ผลของการจัดประสบการณ์วิทยาศาสตร์โดยใช้การสืบเสาะหาความรู้และกระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรมศาสตร์ที่มีต่อการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์สำหรับเด็กปฐมวัย
Main Article Content
Abstract
Chutikan Iaolek, Oraphan Butkatanyoo and Chalatip Samahito
รับบทความ: 30 กุมภาพันธ์ 2562; แก้ไขบทความ: 24 เมษายน 2562; ยอมรับตีพิมพ์: 5 พฤษภาคม 2562
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดประสบการณ์วิทยาศาสตร์โดยใช้การสืบเสาะหาความรู้และกระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรมศาสตร์ที่มีต่อการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์สำหรับเด็กปฐมวัย กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย คือ เด็กอายุระหว่าง 5–6 ปี ที่กำลังศึกษาอยู่ในชั้นอนุบาลปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 32 คน ของโรงเรียนอนุบาลคหกรรรมศาสตร์เกษตร กรุงเทพมหานคร โดยใช้วิธีการสุ่มแบบกลุ่ม กระบวนการ ประกอบด้วย 6 ขั้น ได้แก่ ขั้นสร้างความสนใจ ขั้นสำรวจตรวจสอบ ขั้นวางแผน ขั้นสร้างสรรค์ชิ้นงาน ขั้นประเมิน และขั้นนำเสนอและสรุป เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบประเมินการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์ของเด็กปฐมวัย 1 ชุด วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยการใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า เด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์วิทยาศาสตร์โดยใช้การสืบเสาะหาความรู้และกระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรมศาสตร์มีค่าเฉลี่ยของคะแนนการสื่อสารทางวิทยาศาสตร์ทั้งโดยรวมและรายด้าน ประกอบด้วย การอธิบายแนวคิดทางวิทยาศาสตร์ กระบวนการทางวิทยาศาสตร์ และการใช้เครื่องมืออย่างง่าย หลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง (p < .05)
คำสำคัญ: วิทยาศาสตร์ การสืบเสาะหาความรู้ กระบวนการออกแบบเชิงวิศวกรรมศาสตร์
การสื่อสารทางวิทยาศาสตร์ เด็กปฐมวัย
Abstract
The purpose of this research was to study the effects of Science learning experience provision by using inquiry and engineering design process on young children’s science communications. The subjects used in this research were 32 children at the age five to six years who enrolled at the third level in the second semester of 2018 of Kaset Home Economics Kindergarten School by cluster sampling. The process consisted of Attention, Exploration, Planning, Creative, Assessment and Presentation and Conclusion. The instruments used in the assessment form young children’s science communications. The data was analyzed by mean, standard deviation, t–test. The results showed that samples who participated in learning experience provision on Science by using inquiry and engineering design process had posttest mean scores of science communications consisting of explanation science concepts, process and using tools, higher than those of pretest scores (p < .05).
Keywords: Science, Inquiry, Engineering design process, Science communications, Young children
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Anirut, T. (2015). Applied physics and nursing. Eau Heritage Journal Science and Technology 9(1): 25–32. (in Thai)
Apisit, T. (2013). What is Technology and Engineering in STEM education? Retrieved from http://physics.ipst.ac.th/wp-content/uploads/sites/2/2014/11/EngTech_IPSTMag185.pdf, June 18, 2018. (in Thai)
Bruner, J. (1971). The Relevance of Education. New York: Norton.
Chalatip, S. (2013). The Development of Language for Young Children. Nonthaburi: Ps. Print. (in Thai)
Department of Health, Ministry of Public Health. (2017). Annual report 2017. Bangkok: Samchareon Panich. (in Thai)
Engineering is Elementary (EiE). (2018). The Engineering Design Process. Retrieved from https://www.eie.org/overview/engineering-design-process, June 18, 2018.
Gur, C. (2011). Physics in preschool. International Journal of the Physical Sciences 6(4): 939–943.
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST). (2011a). Science Framework for ECE. Bangkok: Author. (in Thai)
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST). (2011b). The Conclusion of TIMSS 2011 for Grade 4. Samut Prakan: Advanced Printing Service. (in Thai)
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST). (2015). TIMSS report 2015. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/19xvsLP_bLN8q6wkzX9hVIvV_TS4hyuGa/view, August 11, 2018. (in Thai)
Jitra, P. (2017). STEM education learning experience provision to support communi-cation skill of young children. Kasetsart Educational Review 32(1): 117–123. (in Thai)
Jumphol, H. (2019). The Importance of Science Communication. Retrieved from https://www.nstda.or.th/sci2pub/thaismc/factsheet/document/2552/26august-scicom 2.pdf, August 20, 2018. (in Thai)
Karakate, K. (2010). General Physics. Songkhla: Department of Physics, Faculty of Science, Thaksin University. (in Thai)
Kunlaya, T. (2008). Learning Experience Provision for Young Children. Bangkok: Brain–based Books. (in Thai)
Levy, S. T. (2013). Young children’s learning of water physics by constructing working systems. International Journal of Technology and Design Education 23: 537–566.
Nawaporn, C. (2015). The teacher’s role and instruction in the 21st Century. The Far eastern University Gateway to Entrepreneurship 9(1): 64–71. (in Thai)
NGSS Lead States. (2013). Next Generation Science Standards: For States, by States. Washington, DC: National Academies.
Piaget, J. (1960). The Child’s Conception of Physical Causality. Totowa, NJ: Littlefied, Adams.
Ramírez, M. H., Betance, G. N., García, L. A. and Chávez–Campos, D. A. (2015). Teaching physics at preschool level for Mexican students in order to achieve the National Scientific Standards. European Journal of Physics Education 6(3): 8–19.
Sasithep, P. (2014). Science and Communication. Bangkok: April Rain Printing. (in Thai)
Siry, C., Ziegler, G. and Max, C. (2012). Doing science through discourse–in–interaction: Young children's science investigations at the early childhood level. Science Education 92(2): 311–336.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. USA: The President and Fellows of Harvard College.