BUSINESS PRESSURE THAT AFFECTS THE COMPETITIVE ADVANTAGE OF RETAIL STORE ENTREPRENEUR IN MUEANG DISTRICT, LAMPANG PROVINCE

แรงกดดันทางธุรกิจที่ส่งผลต่อความได้เปรียบทางการแข่งขัน ของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกในเขต อำเภอเมือง จังหวัดลำปาง

Authors

  • Daoduean Inteacha Faculty of Business Administration and Technology Lampang Inter-Tech College
  • Thanatcha Khumsri Faculty of Business Administration and Technology Lampang Inter-Tech College

Keywords:

Business pressure, Competitive advantage, Retail store operators

Abstract

This research has the objective to study the study business pressures, study competitive advantage and study business pressures that affects the competitive advantage of retail store entrepreneur in Mueang district, Lampang province. It is quantitative research. The sample group consisted of 187 retail store operators in Mueang district, Lampang province. Purposive random sampling was used. The tool used is a questionnaire. Data were analyzed used descriptive statistics used percentages, means, and standard deviations and used inferential statistics by analyzing multiple regression equations. Results of the study of business pressures is at a high level. The aspect with the highest average value is the bargaining power of buyers, followed by the entry of new competitors. The bargaining power of buyers sell substitute products and competitors in the same industry. As for the competitive advantage of entrepreneurs it is at a high level. The aspect with the highest average is focusing on a specific market, followed by cost leadership and differentiation. Analysis of the Pearson correlation value found that five forces model that affect the competitive advantage of entrepreneurs: include the entry of new competitors, competitors in the same industry, bargaining power of buyers, substitute products, and bargaining power of sellers. It has a relationship statistically significant at the 0.05 level. Multiple regression analysis found that in terms of substitute products and bargaining power of sellers affects the competitive advantage of retail store entrepreneur. As for the entry of new competitors, competitors in the same industry and bargaining power of buyers it has no influence on the competitive advantage of retail store operators in Mueang district, Lampang province.

Downloads

Download data is not yet available.

References

เขมมารี รักษ์ชูชีพ. (2556). การบริหารเชิงกลยุทธ์. ทริปเพิ้ล

นรินทร์ ตันไพบูลย์. (2563). แนวโน้มธุรกิจ/อุตสาหกรรมปี 2564 - 2566: ธุรกิจร้านค้าปลีกสมัยใหม่. ค้นเมื่อ 21 เมษายน 2567 จาก https://www.krungsri.com/th/research/industry/industry-outlook/wholesale-retail/modern-trade/io/io-modern-trade-21

นิตยา สุภาภรณ์. (2564). ความสามารถและความได้เปรียบทางการแข่งขันของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม (SMEs) ในจังหวัดนนทบุรี. วารสารวิชาการวิทยาลัยสันตพล, 7(2), 43-52. https://so05.tci-thaijo.org/index.php/scaj/article/view/249584/170828.

พูลสุข นิลกิจศรานนท์ และปิยะนุช สถาพงศ์ภักดี. (2560). ธุรกิจค้าปลีกสมัยใหม่. ค้นเมื่อ 21 เมษายน 2567 จาก https://www.krungsri.com/bank/getmedia/.../IO_Modern_Trade_2017_TH.aspx

ศิรินุช ลอยกุลนันท์ และสุณิศา คงเขียว. (2564). อิทธิพลของปัจจัยแรงกดดัน 5 ประการ ที่ส่งผลต่อความสามารถในการแข่งขันของสถาบันสอนภาษาต่างประเทศในภาคใต้. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ, 12(1), 38-56. https://ejournals.swu.ac.th/index.php/MBASBJ/article/view/13953/11323.

ศิโรรัตน์ เย็นธะทา. (2563). กลยุทธ์การสร้างความแตกต่างที่ส่งผลต่อความได้เปรียบทางการแข่งขันของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม (SMEs) ในจังหวัดอุตรดิตถ์ [วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต ไม่ได้ตีพิมพ์]. มหาวิทยาลัยราชภัฏอุตรดิตถ์.

สำนักงานคลังจังหวัดลำปาง. (2565). รายงานประมาณการเศรษฐกิจจังหวัดลำปาง ปี 2565. ค้นเมื่อ 8 ธันวาคม 2566 จาก file:///C:/Users/Admin/Downloads/Documents/รายงานประมาณการเศรษฐกิจจังหวัดลำปาง+1.62.pdf

สำนักงานพาณิชย์จังหวัดลำปาง. (2566). ผู้ประกอบการร้านค้าปลีกในเขตอำเภอเมือง จังหวัดลำปาง. ค้นเมื่อ 8 ธันวาคม 2566 จาก https://lampang.moc.go.th/th/page/item/index/id/25

Bruijl, H. (2019). The relevance of porter's five forces in today's innovative and changing business environment. Retrieved December 8, 2023 from https://ssrn.com/abstract =3192207

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum associates.

Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing (5th ed.). Harper Collins publishers.

Hinkle, D. E. (1998). Applied statistics for the behavior sciences (4th ed.). Houghton Mifflin.

Kleinbaum, D. G., Kupper, L. L., Muller, K. E., & Nizam, A. (1998). Applied regression analysis and other multivariable methods (3rd ed.). Duxbury press.

Likert, R. (1967). The method of constructing and attitude scale. Attitude theory and measurement. Wiley & Son.

Porter, Michael, E. (1980). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitions. Free press.

Porter, Michael, E. (1998). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitions: with a new introduction. Free press

Porter, Michael, E. (2008). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Simon & Schuster.

Rovinelli, R. J., & Hambleton, R. K. (1997). On the use of content specialists in the assessment of criterion-referenced test item validity. Dutch Journal of Educational, 2, 49-60. https://eric.ed.gov/?id=ED121845

Sabihaini, S. & Prasetio, J, E. (2020). Competitive strategy and business environment on SMES performance in Yogyakarta, Indonesia. International Journal of Management (IJM), 11(8), 1370-1378. http://eprints.upnyk.ac.id/id/eprint/23677

Yamane, T. (1973). Statistics: an introductory analysis. Harper & Row.

Zeebaree, M, R & Siron, R, B. (2017). The impact of entrepreneurial orientation on competitive advantage moderated by financing support in smes. International Review of Management and Marketing, 7(1), 43-52. https://dergipark.org.tr/en/pub/irmm/issue/32094/355402

Downloads

Published

22-05-2024

How to Cite

Inteacha, D., & Khumsri , T. . (2024). BUSINESS PRESSURE THAT AFFECTS THE COMPETITIVE ADVANTAGE OF RETAIL STORE ENTREPRENEUR IN MUEANG DISTRICT, LAMPANG PROVINCE: แรงกดดันทางธุรกิจที่ส่งผลต่อความได้เปรียบทางการแข่งขัน ของผู้ประกอบการร้านค้าปลีกในเขต อำเภอเมือง จังหวัดลำปาง. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ: Srinakharinwirot Business Journal, 15(1), 1–13. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/MBASBJ/article/view/15885