ปัจจัยทำนายความตั้งใจที่จะรายงานความคลาดเคลื่อนทางยาของนักศึกษาพยาบาล Predictive Factors of Intention to Report Medication Errors among Nursing Students

Authors

  • Chawirat Chunchomgul
  • Apa Wangsukpisan
  • Jukrapun Siriboriruk

Abstract

วัตถุประสงค์: เพื่อศึกษาปัจจัยทำนายความตั้งใจที่จะรายงานความคลาดเคลื่อนทางยาของนักศึกษาพยาบาล วิธีการศึกษา: การวิจัยแบบความสัมพันธ์เชิงทำนาย มีกลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาลระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 4 จำนวน 92 คน ที่มีคุณสมบัติตามกำหนด และคัดเลือกเข้าร่วมการวิจัยวิธีการสุ่มอย่างง่ายแบบหลายขั้นตอน เก็บรวมรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามชนิดเลือกตอบ แบ่งเป็น 5 ส่วน ได้แก่ 1) แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล 2) แบบประเมินความรู้ด้านการรายงานความคลาดเคลื่อนทางยา 3) แบบประเมินทัศนคติด้านการรายงานความคลาดเคลื่อนทางยา 4) แบบประเมินอุปสรรคต่อการรายงานความคลาดเคลื่อนทางยา และ 5) แบบประเมินความตั้งใจที่จะรายงานความคลาดเคลื่อนทางยา วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติพรรณนา สถิติสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการศึกษา: นักศึกษาพยาบาลมีความรู้ ทัศนคติ อุปสรรคต่อการรายงานความคลาดเคลื่อนทางยา และความตั้งใจที่จะรายงานอยู่ในระดับมาก (คะแนนเฉลี่ย = 11.88, 40.67, 57.98 และ 62.53 คะแนน ตามลำดับ) ทัศนคติสัมพันธ์ทางบวกกับความตั้งใจที่จะรายงานอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (r = 0.316, P-value < 0.01) ปัจจัยด้านความรู้ ทัศนคติ และอุปสรรคต่อการรายงานความคลาดเคลื่อนทางยาสามารถร่วมกันทำนายความตั้งใจที่จะรายงานได้ร้อยละ 13.50 ของความแปรปรวนของความตั้งใจ โดยทัศนคติต่อการรายงานเป็นปัจจัยสำคัญที่ทำนายความตั้งใจที่จะรายงานความคลาดเคลื่อนทางยาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (b = 0.296, P-value = 0.005) สรุป: นักศึกษาพยาบาลมีความรู้ ทัศนคติ อุปสรรคต่อการรายงาน และความตั้งใจที่จะรายงานความคลาดเคลื่อนทางยาอยู่ในระดับมาก ทัศนคติสัมพันธ์ทางบวกกับความตั้งใจที่จะรายงาน ซึ่งอาจนำไปพัฒนาโปรแกรมเสริมสร้างความตั้งใจที่จะรายงานความคลาดเคลื่อนทางยาเพื่อนำมาสู่ความปลอดภัยของผู้ป่วยคำสำคัญ: ความคลาดเคลื่อนทางยา, ความตั้งใจที่จะรายงานความคลาดเคลื่อนทางยา, นักศึกษาพยาบาลObjective: To explore predictive factors of intention to report medication errors among undergraduate nursing students. Method: A predictive correlational study was performed in 92 4th year undergraduate nursing students recruited by a multistage random sampling. Data were collected using questionnaire with multiple choice questions that included 5 sections as follows: 1) nursing student information form, 2) knowledge of medication errors, 3) attitude toward medication errors reporting, 4) barriers of medication errors reporting, and 5) intention to report medication errors. Descriptive statistics, Pearson’s product moment correlation coefficient and stepwise multiple regression were used for data analysis. Results: The levels of knowledge of, and attitude, barriers and intention toward medication errors reporting of nursing students were high (mean = 11.88, 40.67, 57.98, and 62.53 points, respectively). The attitude was significantly positively correlated with intention to report medication errors (r = 0.316, P-value < 0.01). Knowledge, attitude, and barriers were simultaneously significant predictive factors of the intention to report medication errors with a 13.50% of the intention variance explained. Among these factors, attitude was the most significant predictive factor of intention to report medication errors (b = 0.296, P-value = 0.005). Conclusion: Fourth year nursing students had a high level of knowledge of, and attitude, barriers and intention toward medication errors reporting. The attitude was positively associated with the intention to report medication errors. The findings could be used in developing interventions to enhance the intention to report medication errors which could further improve patient safety. Keywords: medication error, intention to report medication error, nursing student  

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2021-03-30