Experiential Learning and Socioscientific Issue Approaches to Enhance Environmental Literacy for Lower Secondary School Students. Doctor of Philosophy (Curriculum and Instruction). Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)

Suzanne, T., Gagnon C., and Barton, M. A. (1994). Ecocentric and anthropocentric attitudes toward the environment. Journal of Environmental Psychology 14: 149–157.

Most read articles by the same author(s)