ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมของมารดาในการส่งเสริมทักษะการคิดเชิงบริหาร ของเด็กวัยก่อนเรียน Factors Related to Maternal Behaviors in Promoting Executive Functions of Preschool Children
Abstract
บทคัดย่อ วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาพฤติกรรมของมารดาในการส่งเสริมทักษะการคิดเชิงบริหารเด็กวัยก่อนเรียน และปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับพฤติกรรม วิธีการศึกษา: การศึกษาความสัมพันธ์มีกลุ่มตัวอย่าง คือ มารดาเด็กวัยก่อนเรียนที่เข้ารับบริการในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก 3 แห่งในเขตเทศบาลเมือง จังหวัดชลบุรี จำนวน 101 คน จากการสุ่มอย่างง่าย เก็บข้อมูลระหว่างสิงหาคมถึงกันยายน พ.ศ. 2566 โดยใช้แบบสอบถามจำนวน 7 ชุด ประกอบด้วยแบบสอบถามข้อมูลทางประชากรศาสตร์ ความเครียดของมารดา สภาพแวดล้อมที่บ้าน พฤติกรรมการใช้หน้าจอของมารดา ความสัมพันธ์ระหว่างมารดาและบุตร การสนับสนุนของครอบครัว และพฤติกรรมของมารดาในการส่งเสริมทักษะการคิดเชิงบริหารเด็กวัยก่อนเรียน ทดสอบความสัมพันธ์ด้วยสหสัมพันธ์ของเพียร์สันหรือสเปียร์แมนตามความเหมาะสม ผลการศึกษา: คะแนนเฉลี่ยพฤติกรรมของมารดาในการส่งเสริมทักษะการคิดเชิงบริหารเด็กวัยก่อนเรียนโดยรวมอยู่ในระดับมาก (M = 106.15, SD = 12.14) และสัมพัน์ทางลบกับความเครียดของมารดาและพฤติกรรมการใช้หน้าจอของมารดาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (r = -0.21 และ -0.196 ตามลำดับ, P-value < 0.05 ทั้งหมด) และทางบวกกับสภาพแวดล้อมที่บ้าน ความสัมพันธ์ระหว่างมารดาและบุตร และการสนับสนุนของครอบครัวอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (r = 0.521, 0.488 และ 0.543 ตามลำดับ, P-value < 0.01 ทั้งหมด) สรุป: พฤติกรรมของมารดาในการส่งเสริมทักษะการคิดเชิงบริหารเด็กวัยก่อนเรียนสัมพัน์ทางลบกับความเครียดของมารดาและพฤติกรรมการใช้หน้าจอของมารดา และทางบวกกับสภาพแวดล้อมที่บ้าน ความสัมพันธ์ระหว่างมารดาและบุตร และการสนับสนุนของครอบครัว คำสำคัญ: พฤติกรรมมารดา, ทักษะการคิดเชิงบริหาร, เด็กวัยก่อนเรียน, ปัจจัยสัมพันธ์ Abstract Objective: To determine the level of executive functions (EF) promoting behavior of the mothers of preschool children and its related factors. Methods: This correlational research had 101 mothers of preschool children receiving services at three municipal child development centers in Chonburi province as the sample recruited by simple random sampling. Data were collected between August and September 2023 using a questionnaire with 7 parts to assess demographic characteristics, maternal stress, home environment, mothers' screen-use behaviors, child-mother relationship, family support, and mother’s EF promoting behavior on preschool children. Data were analyzed using Pearson's correlation test or Spearman’s correlation test, as appropriate. Results: The overall mean score of maternal behavior in promoting EFs in preschool children was at a high level (M = 106.15, SD = 12.14). The EF promoting behavior was negatively correlated with maternal stress and screen-use behavior (r = -0.21 and -0.196, respectively, P-value < 0.05, for both) and positively correlated with home environment, mother-child relationship, and family support (r = 0.521, 0.488, and 0.543, respectively, P-value < 0.01, for all). Conclusion: The EF promoting behavior was negatively correlated with maternal stress and screen-use behavior and positively correlated with home environment, mother-child relationship, and family support Keywords: maternal behaviors, executive functions, preschool children, relative factorsDownloads
References
Palitponganpim P. How to raise a child to EF. Bangkok. Amarin Printing, 2022. (in Thai)
Nelson JM, James TD, Chevalier N, Clark CAC, Espy KA. Structure, measurement, and development of preschool executive function. United States. American Psychological Association, 2016.
Chutabhakdikul N, Thanasetkorn P, Lertawasdatrakul O. Tool development and evaluation criteria for assessment of executive function in early childhood. Nakon Pathom. Mahidol University, 2017. (in Thai)
Hockenberry MJ, Wilson D, Rodgers CC. Wong's nursing care of infants and children, 11th ed. Netherland. Elsevier, 2019.
Chutabhakdikul N. Cognitive brain development in early childhood. Bangkok. Matichon, 2018. (in Thai)
Thanasetkorn P. Executive function with early childhood development. Bangkok. Matichon, 2018. (in Thai)
Friedman HS, Tucker JS, Schwartz JE, et al. Childhood conscientious-ness and longevity: health behaviors and cause of death. J Pers Soc Psychol 1995;68(4):696-703.
Moffitt TE, Arseneault L, Belsky D, et al. A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings National Academy Sci 2011;108(7):2693-2698.
Seamkhumhom D, Chaiyawut P, Wanngamwiset S, Thienphuridej T. Promoting to executive functions in preschool children. J MCU Nakhondhat 2020;7(10):15-31. (in Thai)
Tadesse S. Early childhood development-basic concepts: training for early childhood caregivers and teachers. Baltimore. Catholic Relief Services, 2016.
Laumka R. Early childhood life skills: the core of life that can be built up from the family. J Res Soc Com Devlop, Rajabhat Maha Sarakham Univ 2014;1(2):33-44. (in Thai)
Department of Health. Literacy of raising early childhood children in Thailand. 2019. (Accessed on Nov. 22, 2023, at https://nich.anamai. moph.go.th/th/cms-of-52/175431) (in Thai)
Thohinung U, Boonyapuk P, Kodyee S. Predictive factors of parental behaviors on promote development of executive functions skills among early childhood in Chaing Rai province. J Royal Thai Army Nurs 2022; 23(1):344-352. (in Thai)
Green L, Kreuter M. Health program planning: an educational and ecological approach, 4th ed. New York. McGraw Hill, 2005.
Seamkhumhom D, Nookong A, Rungamornrat S, Chutabhakdikul N. Factors related to executive functions in preschool-aged children. J Thai Nurs Midwifery Council 2019;34(4):80-94. (in Thai)
De Cock ESA, Henrichs J, Klimstra TA, et al. Longitudinal associations between parental bonding, parenting stress, and executive functioning in toddlerhood. J Child Fam Stud 2017;26(6):1723-1733.
Sonsee S, Pongjaturawit Y, Chaimongkol N. Factors associated with maternal behavior in promoting play for their preschool children. J Phrapokklao Nurs Coll 2017;28(1):90-99. (in Thai)
Abels M, Abeele M, Telgen T, Meijl H. Nod, nod, ignore: An exploratory observational study on the relation between parental mobile media use and parental responsiveness towards young children. 2018. (Accessed on Jan. 10, 2023, at https://www.researchgate.net/publication/ 325120583)
Elias N, Lemish D, Dalyot S, Floegel D. “Where are you?” An observational exploration of parental technoference in public places in the US and Israel. J Children Media 2020;15(3):376-388.
Mangan E, Leavy JE, Jancey J. Mobile device use when caring for children 0-5 years: A naturalistic playground study. Health Promot J Australia 2018;29(3):337-343.
Vanden Abeele MMP, Abels M, Hendrickson AT. Are parents less responsive to young children when they are on their phones? a systematic naturalistic observation study. Cyberpsychol Behav Soc Network 2020;23(6):363-370.
Thisara P, Ponmark J, Seekhao P, Sinlapawitthayathon B. Predictive factors of parental behaviors on promoting early childhood development in Phayao province. J Nurs Health Care 2017;35(2):169-176. (in Thai)
Srisatidnarakon B. Effect size, power, calculation of optimal sample size using g*power program. Bangkok. Chulalongkorn University, 2020. (in Thai)
Cohen J. A power primer. Psychological Bulletin 1992;112(1):155-159.
Neuman WL. Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Boston. Allyn and Bacon, 1991.
Cohen S. Perceived stress in a probability sample of the United States. Michigan. Sage Publications, 1988.
Wongpakaran N, Wongpakaran T. The Thai version of the PSS-10: An Investigation of its psychometric properties. Biopsychosoc Med 2010; 4(1):6. (doi: https://doi.org/10.1186/1751-0759-4-6)
Sangsai N, Chaimongkon N, Phaktoop M. Predictors of adaptive behavior of preschoolers receiving service in child daycare center. J Fac Nurs Burapha Univ 2011;19(2):97-109. (in Thai)
Kerdmuang S, Suwancharoen S. Health determinants of screening-viewing behaviors among preschool children aged 2-5 years in Suphanburi province. Nurs J Ministry Public Health 2022;32(2):36-51. (in Thai)
Chivanon N, Phaktoop M. Factors influencing separation anxiety of preschool children as perceived by mothers in child care center, Chon Buri province. Nurs J Ministry Public Health 2016;26(1):161-175. (in Thai)
Pornsawat D. Husband support, family support and some personal factors influencing the role of adolescent mother. M.N.S. (Nursing) thesis. Chonburi. Burapha University, 2015. (in Thai)
Department of Health. Things you should know for mothers. Bangkok. The Agricultural Cooperative Federation of Thailand, 2020. (in Thai)
Wacharasin J, Phaktoop M, Thienpichet S, Chivanon N. Association among selected factors, knowledge of child development and child-abuse risk in families with young children. Public Health J Burapha Univ 2013;8(2):16-30. (in Thai)
Sarakorn J, Chotibang J, Urharmnuay M. Knowledge and practice of primary caregivers for promoting child’s emotional intelligence in child development centers. Nurs J 2020;2(47):1-11. (in Thai)
Suwanruangsri P, Chatchawet W, Thitimapong B. Factors related to behaviors for promoting fetal brain development among adolescent primigravida. Songklanagarind J Nurs 2022;42(1):23-34. (in Thai)
Department of Mental Health. Stress group that affects health. 2020. (Accessed on Sep. 9, 2023, at https://dmh.go.th/news-dmh/view.asp?id= 30321) (in Thai)
Ueda MM, Ding Y, Blumberg F, Zhang C, Yu Q, Lantier K. Maternal parenting style in relation to parenting stress and behavioral outcomes in japanese children with and without autism. J Dev Physi Disabil 2020; 32(6):983-1006.
Jittayasotorn D. Baumrind's parenting styles. Univ Thai Chamber Commerce J 2009;29(4):173-187. (in Thai)
Mak MCK, Yin L, Li M, Cheung RY-h, Oon P-T. The relation between parenting stress and child behavior problems: negative parenting styles as mediator. J Child Fam Stud 2020;29(11):2993-3003.
Altun D. Family ecology as a context for children’s executive function development: the home literacy environment, play, and screen time. Child Indicators Res 2022;15(4):1465-1488.
O'Dwyer MV, Fairclough SJ, Knowles Z, Stratton G. Effect of a family focused active play intervention on sedentary time and physical activity in preschool children. Int J Beh Nutri Phys Activ 2012;1(9):117. (https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-117)
Kabali HK, Irigoyen MM, Nunez-Davis R, et al. Exposure and use of mobile media devices by young children. Pediatrics 2015;136(6):1044-1050.
He HY, Yu M, Ning M, et al. The role of mother-child relationship in the association between maternal parenting stress and emotional and behavioral problems in preschool children. Zhongguo Dang Dai Er Ke Za Zhi 2023;25(4):394-400.
Lindh J, Tey J, Hall M, Anderson T, Willingham M, Wang D. Maternal attachment and maternal behavior: the role of maternal affect. J Child Fam Stud 2022:1-11.
McIntosh JE, Opie J, Greenwood CJ, et al. Infant and preschool attachment, continuity and relationship to caregiving sensitivity: findings from a new population-based australian cohort. J Child Psych Psychiatry 2023:1-13.
Mercer RT. A theoretical framework for studying factors that impact on the maternal role. Nurs Res 1981;30(2):73-77.
Thawitha L, Klunklin P, Urharmnuay M. Preterm infant development promoting behaviors among primary caregivers and related factors. Nurs J 2016;43(4):12-22. (in Thai)
Chanpanich K, Junphum S. Factors relating to 2-3 years old children development promotion behaviors of caregivers in the child development center, Udon Thani province. J MCU Soc Science Review 2021;11(6): 127-139. (in Thai)
Chaitonthueg C, Klunklin P, Urharmnuay M. Factors related to preschool children emotional quotient promoting practices among primary caregivers. Nurs J 2020;47(4):39-52. (in Thai)
Luang-on N, Pongjaturawit Y, Chaimongkol Y. Predictors of parental behavior in promoting toddler language development in a private hospital. Singburi Hospital J 2023;31(3):49-64. (in Thai)
Seethikaew N, Kodyee S, Moonpanane K, Pitchalard K. Factors related to positive parenting behaviors and executive function in preschool-age children, Chiang rai province. Nurs J Ministry Public Health 2022;32(3): 122-133. (in Thai)
Codrington M, Chotibang J, Sripusanapan A. Factors related to positive discipline enhancement among preschool children’s caregivers. J Health Nurs Res 2021;37(2):227-236. (in Thai)
Downloads
Published
Issue
Section
License
ลิขสิทธิ์ (Copyright)
ต้นฉบับที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารนี้ถือเป็นสิทธิ์ของไทยเภสัชศาสตร์และวิทยาการสุขภาพ การนำข้อความใด ๆ ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งหรือทั้งหมดของต้นฉบับไปตีพิมพ์ใหม่จะต้องได้รับอนุญาตจากเจ้าของต้นฉบับและวารสารก่อน
ความรับผิดชอบ (Responsibility)
ผลการวิจัยและความคิดเห็นที่ปรากฏในบทความเป็นความรับผิดชอบของผู้นิพนธ์ ทั้งนี้ไม่รวมความผิดพลาดอันเกิดจากเทคนิคการพิมพ์