การทดสอบประสิทธิภาพโปรแกรมพัฒนาความรอบรู้ด้านสุขภาพ ช่องปากที่มีต่อพฤติกรรมป้องกันโรคเหงือกอักเสบของผู้ป่วยจัดฟัน

The Efficacy of an Oral Health Literacy Program on Gingivitis Prevention Behavior among Patients with Fixed Orthodontic Appliances

Authors

  • นีรนาท ถิระศุภะ *หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ประยุกต์ สถาบันวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 114 ซอยสุขุมวิท 23 ถนนสุขุมวิท แขวงคลองเตยเหนือ เขตวัฒนา กรุงเทพฯ 10110
  • อังศินันท์ อินทรกำแหง **สถาบันวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 114 ซอยสุขุมวิท 23 ถนนสุขุมวิท แขวงคลองเตยเหนือ เขตวัฒนา กรุงเทพฯ 10110
  • เกศกาญจน์ เกศวยุธ ***ภาควิชาชีวเคมี คณะทันตแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย 34 ถ.อังรีดูนังต์ แขวงวังใหม่ เขตปทุมวัน กรุงเทพมหานคร 10330

Keywords:

การจัดการเรียนรู้แบบเน้นประสบการณ์, การรับรู้ความสามารถของตนเอง, ความรอบรู้ด้านสุขภาพช่องปาก, พฤติกรรม, เหงือกอักเสบ, Experiential learning, Self-efficacy, Oral health literacy, Behavior, Gingivitis

Abstract

วัตถุประสงค์: โรคเหงือกอักเสบเป็นโรคที่พบได้บ่อยในผู้ป่วยจัดฟัน เนื่องจากเครื่องมือจัดฟันชนิดติดแน่น ทำให้ทำความสะอาดฟันได้ยากขึ้น และเสี่ยงต่อการเกิดโรคมากกว่าคนทั่วไป จึงเป็นที่มาของงานวิจัยในการสร้าง และพัฒนาโปรแกรมส่งเสริมความรอบรู้ด้านสุขภาพช่องปากที่มีต่อพฤติกรรมป้องกันโรคเหงือกอักเสบของผู้ป่วย จัดฟัน ที่มีการผสมผสานแนวคิดการจัดการเรียนรู้แบบเน้นประสบการณ์และการรับรู้ความสามารถของตนเองมา ประยุกต์ใช้ร่วมกัน วัสดุอุปกรณ์และวิธีการ: กลุ่มตัวอย่างคือผู้ใหญ่ที่จัดฟันด้วยเครื่องมือชนิดติดแน่นอายุ 25-44 ปี จ.นครนายก ขนาดกลุ่มตัวอย่างในการทดสอบรายบุคคลจำนวน 3 คน รายกลุ่มจำนวน 10 คน และกลุ่มตัวอย่างจริง 30 คน ทำการทดสอบประสิทธิภาพและพัฒนาโปรแกรมในแต่ละขั้นตอนจากการทดสอบรายบุคคล รายกลุ่ม และ กลุ่มตัวอย่างจริง ทดสอบด้วยสถิติ One-sample T-test จากเกณฑ์ 75/75 ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 จนได้ โปรแกรมฉบับสมบูรณ์ ผลการศึกษา: จากการตรวจสอบความเหมาะสมและความสอดคล้องของโปรแกรมโดยผู้เชี่ยวชาญ 5 ท่าน พบว่า 7 ขั้นตอนของกิจกรรมในโปรแกรมมีค่าเฉลี่ย 4.42 คะแนน จากคะแนนเต็ม 5 คะแนน กล่าวคือ มีความ เหมาะสมในระดับมาก จึงนำไปทดสอบประสิทธิภาพต่อไป ผลการประเมินรายบุคคลพบว่าประสิทธิภาพด้าน กระบวนการต่อประสิทธิภาพของผลผลิต (E1/E2) เท่ากับ 75.24/75.98 รายกลุ่มเท่ากับ 76.13/76.53 และกลุ่ม ตัวอย่างจริงเท่ากับ 77.78 / 83.10 ซึ่งสูงกว่าจากเกณฑ์ 75/75 ที่กำหนดไว้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 สรุป: โปรแกรมที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพในการพัฒนาความรอบรู้ด้านสุขภาพช่องปากที่มีต่อพฤติกรรม ป้องกันโรคเหงือกอักเสบ สามารถนำมาใช้ในการสอนทันตสุขศึกษาในผู้ป่วยจัดฟันต่อไป Abstract Objective: Gingivitis is a common disease in orthodontic patients with fixed orthodontic appliances due to cleaning challenges, increasing their risk of disease. This study aimed to develop an oral health literacy (OHL) program to improve gingivitis prevention behavior in these patients. The program also incorporating experiential learning and self-efficacy theories to enhance patient understanding and compliance. Materials and Methods: Participants were adults (25-44 years) with fixed braces in Nakhon Nayok Province. The program underwent individual, small group, and experimental group testing at each step to improve efficacy and achieve the final version. Sample sizes for the individual trial, group trials, and experimental group were 3, 10, and 30, respectively. A one-sample t-test was used to compare effectiveness to the 75/75 criterion. Results: Five experts evaluated the program’s suitability, granting an average score of 4.42 from 5.0, indicating high appropriateness. Individual testing showed a process efficiency to product efficiency ratio (E1/E2) of 75.24/75.98, while the small group test yielded 76.13/76.53, and the experimental group achieved 77.78/83.10. These results significantly surpassed the 75/75 criterion at the 0.01 level. Conclusions: The program effectively developed OHL on gingivitis prevention behavior and is suitable for oral health education in patients with fixed braces.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

นีรนาท ถิระศุภะ, *หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ประยุกต์ สถาบันวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 114 ซอยสุขุมวิท 23 ถนนสุขุมวิท แขวงคลองเตยเหนือ เขตวัฒนา กรุงเทพฯ 10110

*(First author)

อังศินันท์ อินทรกำแหง, **สถาบันวิจัยพฤติกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 114 ซอยสุขุมวิท 23 ถนนสุขุมวิท แขวงคลองเตยเหนือ เขตวัฒนา กรุงเทพฯ 10110

(Corresponding author)

เกศกาญจน์ เกศวยุธ, ***ภาควิชาชีวเคมี คณะทันตแพทยศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย 34 ถ.อังรีดูนังต์ แขวงวังใหม่ เขตปทุมวัน กรุงเทพมหานคร 10330

(Co-author)

References

Bureau of Dental Health DoH, The 8th National Oral Health Survey, Thailand 2017 (in Thai). Ministry of public health; 2018.

Alhaija ESA, Al-Saif EM, Taani DQ. Periodontal health knowledge and awareness among subjects with fixed orthodontic appliance. Dental Press J Orthod. 2018;23(5):40.e1-9.

An R, Chen WF, Li S, Wu Z, Liu M, Sohaib M. Assessment of the oral health literacy and oral health behaviors among nurses in China: a cross-sectional study. BMC Oral Health. 2022;22(1):602. doi: 10.1186/s12903-022-02658-5.

Diendéré J, Ouattara S, Kaboré J, Traoré I, Zeba AN, Kouanda S. Oral hygiene practices and their sociodemographic correlates among adults in Burkina Faso: results from the First National Survey. BMC Oral Health. 2022;22(1):86. doi: 10.1186/s12903-022-02118-0.

Park JB, Han K, Park YG, Ko Y. Association between socioeconomic status and oral health behaviors: The 2008-2010 Korea national health and nutrition examination survey. Exp Ther Med. 2016;12(4):2657-64.

Fazli M, Yazdani R, Mohebbi SZ, Shamshiri AR. Oral health literacy and sociodemographics as determinants of oral health status and preventive behavior measures in participants of a pre-marriage counseling program. PLoS One. 2021;16(11):e0258810. doi: 10.1371/journal.pone.0258810.

Batista MJ, Lawrence HP, Sousa M. Oral health literacy and oral health outcomes in an adult population in Brazil. BMC Public Health. 2017;18(1):60. doi: 10.1186/s12889-017-4443-0.

WHO. Health promotion glossary. Geneva: WHO Publications; 1998.

Nutbeam D. Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International. 2000;15(3):259-67.

National Institute of Dental and Craniofacial Research. The Invisible Barrier: Literacy and Its Relationship with Oral Health. Journal of Public Health Dentistry. 2005;65(3):174-82.

Ueno M, Ohara S, Inoue M, Tsugane S, Kawaguchi Y. Association between education level and dentition status in Japanese adults: Japan public health center-based oral health study. Community Dent Oral Epidemiol. 2012;40(6):481-7.

Khan K, Ruby B, Goldblatt RS, Schensul JJ, Reisine S. A pilot study to assess oral health literacy by comparing a word recognition and

comprehension tool. BMC Oral Health. 2014;14(1):135. doi: 10.1186/1472-6831-14-135.

Brega AG, Thomas JF, Henderson WG, Batliner TS, Quissell DO, Braun PA, et al. Association of parental health literacy with oral health of Navajo Nation preschoolers. Health Education Research. 2015;31(1):70-81.

Thirasupa N, Intarakamhang U, Kasevayuth K. Development and Validation of “OHL-Ortho” Measurement Tool and Causal

Model of Oral Health Behavior among Adult Orthodontic Patients. Journal of International Oral Health. 2023;15(5):476-83.

Aljabaa A, McDonald F, Newton JT. A systematic review of randomized controlled trials of interventions to improve adherence among orthodontic patients aged 12 to 18. Angle Orthod. 2015;85(2):305-13.

Anagnostopoulos F, Buchanan H, Frousiounioti S, Niakas D, Potamianos G. Selfefficacy and oral hygiene beliefs about toothbrushing in dental patients: a model-guided study. Behav Med. 2011;37(4):132-9.

Kolb D. Experiential Learning: Experience As The Source Of Learning And Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall; 1984.

Bandura A. Self-Efficacy: The Exercise of Control. Worth Publishers; 1997.

Kaewsutha N. The causal structural relationship model and effectiveness of the behavioral modification program on oral hygiene status of early adolescents [Dissertation]. Bangkok: Srinakharinwirot university; 2015.

Phromwong C. Efficiency testing of teaching media or kits. Journal of Silpakorn Educational Research. 2013;5(1):7-20. (in Thai).

Best JW. Research in Education. Boston MA: Prentice-Hall; 1977.

Xayavong O, Saranrittichai K. The effects of oral health literacy development program to prevent gingivitis among the fifth grade students, Khammouane Province, Lao People’s Democratic Republic. Th Dent PH J. 2021;26:37-50.

Parker EJ, Jamieson LM. Associations between indigenous Australian oral health literacy and self-reported oral health outcomes. BMC Oral Health. 2010;10:3. doi: 10.1186/1472-6831-10-3.

Kakudate N, Morita M, Sugai M, Kawanami M. Systematic cognitive behavioral approach for oral hygiene instruction: a short-term study. Patient Educ Couns. 2009;74(2):191-6.

López-Jornet P, Fabio CA, Consuelo RA, Paz AM. Effectiveness of a motivationalbehavioural skills protocol for oral hygiene among patients with hyposalivation. Gerodontology. 2014;31(4):288-95.

Sutipan P. Research and development of a self-management program on healthy lifestyle behaviors and health outcomes for the

elderly with hypertension [Dissertation]. ฺBangkok: Srinakharinwirot university; 2016.

Ghaffari M, Rakhshanderou S, Ramezankhani A, Mehrabi Y, Safari-Moradabadi A. Systematic review of the tools of oral and

dental health literacy: assessment of conceptual dimensions and psychometric properties. BMC Oral Health. 2020;20(1):186. doi: 10.1186/s12903-020-01170-y.

Lee EH, Lee YW, Moon SH. A Structural Equation Model Linking Health Literacy to Selfefficacy, Self-care Activities, and Health-related

Quality of Life in Patients with Type 2 Diabetes. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci). 2016;10(1):82-7.

Lee YJ, Shin SJ, Wang RH, Lin KD, Lee YL, Wang YH. Pathways of empowerment perceptions, health literacy, self-efficacy, and

self-care behaviors to glycemic control in patients with type 2 diabetes mellitus. Patient Education and Counseling. 2016;99(2):287-94.

Osborn CY, Cavanaugh K, Wallston KA, Rothman RL. Self-efficacy links health literacy and numeracy to glycemic control. J Health Commun. 2010;15 Suppl 2(Suppl 2):146-58.

Zou H, Chen Y, Fang W, Zhang Y, Fan X. Identification of factors associated with self-care behaviors using the COM-B model in patients with chronic heart failure. Eur J Cardiovasc Nurs. 2017;16(6):530-8.

Aleksejuniene J, Brukiene V, Džiaugyte L, Peciuliene V, Bendinskaite R. A theory-guided school-based intervention in order to improve adolescents’ oral self-care: a cluster randomized trial. Int J Paediatr Dent. 2016;26(2):100-9.

Worthington HV, Hill KB, Mooney J, Hamilton FA, Blinkhorn AS. A cluster randomized controlled trial of a dental health education

program for 10-year-old children. J Public Health Dent. 2001;61(1):22-7.

Craft M, Croucher R, Dickinson J, James M, Clements M, Rodgers AI. Natural Nashers: a programme of dental health education

for adolescents in schools. Int Dent J. 1984;34(3):204-13.

Angelopoulou MV, Kavvadia K, Taoufik K, Oulis CJ. Comparative clinical study testing the effectiveness of school based oral health

education using experiential learning or traditional lecturing in 10 year-old children. BMC Oral Health. 2015;15:51. doi: 10.1186/s12903-015-0036-4.

Angelopoulou MV, Oulis CJ, Kavvadia K. School-based oral health-education program using experiential learning or traditional lecturing in adolescents: a clinical trial. International Dental Journal. 2014;64(5):278-84.

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

1.
ถิระศุภะ น, อินทรกำแหง อ, เกศวยุธ เ. การทดสอบประสิทธิภาพโปรแกรมพัฒนาความรอบรู้ด้านสุขภาพ ช่องปากที่มีต่อพฤติกรรมป้องกันโรคเหงือกอักเสบของผู้ป่วยจัดฟัน: The Efficacy of an Oral Health Literacy Program on Gingivitis Prevention Behavior among Patients with Fixed Orthodontic Appliances. SWU Dent J. [Internet]. 2024 Dec. 17 [cited 2024 Dec. 21];17(2):68-85. Available from: https://ejournals.swu.ac.th/index.php/swudentj/article/view/16496

Issue

Section

บทวิทยาการ (Original articles)

Categories