การประเมินผลโปรแกรมคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง เภสัชจลนศาสตร์ของยาฟีไนโตอิน Assessment of Computer-Assisted Instruction for Pharmacokinetics of Phenytoin
Abstract
Objective: To assess effectiveness of computer-assisted instruction (CAI)program on pharmacokinetics of phenytoin compared with conventionallearning, and to determine satisfaction on the use of the CAI. Methods:The CAI was tested by the 4th year pharmacy students in the 2nd semesterof the academic year of 2013. The students had learned thepharmacokinetics of phenytoin in a class lecture. Students were allocatedto 2 groups by stratified random sampling based on percentile of their GPA.The control group (n = 37) learned through self-study plus exercisescourse-pack while intervention group (n = 37) through the CAI program.The CAI program was divided into 3 parts, a profile of phenytoin, phenytoinpharmacokinetics, and phenytoin level calculation with exercises. Pre-testand post-test scores were compared statistically. Results: In each of thetwo groups, post-test score was statistically significantly higher than pretestscore (P < 0.001 for both groups). However, there was no significantdifference in post-test scores between groups. Among students withmedium to high GPA level, post-test score of intervention group wassignificantly higher than control group (9.38 0.74 and 8.00 1.32 points,respectively, P = 0.028). Satisfaction to the CAI program was in a goodlevel. Conclusion: A CAI program on phenytoin pharmacokineticsimproves the understanding of the learners after the lecture class.Keywords: computer-assisted instruction, CAI, pharmacokinetics, phenytoinDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
Original Research Article - นิพนธ์ต้นฉบับ
License
ลิขสิทธิ์ (Copyright)
ต้นฉบับที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารนี้ถือเป็นสิทธิ์ของไทยเภสัชศาสตร์และวิทยาการสุขภาพ การนำข้อความใด ๆ ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งหรือทั้งหมดของต้นฉบับไปตีพิมพ์ใหม่จะต้องได้รับอนุญาตจากเจ้าของต้นฉบับและวารสารก่อน
ความรับผิดชอบ (Responsibility)
ผลการวิจัยและความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความเป็นความรับผิดชอบของผู้นิพนธ์ ทั้งนี้ไม่รวมความผิดพลาดอันเกิดจากเทคนิคการพิมพ์