ผลการเรียนตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์เสริมด้วยกลวิธี KWL Plus ต่อมโนมติเรื่อง งานและพลังงาน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4

Main Article Content

ศรีสมร ธวัชเมธี
จันทร์จิรา จูมพลหล้า
รุ่งทิวา จันทน์วัฒนวงษ์

Abstract

Effects of Constructivist Learning Approach Supplemented with KWL Plus Strategy on Work and Energy Conceptions of Grade 10 Students
 
Srisamon Thawachmethee, Chanchira Choomponla and Rungtiwa Janwatthanawong
 
รับบทความ: 27 มิถุนายน 2558; ยอมรับตีพิมพ์: 6 ตุลาคม 2558
 
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบมโนมติเรื่อง งานและพลังงาน ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่เรียนตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์เสริมด้วยกลวิธี KWL Plus ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน กลุ่มที่ศึกษาในงานวิจัยนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2557 โรงเรียนเพ็ญพิทยาคม อำเภอเพ็ญ จังหวัดอุดรธานี จำนวนนักเรียน 41 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม ดำเนินการวิจัยโดยใช้แบบแผนการวิจัยแบบกลุ่มเดียว ทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแผนการจัดการเรียนรู้ แบบวัดมโนมติแบบ 2 ระดับ เรื่อง งานและพลังงาน วิเคราะห์คำตอบของนักเรียนด้วยวิธีการวิเคราะห์เนื้อหา สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบไคสแควร์แบบ McNemar และการทดสอบทีแบบไม่อิสระ ผลการวิจัย พบว่า นักเรียนที่เรียนตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์เสริมด้วยกลวิธี KWL Plus มีมโนมติที่สอดคล้องกับแนวคิดทางวิทยาศาสตร์เพิ่มขึ้น และมีมโนมติที่ไม่สอดคล้องกับแนวคิดทางวิทยาศาสตร์ลดลง นักเรียนที่เรียนตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ เสริมด้วยกลวิธี KWL Plus มีคะแนนมโนมติ เรื่อง งานและพลังงาน ก่อนเรียนเฉลี่ย 6.24 (ร้อยละ 13.88) และคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 36.83 (ร้อยละ 81.84) และมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน
คำสำคัญ: มโนมติ เรื่อง งานและพลังงาน  การเรียนตามแนวทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์เสริมด้วยกลวิธี KWL Plus
 
Abstract
The purposes of this research were to study and compare on Work and Energy conceptions of grade 10 students who learnt through constructivist learning approach supplemented with KWL Plus strategy. The participants were selected by cluster random sampling, and they comprised 41 grade-10 students who learned in the second semester of academic year 2014 at Phenpittayakhom School, Phen District, Udon Thani. The research design was one-group pretest-posttest design. The research instruments were the lesson plans and a two-tier test on Work and Energy. The students’ responses were categorized and coded into groups using the content analysis. Frequency, mean, percentage, standard deviation, McNemar test and t-test for dependent samples were then used to quantitative method. The finding revealed that the students who studied through constructivist learning approach supplemented with KWL Plus strategy had increased in scientific concepts as well as the concepts with inconsistence to scientific concepts had decreased. When learning with this approach, the students’ mean scores before and after learning were 6.24 (13.88%) and 36.83 (81.84%), as well as students’ mean scores of the posttest were higher than those of the pretest.
Keywords: Work and Energy conceptions, Constructivist learning approach supplemented with KWL Plus

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Article)

References

Bell, B. F. (1993). Children’s Scion, Constructivism and Learn in Science. Gelong: Deakin University.

Carr, E., and Ogle, D. (1987). K-W-L Plus: A strategies for comprehension and summarization. Journal of Reading 30(2): 626–631.

Chanfoo, O. (2011). The Study of Grade-10 Students’ Conceptions about Chemical Bonding through Constructivist Approach. M.Ed. Thesis in Science Education. Bangkok: Kasetsart University. (in Thai)

Dachakupt, P. (2001). Learning Management Using Child-Centered Learning: Concept, Method and Teaching Techniques 1. Bangkok: The Master Group Management. (in Thai)

Griffiths, A. K., and Preston, K. R. (1992). Grade-12 student’s misconceptions relation to fundamental characteristics of atoms and molecules. Journal of Research in Science Teaching 25(9): 611–628.

Watts, D. M., and Zylberstain, A. (1981). A survey of some children’s ideas about force. Physics Education 16(1): 360–365.

Haidar, A. H. (1997). Prospective chemistry teachers’ conceptions of the conservation of matter and related concepts. Journal of Research in Science Teaching 34(2): 181–197.

Hewson, M. G., and Hewson, P. W. (2003). Effect of instruction using students’ prior knowledge and conceptual change strategies on science learning. Journal of Research Teaching 25(8): 35–43.

Krataithong, M. (2011). Effects of Using Four-Step Constructivist Teaching Model on Concepts of Earth-Shaping Processes and Manipulating and Communicating Data Skills of Lower Secondary School Student. M.Ed. Thesis in Curriculum and Instruction. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)

Laoriandee, W. (2004). Techniques of Learning Management for a Professional Teacher. Nakhon Pathom: Silpakorn University. (in Thai)

Ministry of Education. (2008). The Basic Educ-ation Curriculum 2008. Bangkok: The Agricultural Co-operative Federation of Thailand. (in Thai)

Nanthawanid, N. (2014). Evaluation of scientific literacy of PISA 2015. IPST Magazine 42(186): 40–43. (in Thai)

Nonthamat, C. (2011). Comparisons of Effects of Learning Using the Good Science Thinking Moves with Metacognitive Techniques on Changing Alternative Conceptions of Some Physics Concepts: Work, Energy, and Momentum and Analytical Thinking of Mathayomsuksa 5 Students with Different Achievement Motivations. M.Ed. Thesis in Science Education. Mahasarakham: Mahasarakham University. (in Thai)

Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., and Gertzog, W. A. (1982). Accommodation of a Scientific Conception Toward a Theory of Conceptual Change. Science Education 66(2): 211–215.

Rangapthuk, W. (1998). Learning Management Using Child-Centered Learning. Bangkok: Love and Live Press. (in Thai)

Renner, J. W., Abraham, M. R., Grzybowski. E. B., and Marek, E. A. (1990). Understanding and misunderstandings of eight graders of four physics concepts fond in textbooks. Journal of Research in Science Teaching 27(1): 35–84.

Sangkaew, T. (2009). A Comparison of Sum-mary Writing Achievement of Mathayomsuksa 3 Students by Using KWL Plus Instruction and The Traditional Method. M.Ed. Thesis in Curriculum and Supervision. Nakhon Pathom: Silpakorn University. (in Thai)

Sirasalai, S. (2007). Comparisons of the Effects of the 7-E Learning Cycle Approach with Multiple Intelligences and the IPST Inquiry Approach on Alternative Conceptions of Some Physics Concepts: Work and Energy, and Integrated Science Process Skills of Vocational Education Certificate Level 1 Students with Different Science Learning Achievements. M.Ed. Thesis in Science Education, Mahasarakham: Mahasarakham University. (in Thai)

Siribunnam, R. (2008). Comparisons of Analytical Thinking Abilities, Science Learning Achievement on Acid-Base, and Attitudes toward Chemistry Learning of Matthayomsuksa 5 Students Who Learned Using the 7-E Learning Cycle Model KWL Learning Method, and the Conventional Approach. M.Ed. Thesis in Educational Research, Mahasarakham: University Mahasarakham University. (in Thai).

Siripatharachai, P. (2013). STEM Education and 21st Century Skills Development . Retrieved from http://www.bu.ac.th/know ledge center/executive_journal, July 16, 2015. (in Thai)

Westbrook, S. L., and Marek, E. A. (1992). A cross-age study of student understanding of the concept of homeostasis. Journal of Research in Science Teaching 29(1): 51–61.