การหาค่าความเร่งโน้มถ่วงของโลกผ่านการทดลองการเคลื่อนที่แบบตกอิสระโดยใช้แอปพลิเคชัน Phyphox บนสมาร์ตโฟน

Main Article Content

กนกอร คำผุย
จารุณี เข็มพิลา

Abstract

Determining the Acceleration of Gravity through a Free–Falling Motion Experiment using Phyphox Application based on Smartphone
 
Kanok–on Khampui and Jarunee Khempila
 
รับบทความ: 6 กันยายน 2566; แก้ไขบทความ: 6 กุมภาพันธ์ 2567; ยอมรับตีพิมพ์: 5 มีนาคม 2567; ตีพิมพ์ออนไลน์: 9 พฤษภาคม 2567
 
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบค่าความเร่งโน้มถ่วงที่คำนวณได้จาก 3 ชุดทดลอง คือ ชุดทดลองเชิงพาณิชย์ ชุดทดลองที่ประยุกต์ใช้ฟังก์ชัน acoustic stopwatch และชุดทดลองที่ประยุกต์ใช้ฟังก์ชัน acceleration with g ซึ่งเป็นฟังก์ชันในแอปพลิเคชัน Phyphox บนสมาร์ตโฟน โดยทดลองปล่อยวัตถุให้เคลื่อนที่แบบตกอิสระที่การกระจัดมีค่าในช่วง 0.2 ถึง 0.8 เมตร และวิเคราะห์ความเร่งโน้มถ่วงโดยตรงจากสมการการเคลื่อนที่หนึ่งมิติ และคำนวณจากความชันของความสัมพันธ์เชิงเส้นระหว่างการกระจัดและเวลายกกำลังสอง ผลการศึกษาพบว่า ความเร่งโน้มถ่วงที่ใช้ชุดทดลองเชิงพาณิชย์ ที่ประยุกต์ใช้ฟังก์ชัน acoustic stopwatch และฟังก์ชัน acceleration with g มีค่า 9.909 9.8496 และ 9.8984 เมตร/วินาที2 คิดเป็นค่าความคลาดเคลื่อนร้อยละ 1.32  0.71 และ 1.21 ตาม ลำดับ จากการทดสอบทางสถิติพบว่า ความเร่งโน้มถ่วงเฉลี่ยที่ได้จากทั้ง 3 ชุดทดลองมีค่าไม่แตกต่างกัน แต่ชุดทดลองที่ประยุกต์ใช้ฟังก์ชัน Acoustic stopwatch สามารถทดลองได้ง่ายกว่าเหมาะสมกับระดับมัธยมศึกษา
คำสำคัญ:  ความเร่งโน้มถ่วง  การเคลื่อนที่หนึ่งมิติ  การตกอิสระ  แอปพลิเคชัน
 
Abstract
This research focuses on investigating and comparing the acceleration of gravity derived from three distinct experimental setups: a commercial kit, an experiment utilizing the acoustic stopwatch function, and another using the acceleration with g function available in the Phyphox smartphone application. These experiments involved dropping objects from heights within the range of 0.2 to 0.8 m. To determine the acceleration of gravity, two methods were employed: direct calculation using one–dimensional motion equation and computation based on the slope of the linear relationship between displacement and time squared. The findings revealed the acceleration of gravity obtained through three distinct methods: using a commercial experimental kit, the acoustic stopwatch function, and the acceleration with g function, resulting in values of 9.909, 9.8496, and 9.8984 m/s2, respectively. These values corresponded to the percentage error of 1.32%, 0.71%, and 1.21%, respectively. When comparing these results, it became an evidence that the average acceleration of gravity obtained from all three experimental setups did not exhibit differences statistically. However, the experimental setup employing the acoustic stopwatch function is better suited for secondary school settings due to its simplicity and ease of use.
Keywords:  Acceleration of gravity, One–dimensional motion, Free–falling, Application

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research Article)

References

Boonphud, V. (2022). Development of an apparatus for determination of gravitational acceleration with digital timer with IoT autoplay program on a smartphone for physical laboratory, royal Thai naval academy. Royal Thai Naval Academy Journal of Science and Technology 5(1): 158–169. (in Thai)

Boonphud, V., and Paenyoorat, P. (2021). Development of experimental equipment for observation the freefall, royal Thai naval academy, using a simple microcontroller and smartphone. National Defence Studies Institute Journal 12(3): 102–115. (in Thai)

Buaprathoom, S. (2019). A set of gravitational acceleration measurement using simple microcontroller, DIY sensors and smartphone. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 10(2): 288–299. (in Thai)

Chantarank, M., and Suebkumpet, J. (2018). Development of Experimental Equipment for Observation the Freefall Action. Mahasarakham: Rajabhat Mahasarakham University. (in Thai)

Hellesund, S. (2019). Measuring the speed of sound in air using a smartphone and a cardboard tube. Physics Education 54(3): 035015.

Jaruekthiti, N. (2018). A study of the implementation of gifted program curriculum of school in the secondary educational service area office 1. An Online Journal of Education 13(4): 244–254. (in Thai)

Ministry of Education. (2017). Basic Education Core Curriculum B.E. 2551. Retrieved from https://academic.obec.go.th/web/news/view/75, July 10, 2023.

Nuryantini, A. Y., Zakwandi, R., and Ariayuda, M. A. (2023). Use your smartphone to observe sound phenomenon and understand the concepts. AIP Conference Proceedings 2572(040007):1–6.

Pierratos, T., and Polatoglou, H.M. (2018). Study of the conservation of mechanical energy in the motion of a pendulum using a smartphone. Physics Education 53(1): 015021.

Priruenrom, T., and Woradech, N. (2018). The Measurement of Gravity in Thailand and Its Importance. Retrieved from https://www.nimt.or.th/main/?p=21307, July 3, 2023.

Sirathanakul, S. (2018). Development of Gravity Acceleration Measurement. Bangkok: Rajamangala University of Technology Phra Nakhon. (in Thai)

Suwanpayak, N., Sutthiyan, S., Kulsirirat, K., Srisongkram, P., Teeka, C., and Buranasiri, P. (2018). A comparison of gravitational acceleration measurement methods for undergraduate experiment. Journal of Physics: Conference Series 1144: 1–6.