การศึกษานำร่องของแอปพลิเคชัน “รู้เท่าทันความเครียด” โดยใช้แนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับ และพันธสัญญาเป็นฐานเพื่อส่งเสริมการคิดเชิงบวก และลดการรับรู้ความเครียดในวัยรุ่นกลุ่มเสี่ยง A Pilot Study of “Be Aware of Stress” Application Base on Acceptance and Commitment Therapy Concept in Promoting Positive Thinking and Reducing Perceived Stress for At-risk Adolescents

Authors

  • Pornpun Sudjai Burapha University
  • Pornpat Hengudomsub Pornpat Hengudomsub

Abstract

บทคัดย่อ วัตถุประสงค์: เพื่อพัฒนาแอปพลิเคชัน “รู้เท่าทันความเครียด” สำหรับวัยรุ่นกลุ่มเสี่ยงต่อการเกิดปัญหาสุขภาพจิตจากความเครียดและศึกษาความเป็นไปได้ของการใช้งาน วิธีการศึกษา: การวิจัยกึ่งทดลองแบบ 1 กลุ่มวัดผลก่อนและหลังการทดลองนี้แบ่งเป็น 2 ระยะ คือ 1) พัฒนาแอปพลิเคชันตามกรอบแนวคิดการบำบัดด้วยการยอมรับและพันธะสัญญา และ 2) ทดสอบความเป็นไปได้ของการนำไปใช้ กลุ่มตัวอย่างเป็นวัยรุ่นที่ศึกษาระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น เดือนธันวาคม พ.ศ.2566 จำนวน 10 คนที่มีภาวะเครียดระดับปานกลางขึ้นไปที่ประเมินด้วยแบบคัดกรองความเครียดเบื้องต้นของกรมสุขภาพจิต (ST-5) และมีสมาร์ตโฟนในระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ เลือกแบบเฉพาะเจาะจงจากโรงเรียนขยายโอกาสแห่งหนึ่งในภาคตะวันออกของประเทศไทย ผู้ทรงคุณวุฒิใช้แบบประเมินการใช้งานแอปพลิเคชันบนมือถือ ส่วนวัยรุ่นตอบแบบสอบถามการคิดเชิงบวกสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา และแบบวัดการรับรู้ความเครียด ก่อนและหลังทดลองใช้ 4 สัปดาห์ และแบบวัดความพึงพอใจต่อการใช้งานแอปพลิเคชันบนมือถือ (ความเป็นไปได้) ที่หลังทดลองใช้ ทดสอบความแตกต่างด้วยสถิติทีแบบไม่อิสระ ผลการศึกษา: การทำงานของแอปพลิเคชันทั้ง 6 ฟังก์ชันผ่านการประเมินจากผู้ทรงคุณวุฒิในระดับดี (mean = 4.41 ± 0.68) วัยรุ่นมีความพึงพอใจต่อแอปพลิเคชันระดับสูง (mean = 4.06 ± 0.77) มีระดับการคิดเชิงบวกเพิ่มขึ้น (P-value = 0.008) และการรับรู้ความเครียดลดลง (P-value = 0.002) สรุป: แอปพลิเคชัน “รู้เท่าทันความเครียด” มีความเป็นไปได้ในการนำไปใช้เพื่อส่งเสริมการคิดเชิงบวกและลดความเครียดในวัยรุ่นกลุ่มเสี่ยง ควรวิจัยเชิงทดลองอย่างเคร่งครัดในกลุ่มตัวอย่างขนาดใหญ่เพื่อยืนยันประสิทธิผลของแอปพลิเคชันต่อไป คำสำคัญ: แอปพลิเคชันบนมือถือ; แอนดรอยด์; การบำบัดด้วยการยอมรับและพันธสัญญา; การคิดเชิงบวก; การรับรู้ความเครียด; วัยรุ่น; ไทย Abstract Objective: To develop the “Be Aware of Stress” application and test its feasibility. Method: Quasi-experimental study with one-group pretest-posttest design was conducted with 2 phases of developing the application by integrating the concept of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) and testing its feasibility. The sample included ten adolescents who were studying at junior high school in December 2023. They had at least moderate level of stress as screened through ST-5 and owned an android operative system smartphone. They were purposely recruited from an opportunity expansion school in the eastern part of Thailand. Experts rated the application using guidelines for evaluating the usability of m-Health.Adolescents completed Positive Thinking Test for High School Student and Perceived Stress Questionnaire before and after the 4-week trial, and Satisfaction Scale towards the Mobile Application (feasibility) after the trial. Pre- and post-trial scores were compared using paired t-test. Results: All 6 functional components of this Android smartphone application evaluated by the experts were at a good level (mean = 4.41 ± 0.68). Adolescents’ satisfaction with this application was at the high level (mean = 4.06 ± 0.77). After using this application, participants had significantly higher positive thinking scores (P-value = 0.008) and lower perceived stress scores (P-value = 0.002). Conclusion: It was feasible to use the “Be Aware of Stress” application to improve positive thinking and perceived stress among at-risk adolescents. Vigorous experimental research on larger sample should be conducted to further confirm the effectiveness of this application. Key words: smartphone application, Android; Acceptance and Commitment Therapy, positive thinking, perceived stress, adolescents; Thai

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pornpun Sudjai, Burapha University

Nursing instructor,Faculty of nursing,Burapha University

References

Mancini GF, Meijer OC, Campolongo P. Stress in adolescence as a first hit in stress-related disease development: Timing and context are crucial. Front Neuroendocrinol 2023;69:101065. (doi: 10.1016/j.yfrne. 2023.101065)

Mousikou M, Kyriakou A, Skordis N. Stress and growth in children and adolescents. Horm Res Paediatr 2023;96(1):25-33. (doi: 10.1159/ 000521074)

Krapić N, Hudek KJ, Kardum I. Stress in adolescence: Effects on development. In: Wright DJ (ed.). Stress in adolescence: Effects on Development. 2nd ed. Oxford. International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 2015. (doi: 10.1016/B978-0-08-097086-8.23031-6)

Chaniang S, Klongdee K, Jompaeng Y. Suicide prevention: A qualitative study with Thai secondary school students. Belitung Nurs J 2022;8(1): 60-66. (doi: 10.33546/bnj.1746)

Vichianchai V, Kasemvilas S. Discovery of intentional self-harm patterns from suicide and self-harm surveillance reports. Healthc Inform Res 2022;28(4):319-331. (doi: 10.4258/hir.2022.28.4.319)

Lazarus RS, Folkman S. Transactional theory and research on emotions and coping. Eur J Pers 1987;1(3):141-169. (doi. org/10.1002/per. 2410010304)

Beck JS, Fleming S. A brief history of Aaron T. Beck, MD, and cognitive behavior therapy. Clin Psychol Eur 2021;3(2):e6701. (doi: 10.32872/cpe. 6701)

Naseem Z, Ruhi K. Positive thinking in coping with stress and health outcomes: Literature review. J Res Reflect Educ 2010;4(1):42-61.

Malinowska-Cieślik M, Mazur J, Nałęcz H, Małkowska-Szkutnik A. Social and behavioral predictors of adolescents' positive attitude towards life and self. Int J Environ Res Public Health 2019;16(22):4404. (doi: 10. 3390/ijerph16224404)

Caprara GV, Steca P, Gerbino M, Pacielloi M, Vecchio GM. Looking for adolescents' well-being: self-efficacy beliefs as determinants of positive thinking and happiness. Epidemiol Psichiatr Soc 2006;15(1):30-43. (doi: 10.1017/s1121189x00002013)

Hofmann SG, Gómez AF. Mindfulness-based interventions for anxiety and depression. Psychiatr Clin North Am 2017;40(4):739-749. (doi: 10. 1016/j.psc.2017.08.008)

Porter B, Oyanadel C, Sáez-Delgado F, Andaur A, Peñate W. Systematic review of mindfulness-based interventions in child-adolescent population: A developmental perspective. Eur J Investig Health Psychol Educ 2022;12(8):1220-1243. (doi: 10.3390/ejihpe12080085)

Binder F, Mehl R, Resch F, Kaess M, Koenig J. Interventions based on acceptance and commitment therapy for stress reduction in children and adolescents: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Psychopathology 2023;21:1-17. (doi: 10.1159/0005350 48)

Hayes SC, Levin ME, Plumb-Vilardaga J, Villatte JL, Pistorello J. Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Behav Ther 2013;44(2):180-98. (doi: 10.1016/j.beth.2009.08. 002)

Coyne LW, McHugh L, Martinez ER. Acceptance and commitment therapy (ACT): advances and applications with children, adolescents, and families. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 2011;20(2):379-399. (doi: 10.1016/j.chc.2011.01.010)

Department of Mental Health. Public mental health for human dignity, newsletter. Thailand. Nonthaburi, 2016. (in Thai)

Blázquez Martín D, De La Torre I, Garcia-Zapirain B, Lopez-Coronado M, Rodrigues J. Managing and controlling stress using mHealth: Systematic search in App Stores. JMIR Mhealth Uhealth 2018;6(5): e111. (doi: 10.2196/mhealth.8866)

Hayes SC. Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies - republished article. Behav Ther 2016;47(6):869-885. (doi: 10.1016/j.beth.2016.11. 006)

Anagnostou M, Drigas A. Mobile applications for stress management. Sci Electron Arch 2022;15(2):58-63. (doi: doi.org/10.36560/15220221507)

Kieser M, Wassmer G. On the use of the upper confidence limit for the variance from a pilot sample for sample size determination. Biometr J 1996;38(8):941–949. (doi: doi.org/10.1002/bimj.4710380806)

Totton N, Lin J, Julious S, Chowdhury M, Brand A. A review of sample sizes for UK pilot and feasibility studies on the ISRCTN registry from 2013 to 2020. Pilot Feasibil Stud 2023;9(1):188. (doi: 10.1186/s40814-023-01416-w)

Lapponampai W, Pamonsinlapatham P. Application program for Anti-HIV drug self-management on android smartphone. Thai J Sci Technol 2018; 27(4): 738-750. (in Thai)

Thepmong M, Prachanban P. A construction of positive thinking test for high school students. J Educ Innov 2020;24(1):226-235. (in Thai)

Ventrella S. The power of positive thinking in business. 2001. (Accessed on Apr. 22, 2023, at https://www.perlego.com/book/780921/the-power-of-positive-thinking-in-business-ten-traits-for-maximum-results-pdf)

Levenstein S, Prantera C, Varvo V, et al. Development of the perceived stress questionnaire: A new tool for psychosomatic research. J Psychosom Res 1993;37(1):19-32. (doi: 10.1016/0022-3999(93)90120-5)

Wachirawat W, Hanucharurnkul S, Suriyawongpaisal P, et al. Stress, but not Helicobacter pylori, is associated with peptic ulcer disease in a Thai population. J Med Assoc Thai 2003; 86(7):672-685.

Liu Y, Lu X, Zhao G, Li C, Shi J. Adoption of mobile health services using the unified theory of acceptance and use of technology model: Self-efficacy and privacy concerns. Front Psychol 2022;13:944976. (doi: 10. 3389/fpsyg.2022.944976)

Faculty of Science, Khon Kaen University. Behavior and factors of smartphone usage among adolescents. 2024. (Accessed on Jan. 9, 2024, at https://sc2.kku.ac.th/stat/statweb/images/Eventpic/60/Seminar/ 01_6_.pdf) (in Thai)

Digital Government Development Agency. Six government health care applications in mobile phones. 2022. (Accessed on Oct. 30, 2022, at https://www.dga.or.th/document-sharing/infographic/49470) (in Thai)

Al-Adwan AS, Li N, Al-Adwan A, Abbasi GA, Albelbisi NA, Habibi A. Extending the technology acceptance model (TAM) to predict university students' intentions to use metaverse-based learning platforms. Educ Inf Technol (Dordr) 2023:1-33. (doi: 10.1007/s10639-023-11816-3)

Li LSE, Wong LL, Yap KY. Quality evaluation of stress, anxiety and depression apps for COVID-19. J Affect Disord Rep 2021;6:100255. (doi: 10.1016/j.jadr.2021.100255)

Hwang WJ, Jo HH. Evaluation of the effectiveness of mobile app-based stress-management program: A randomized controlled trial. Int J Environ Res Public Health 2019;16(21):4270. (doi: 10.3390/ijerph16214270)

Coelhoso CC, Tobo PR, Lacerda SS, et al. A new mental health mobile app for well-being and stress reduction in working women: Randomized controlled trial. J Med Internet Res 2019;21(11):e14269. (doi: 10.2196/ 14269)

Hassan Bani Ahmad T, Meric M, Ayasrah M. The effect of psychoeducational stress management interventions on students stress reduction: Systematic review. Educ Cult Psychol Stud J 2022;25:41-57. (doi: 10.7358/ecps-2022-025)

Weber S, Lorenz C, Hemmings N. Improving stress and positive mental health at work via an app-based intervention: A large-scale multi-center randomized control trial. Front Psychol 2019;10:2745. (doi: 10.3389/ fpsyg.2019.02745)

Downloads

Published

2024-12-29