ผลของโปรแกรมการให้ข้อมูลข่าวสาร สร้างแรงจูงใจ และพัฒนาทักษะการป้องกันการดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ด้วยแอพพลิเคชั่น LineTM ในวัยรุ่นตอนต้น Effects of A LineTM Application to Promote Information-Motivation-Behavioral Skills for Alcohol Drinking Prevention among Thai Early Adolescents

Authors

  • Kankunlanad Ramsiri Faculty of Nursing, Prince of Burapha University
  • Pachara Photihung
  • Pornapa Homsin
  • Rungrat Srisuriyawate
  • Sutharat Chamnanchang

Abstract

บทคัดย่อ   วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการให้ข้อมูลข่าวสาร สร้างแรงจูงใจ และพัฒนาทักษะการป้องกันการดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ด้วยแอพพลิเคชั่น LineTM ในวัยรุ่นตอนต้น วิธีการศึกษา: การวิจัยกึ่งทดลองแบบสองกลุ่ม วัดผลก่อนการทดลอง หลังการทดลองเสร็จทันที และระยะติดตามผล 6 สัปดาห์ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชายและหญิงชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 แบ่งเป็นกลุ่มทดลองและเป็นกลุ่มเปรียบเทียบกลุ่มละ 26 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมฯ ด้วยกิจกรรมผ่านแอพพลิเคชั่น Line 4 ครั้ง แต่ละครั้งห่างกัน 1 สัปดาห์ รวบรวมข้อมูลด้วย แบบสอบถามข้อมูลทั่วไป แบบสอบถามทัศนคติต่อการหลีกเลี่ยงการดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ การรับรู้ความสามารถของตนเองในการปฏิเสธการดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ ความตั้งใจในการไม่ดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ วิเคราะห์ข้อมูล t-test และ Repeated Measure ANOVA ผลการศึกษา: ในระยะหลังการทดลองเสร็จทันทีและระยะติดตามผล 6 สัปดาห์ กลุ่มทดลองมีคะแนนเฉลี่ยทัศนคติต่อการหลีกเลี่ยงการดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ การรับรู้ความสามารถของตนเองในการปฏิเสธการดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ และความตั้งใจในการไม่ดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์สูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และสูงกว่ากลุ่มเปรียบเทียบอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ สรุป: การให้ข้อมูลที่เฉพาะเจาะจง และการสร้างแรงจูงใจทั้งส่วนบุคคลและทางสังคมที่ฝังรากลึกพอ ร่วมกับการพัฒนาทักษะที่ตรงกับความต้องการสามารถเพิ่มคะแนนทัศนคติ การรับรู้ความสามารถของตนเอง และความตั้งใจในการไม่ดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์ของวัยรุ่นตอนต้น คำสำคัญ: แนวคิดการให้ข้อมูลข่าวสาร สร้างแรงจูงใจ และพัฒนาทักษะ, การดื่มเครื่องดื่มแอลกอฮอล์, แอพพลิเคชั่น LineTM, วัยรุ่นตอนต้น Abstract Objective: To examine effects of an Information-Motivation-Behavioral Skills (IMB) for alcohol drinking prevention by LineTM application among early adolescents. Method: This was a quasi-experimental study with control group and pretest, posttest and 6-week follow-up measures. The participants were 52 male and female grade 6 primary school students randomized to either the experimental or control group (26 each). The experimental group received the 4-week IMB for alcohol drinking prevention program by Line application. Data were collected using questionnaires for personal data, drinking refusal attitudes, perceived drinking refusal self-efficacy and drinking refusal intention. Data were analyzed using t-test and Repeated Measure ANOVA. Results: At post-test and follow-up, the experimental group had the higher scores of drinking refusal attitudes, perceived drinking refusal self-efficacy and drinking refusal intention compared with those at baseline and those of the control group. Conclusion: Providing the specific information, embedded personal and social motivation, and skill development that meet the needs could increase drinking refusal attitudes, perceived drinking refusal self-efficacy and drinking refusal intention for early adolescents. Keywords: Information-Motivation-Behavioral Skill program, alcohol drinking, application LineTM, early adolescents

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. World Health Organization. Global status report on alcohol and health 2018. Geneva. World Health Organization, 2018.

2. Usaha J, Wijitkhunakorn P, Saengam D, et al. Facts and Figures: Alcohol in Thailand. Bangkok. Center of Alcohol Studies, 2016. (in Thai).

3. Asanangkonchai S. Facts and figures: Alcohol in Thailand 2016 - 2018. Bangkok. Sahamitphatthana Printing, 2019. (in Thai).

4. Chotichai T, Mantaphan S. Factors related to alcohol drinking behaviors among high school students in Mueang Khon Kaen Municipality. J Grad Maha Chula Univ Khon Kaen 2019;6:282-296. (in Thai).

5. Wang ZY, Jun S, Zang JJ, Huang CH, Zou SR, Sheng G. Drinking behavior and associated factors among middle school students in Shanghai China. Biomed Environ Sci 2015;28:765-768.

6. Thamrangsi T, Waleewong O. Academic papers: Alcohol and brain. Bangkok. Center of Alcohol Studies, 2016. (in Thai)

7. Spear LP. Effects of adolescent alcohol consumption on the brain and behaviour. Nat Rev Neurosci 2018;19:197.

8. Homsin P. Cencepts and theories for practice : Smoking and alcohol drinking prevention among adolescents. Chonburi. Chonburi Printing, 2015. (in Thai)

9. Thamrangsi T. Effects of Alcohol consumption situation in Thailand 2013. Bangkok. The Graphico Systems, 2013.

10. Onmoi P, Chanrit K. Factors Associated with selling alcohol to adolescents by retailersin the vicinity of educational institutions in Uttaradit Province. J Health Sci 2020;29:590-600. (in Thai)

11. Maggs JL, Staff J, Patrick ME, Wray-Lake L, Schulenberg JE. Alcohol use at the cusp of adolescence: A prospective national birth cohort study of prevalence and risk factors. J Adolesc Health 2015;56:639-645.

12. Savannahian K, Komnala F, Asana S, Phachan T, Jariyawanichkul P. Prevalence and factors associated with alcohol consumption among high school students of high school in Chaiyaphum Province. Thai J Public Health Health Sci 2019;2:1-13. (in Thai)

13. Saelim S, Mupayak K, Suwanrupa N. Factors related to alcohol drinking behavior of adolescents. Songklanagarind J Nurs 2017;37:25-36. (in Thai)

14. Hung C, Chiang Y, Chang H, Yen L. Path of socialization and cognitive factors effects on adolescents alcohol use in Taiwan. Addict Behav 2011;36:807-8163.

15. Somjai D. Preventive alcohol beverage consumption behavior among undergraduate students: A case study in a private university. HCU J 2017;40:127-139. (in Thai)

16. Kunthiya W, Homsin P, Srisuriyawet R. Factors related to alcohol drinking among male vocational students in Chai Nat Province. J Nurs Educ 2015;8:11-26. (in Thai)

17. Elvira C, Bruna Z. Alcohol use among Italian University students : The role of sensation seeking, peer group norms and self-efficacy. J Alcohol Drug Educ 2011;55:17-36.

18. Fisher JD, Fisher WA. Changing AIDS risk behavior. Psychol Bull 1992;455-474.

19. Nuntachan N, Ketpiban N, Wisetkul N. Effect of information provision, motivation, and skill developmenton antiretroviral adherence among youths living with HIV. Nurs J 2015;42:72-83. (in Thai)

20. Kingmala C, Rawivorakul T, Phowattana A. Effect of a pregnancy prevention program for female adolescents. J Health Nurs Res 2015; 31:25-34. (in Thai)

21. Suwalak N, Tansakul S, Thirawiwat M, Kaewdamkeng K. Effects of an Information-Motivation-Behavioral skills program for preventing sexual intercourse among tenth grade students. Thai J Health Educ 2019; 42:29-42. (in Thai)

22. Elif B, Hicran C, Eda M. Effects of the information–motivation–behavioral skills model on metabolic control of adolescents with type 1 diabetes in Turkey: Randomized controlled study. J Pediatr Nurs 2021;58:e19-e27.

23. Yoshiko K. Effectiveness of a condom use educational program developed on the basis of the information–motivation–behavioral skills model. JPN J Nurs Sci 2013;10:24-40.

24. Ramsiri K, Homsin P, Srisuriyawet R. Effects of an information-motivation-behavioral skills program for alcohol drinking prevention among female adolescents. J Nurs Sci Health 2021;38:48-58. (in Thai)

25. Huedhun K. The influence of Line application in the present communication. JAM 2017;1:75-88. (in Thai)

26. Mental Health Strategy and Planning Division. New normal and changing lifestyles. 2020. (Accessed on Oct. 20, 2021, at https://dsp.dip.go.th/th/category/2017-11-27-08-04-02/2020-06-29-14- 39-49) (in Thai)

27. Hemchayat A, Yodnil S. Factors related to alcohol drinking among female high school students in Amphur Khowkitchakoot Chanthaburi Province. J Educ Soc Develop 2012; 8:115-128. (in Thai)

28. Ford KH, Diamond PM, Kelder SH, Sterling KL, McAlister AL. Validation of scales measuring attitudes, self-efficacy, and intention related to smoking among middle school students. Psychol Addict Behav 2009;23:271-278.

Downloads

Published

2023-10-01

Issue

Section

Original Research Article - นิพนธ์ต้นฉบับ