ผลของการจัดการเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐาน: ความคิดเห็นของนักศึกษาครูวิทยาศาสตร์ต่อผลการเรียนรู้ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษา และผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ในรายวิชาวิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อม
Main Article Content
Abstract
Bannarak Khumraksa and Prissana Rakbamrung
รับบทความ: 6 ธันวาคม 2563; แก้ไขบทความ: 19 พฤศจิกายน 2564; ยอมรับตีพิมพ์: 24 พฤศจิกายน 2564; ตีพิมพ์ออนไลน์: 16 พฤษภาคม 2565
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงทดลองเบื้องต้นที่ใช้การเรียนการสอนแบบใช้วิจัยเป็นฐานในราย วิชาวิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อมสำหรับนักศึกษาครูวิทยาศาสตร์ การเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐานจะช่วยพัฒนาผลการเรียนรู้ทั้งด้านความรู้ ด้านทักษะการปฏิบัติและเจคติที่ดีต่อการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม และช่วยส่งเสริมให้นักศึกษาครูวิทยาศาสตร์เข้าใจการทำงานที่เป็นจริงของนักวิทยาศาสตร์สิ่งแวดล้อม นักศึกษาครูวิทยาศาสตร์จำนวน 55 คนได้รับเลือกมาโดยชักตัวอย่างสุ่มแบบกลุ่ม กิจกรรมการเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐานที่ใช้ในงานนี้วิจัยนี้ใช้เวลา 8 สัปดาห์โดยมีขั้นตอนในการทำกิจกรรม 6 ขั้นตอนที่สอดคล้องกับกระบวนการวิจัย ข้อมูลการวิจัยเก็บรวบรวมจากแบบสอบถามความคิดเห็นของนัก-ศึกษาต่อผลการเรียนรู้ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาที่ได้รับ หลังจากกิจกรรมการเรียนรู้เสร็จสิ้นลง และข้อมูลผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้เก็บรวบรวมจากแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ก่อนเรียน–หลังเรียน ผลการวิจัยพบว่า 1) ความคิดเห็นของนักศึกษาครูวิทยาศาสตร์ต่อผลการเรียนรู้ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาหลังจากได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐานมีค่าอยู่ในระดับดีขึ้นไป ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 2) ผลการวิจัยนี้ชี้ให้เห็นอย่างชัดเจนว่าผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ของนักศึกษาครูวิทยาศาสตร์ที่ได้ทำกิจกรรมการเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐานหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน (p < 0.01) นอกจากนี้ผลการตรวจสอบอนุทินสะท้อนผลการเรียนรู้ของนักศึกษา พบว่า นักศึกษาส่วนใหญ่สะท้อนความคิดเห็นในเชิงบวกต่อกิจกรรมการเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐาน ดังนั้นการใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐานจึงให้ผลลัพธ์ในแง่ดีต่อการจัดการเรียนการสอน ทั้งการส่งเสริมผลการเรียนรู้ตามกรอบมาตรฐานของตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษา 5 ด้าน การเพิ่มผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ และการสร้างความประทับใจในการเรียนรู้ให้แก่ผู้เรียน
คำสำคัญ: ความคิดเห็น กรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษา การเรียนรู้แบบใช้วิจัยเป็นฐาน ผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้ นักศึกษาครูวิทยาศาสตร์
Abstract
This study was a pre–experimental research focusing on the research–based instructional practices in environmental science course. Research–based learning could improve learning outcomes in knowledge, practical skills, and attitudes towards environmental conservation, as well as encourage students of science teachers to understand the real work of environmental scientists. A cluster sampling of 55 science student teachers was selected as a study group. Research–based learning activities was designed for 8 weeks with 6 instructional steps directed to the research process. Research data were collected from the questionnaire of student’s opinion on learning outcomes according to Thai Higher Education Qualifications Framework, after com-pletion of the research project. Student’s learning achievement were gathered from the pretest and posttest. The finding indicated that: 1) Science student teacher’s opinions on learning outcomes according to Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF:HEd), after parti-cipating in the research–based learning activity, was good level and met the specified criteria, and 2) There was a clear evidence that students’ posttest score of environmental science was statistically significant over than those of pretest score (p < 0.01). In addition, the investigation of student’s reflective journals found that almost of students gave positive feedback to this re-search–based learning activity. As a result, it should be stated that the uses of research–based activity showed positive outcomes to enhance student’s learning outcomes covered all of 5 TQF:HEd domains, promote learning achievements and raise of student’s satisfaction.
Keywords: Opinion, Thai qualifications framework for higher education, Research–based learning, Learning achievement, Science student teacher
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Brew, A., and Saunders, C. (2020). Making sense of research–based learning in teacher education. Teaching and Teacher Education 87:102935.
Coil, D., Wenderoth, M. P., Cunningham, M., and Dirks, C. (2010). Teaching the process of science: Faculty perceptions and an effective methodology. CBE–Life Sciences Education 9(4): 524–535.
Handelsman, J., Miller, S., and Pfund, C. (2007). Scientific Teaching. New York: W.H. Freeman.
Heamaprasith, S., and Sukwan, O. (2015). The enhancement of learning management quality under Thai qualifications framework for higher education (TQF: HEd) for pre–service teachers through constructivism. Journal of Srinakharinwirot Research and Development (Journal of Humanities and Social Sciences) 7(13): 165–186. (in Thai)
Hogan, K., and Berkowitz, A. R. (2000). Teachers as inquiry learners. Journal of Science Teacher Education 11(1): 1–25.
Huet, I. (2017). Research–based education as a model to change the teaching and learning environment in STEM disciplines. European Journal of Engineering Education 43(5): 725–740.
Jantarak, S. (2018). Instructional model development of general education in Thai qualifications framework for higher education (TQF: HEd) of General Education Program at Dusit Thani College, Bangkok. Dusit Thani College Journal 12(1): 263–278. (in Thai)
Kanjanawasee, S. (2016). Choosing the Correct Statistical Test for Research. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Ketchatturat, J. (2017). Method and tools for students’ learning assessment. Khon Kaen: KKU Printing. (in Thai)
Khumraksa, B., and Rakbamrung, P. (2020a). The study of learning behavior pattern using science process skills through research–based learning activity of science student teachers: formulating hypotheses and experimental skills. Journal of Humanities and Social Sciences, Univer-sity of Phayao 8(1): 118–137. (in Thai)
Khumraksa, B., and Rakbamrung, P. (2020b). A study of the understanding of scientific method of science student teachers who experienced in research–based learning activity. Kasetsart Educational Review 35(1): 48-56. (in Thai)
Khumraksa, B., and Ruksakit, P. (2019). Im-provement of science process skills by using research–based instruction on soil properties for the 2nd grade students in a municipal school, Surat Thani. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 10(1): 14–29. (in Thai)
Kijkuakul, S. (2010). New dimension in professional development for primary science teachers. Journal of Education Naresuan University 12(3): 175–187. (in Thai)
Kloser, M. J., Brownell, S. E., Shavelson, R. J., and Fukami, T. (2013). Effects of a research–based ecology lab course: A study of nonvolunteer achievement, self–confi-dence, and perception of lab course pur-pose. Journal of College Science Teaching 42(3): 72–81.
Kongkhan, T., and Sitti, S. (2018). The development of achievement for Thailand quali-fications frameworks of using the instructional model on general education for enhancing the creative problem solving (CPS) abilities. Social Sciences Research and Academic Journal 13(37): 91–104. (in Thai)
Kowalski, J. R., Hoops, G. C., and Johnson, R. J. (2016). Implementation of a colla-borative series of classroom–based undergraduate research experiences spanning chemical biology, biochemistry, and neurobiology. CBE–Life Science Education 15(4): 1–17.
Laugksch, R. C. (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education 84(1): 71–94.
Leedy, P. D., and Ormrod, J. E. (2015). Practical Research: Planning and Design. Harlow: Pearson Education.
Miller, M., Hanley, D., and Brobst, J. (2019). The impacts of a research–based model for mentoring elementary preservice teachers in science. Journal of Science Teacher Education 30(4): 357–378.
Ministry of Education, Thailand. (2011). Announcement of the Ministry of Edu-cation of Thailand: Thai Qualifications Framework for Higher Education for Bachelor's Degree in Education (Five–Year Programs). Bangkok: Author. (in Thai)
Moeed, A. (2013). Science investigation that best supports student learning: teachers’ understanding of science investigation. International Journal of Environmental and Science Education 8(4): 537–559.
Nilsson, P., and Vikström, A. (2015). Making PCK explicit—capturing science teachers’ pedagogical content knowledge (PCK) in the science classroom. International Journal of Science Education 37(17): 2836–2857.
Noguez, J., and Neri, L. (2019). Research-based learning: A case study for engineering students. International Journal on Interactive Design and Manufacturing 13(4): 1283–1295.
Organisation for Economic Co–operation and Development: OECD. (2019). PISA 2018 Results (Volume III). Paris: OECD.
Panjana, P., and Tungkasamit, A. (2017). The effect of teaching on Thai qualifications framework for higher education (TQF) based on lesson study by using research–based learning for first year of social study students in 234 110 Teacher and E–Sarn society. Veridian E–Journal, Silpakorn University 10(3): 938–954. (in Thai)
Pimentel, J. (2010). A note on the usage of Likert scaling for research data analysis. USM R&D Journal 18(2): 109–112.
Phornphisutthimas, S. (2013). Learning management of science in 21st century. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 4(1): 55–63. (in Thai)
Pitiporntapin, S. (2013). Developing and fol-lowing up Thai pre–service science teachers’ competencies for science communication. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 4(1): 25–37. (in Thai)
Prasertsan, S. (2012). Research–Based Learning: A New Learning Paradigm of Thailand Education. Bangkok: Thailand Research Fund. (in Thai)
Ruiz–Primo, M. A., Li, M., Tsai, S.–P., and Schneider, J. (2010). Testing one premise of scientific inquiry in science classrooms: Examining students' scientific explanations and student learning. Journal of Rese-arch in Science Teaching 47(5): 583–608.
Shepardson, D. P., Moje, E. B., and Kennard–McClelland, A. M. (1994). The impact of a science demonstration on children's understandings of air pressure. Journal of Research in Science Teaching 31(3): 243–258.
Sjøberg, S., and Jenkins, E. (2020). PISA: A political project and a research agenda. Studies in Science Education, 1–14.
Suratthani Rajabhat University, Faculty of Education. (2016). Bachelor of Education Program in General Science (Curriculum revised edition 2016). Surat Thani: Author. (in Thai)
Tomasik, J. H., LeCaptain, D., Murphy, S., Martin, M. C., Knight, R. M., Harke, M. A., Burke, R., Beck, K. L., and Polakovich, I. A. (2014). Island explorations: discovering effects of environmental research–based lab activities on analytical chemistry students. Journal of Chemical Education 91: 1887–1894.
Turner, R. C., and Carlson, L. (2003). Indexes of item–objective congruence for multidimensional items. International Journal of Testing 3(2): 163–171.
Zhang, Q., Clarke, A., and Lee, J. C. K. (2018). Pre–service teachers’ professional identity development within the context of school–based learning to teach: an ex-ploratory study in China. The Asia–Pacific Education Researcher 27(6): 477–486.