การพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบ MCIS ต่อมโนมติเรื่อง พันธะเคมี ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Main Article Content
Abstract
Panu Bootvisate, Nookorn Pathommapas and Chatchai Muangpatom
รับบทความ: 27 มิถุนายน 2558; ยอมรับตีพิมพ์: 10 ตุลาคม 2558
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาการจัดการเรียนรู้วิชาเคมีตามแนวทางการจัดการ เรียนรู้แบบ MCIS ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และ 2) เพื่อเปรียบเทียบมโนมติทางการเรียนวิชาเคมีของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบ MCIS ก่อนและหลังเรียน การวิจัยนี้ใช้รูปแบบการวิจัยเชิงปฏิบัติการตามแนวคิดของ Kemmis and McTaggart (1988) แบ่งเป็น 3 วงจรปฏิบัติการ แต่ละวงจรปฏิบัติการประกอบด้วยแผนการจัดการเรียนรู้วงจรละ 3 แผน กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 โรงเรียนนาดีพิทยาคม อำเภอเฝ้าไร่ จังหวัดหนองคาย จำนวน 22 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ส่วน ประกอบ ด้วย 1) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้แบบ MCIS วิชาเคมี เรื่องพันธะเคมี จำนวน 9 แผน 2) เครื่องมือที่ใช้สะท้อนผลปฏิบัติการ ได้แก่ แบบบันทึกหลังการสอนของครู แบบสังเกตพฤติกรรมการจัดการเรียนรู้ ใบงาน/ใบกิจกรรมเสริมการเรียนรู้ แบบสัมภาษณ์นักเรียน และแบบทดสอบท้ายวงจรปฏิบัติ และ 3) เครื่องมือที่ใช้ประเมินผลการวิจัย คือ แบบวัดมโนมติเรื่อง พันธะเคมี วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยการหาค่าเฉลี่ย ร้อยละ วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพโดยเทคนิคการวิเคราะห์เนื้อหา พบว่า 1) การพัฒนาการจัดการเรียนรู้แบบ MCIS วิชาเคมี เรื่อง พันธะเคมี ประกอบด้วย 9 ขั้นตอน ได้แก่ (1) การมุ่งปรากฏการณ์และตั้งคำถามสำคัญ (2) การสร้างแบบจำลองเบื้องต้น (3) การสำรวจตรวจสอบเชิงประจักษ์ (4) การประเมินและปรับปรุงแบบจำลองเบื้องต้น (5) การแนะนำความคิดทางวิทยาศาสตร์จากสื่อสถานการณ์จำลองและสื่อแอนิเมชัน (6) การประเมินและปรับปรุงแบบจำลอง (7) ประเมินและลงมติแบบจำลองของกลุ่ม (8) ลงมติแบบจำลองของชั้นเรียน และ (9) การใช้แบบจำลองเพื่อทำนายหรืออธิบาย 2) นักเรียนมีคะแนนมโนมติเรื่อง พันธะเคมี ก่อนเรียนเฉลี่ย 27.45 คะแนน (ร้อยละ 45.76) หลังเรียนเฉลี่ย 49.77 คะแนน (ร้อยละ 82.95) ซึ่งมีนักเรียนที่มีคะแนนมโนมติหลังเรียนผ่านเกณฑ์ร้อยละ 70 คิดเป็นร้อยละ 95.45 และมีคะแนนมโนมติเรื่อง พันธะเคมี หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน
คำสำคัญ: มโนมติเรื่องพันธะเคมี การจัดการเรียนรู้แบบ MCIS การวิจัยเชิงปฏิบัติการ
Abstract
The research purposes of the development of model-centered instruction sequence (MCIS) learning management on chemical bond concepts and achievements of Matthayom suksa 4 students were 1) to develop learning management based on MCIS, and 2) compare students’ chemical bond concepts before and after using the developed MCIS. The study was conducted based on Kemmis and McTaggart’s action research (1998). It consisted of 3 experimental cycles which each cycle consisted of 3 learning plans. The first experimental cycle started from the first lesson to the third one, the second experimental cycle started from the forth lesson to the sixth one, and the third experimental cycle started from the seventh lesson to the ninth one. The research samples were 22 Grade-10 students who were studying in second semester of academic year 2014, Nadeepittayakom School, Phaorai, Nong Khai. The research instruments were 3 parts, i.e., experimental instruments, reflection instruments, and evaluation instruments. Experimental instruments were 9 lesson plans based on MCIS, 3 plans for one experimental cycle. Reflection instruments were teacher journals, classroom observation forms, student tasks, interview forms and cycle progress tests. After the 3 experimental cycles were completed, the conceptual and achievement tests were used to evaluate the study. The quantitative data were analyzed by means and percentage. In addition, content analysis was used for qualitative data. The results found that: 1) The development of MCIS learning management in chemical bond composed of 9 steps, (1) Setting qualified questions from phenomena, (2) Drafting model, (3) Empirical inquiry, (4) Evaluating and modifying the model, (5) Introducing scientific concepts relevant to the phenomena, (6) Reevaluating and modifying the model, (7) Pere assessment, (8) Consensus decision making in the model, and (9) Using mode to address and predict of phenomena; 2) the students’ concepts mean scores in chemical bond before and after using the developed MCIS were 27.45 (45.76%) and 49.77 (82.95%), respectively. The percentage of students who gained the posttest higher than 70 percent of a criterion was 95.45. The posttest mean scores was higher than the pretest mean scores.
Keywords: Chemical bond concepts, Model-centered instruction sequence (MCIS) learning management, Action research
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Abraham, M. R., and Renner, J. W. (1986). The sequence of learning cycle activities in high school chemistry. Journal of Research in Science Teaching 23(2): 121–143.
Baek, H., Schwarz, C., Chen, J., Hokayem, H., and Zhan, L. (2011). Engaging elementary student in scientific modeling: The models fifth-grade approach and findings. In M. Khine and I. Saleh (Eds.), Models and Modeling in Science Education (pp. 195–218), Netherlands: Springer.
Chobchuen, K. (2001). The Effects of Concept Development Teaching on Science Learning Achievement, Analytical Thinking Ability and Synthesized Thinking Ability of Mathayomsuksa III Students at Darunothai School in Trang Province. Un-published Master’s Thesis in Curriculum and Instruction. Bangkok: Sukhothai Thammathirat Open University. (in Thai)
Hemaprasit, S. (1997). Potential Enhancing of Bangkok School Students in Science and Relation Dimension. Bangkok: Curriculum and Instruction Program, Faculty of Education, Srinakharinwirot University. (in Thai)
Hestenes, D. (2006). Notes for a modeling theory of science, cognition and instruction. Proceedings GIREP Conference 2006: Modeling in Physics and Physics and Physics education. Netherlands: Amstel Institute, Faculty of Science, Universities van Amsterdam.
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology [IPST]. (2003). The Learning of Science Quadrant Basic Education Core Curriculum. Bangkok: Author. (in Thai)
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology [IPST]. (2012). The Results from the PISA 2012 Mathematics, Reading and Science: Executive Summary. Bangkok: Advance Printing Service. (in Thai)
Jantawanich, S. (1999). Qualitative Data Analysis. 2nd ed. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental Models. Cambridge: Harvard University.
Khammanee, T. (2012). Science Teaching: Knowledge in order to provide an effective learning process. 15th ed. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Najang, K. (2011). The Effects of MCIS Learning Management to Model Construction Abilities and Motion Concepts of Upper Secondary Students. Unpublished Master’s Thesis in Science Education. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Office of the Basic Education Commission [OBEC], Ministry of Education. (2008). Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (A.D. 2008). Bangkok: Author. (in Thai)
Panhome, P. (2008). The Effects of Inquiry Learning Method supplemented with V-Diagram to Learning Achievement and Scientific Process Skills of Prathom suksa 6 Students. Unpublished Master’s Thesis in Curriculum and Instruction. Udon Thani: Udon Thani Rajabhat University. (in Thai)
Pathumkaiya, B. (2001). The Study of Alternative Approach in Biology Concepts: Animal and Plant Classifications of Prathomsuksa 5 Students at Anuban Nakhon phanom and Anuban Sakon Nakhon Schools. Unpublished Master’s Thesis in Science Education. Mahasarakham: Mahasarakham University. (in Thai)
Schwarz, C. V. (2009). Developing a learning progression for scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching 46(6): 632–654.
Sintawawiboon, K. (2006). The Development of Chemistry Learning Activities Based on 7E’s Inquiry Process and Graphic Diagram Technique for Prathomsuksa 5 Students. Unpublished Master’s Thesis in Curriculum and Instruction. Udon Thani: Udon Thani Rajabhat University. (in Thai)
Wang, C. Y. (2007). The Role of Mental-Modeling Ability, Content Knowledge, and Mental Models in General Chemistry Student’s Understanding about Molecular Polarity. Ph.D. Dissertation, Graduate School, University of Missouri–Columbia.
Westbrook, S. L., and Marrek, E. D. (1991). A cross-age study of student understanding of the concept of diffusion. Journal of Research in Science Teaching 28(8): 649–660.