การจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐาน มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี: เสียงสะท้อนจากผู้เรียนและผู้สอน

Main Article Content

อดิศา เบญจรัตนานนท์

Abstract

บทคัดย่อ งานวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษารูปแบบการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐานของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี และ 2) สะท้อนปัญหาการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐานของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี ผ่านมุมมองของผู้เรียนและผู้สอน กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย นักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐานในภาคการศึกษาที่ 2/2557 จำนวน 512 คน และคณาจารย์แผนกวิชาภาษาอังกฤษที่รับผิดชอบสอนรายวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน ในภาคการศึกษาที่ 2/2557 จำนวน 11 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถาม 2 ชุดสำหรับผู้เรียนและผู้สอน มีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามผู้เรียนเท่ากับ 0.92 และแบบสอบถามผู้สอนเท่ากับ 0.91 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่ารูปแบบการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐานของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานีทั้ง 7 ด้าน ได้แก่ 1) โครงสร้างและเนื้อหารายวิชา 2) รูปแบบและวิธีการสอน 3) คุณสมบัติผู้สอน 4) สื่อการสอน 5) การวัดและประเมินผล 6) ทรัพยากร แหล่งเรียนรู้ และปัจจัยที่สนับสนุนการเรียนการสอน และ 7) คุณสมบัติผู้เรียนมีความเหมาะสมในระดับมากจากมุมมองของผู้เรียน และระดับปานกลางจากมุมมองของผู้สอน และเมื่อเปรียบเทียบผลที่ได้จากการประเมินของกลุ่มตัวอย่างทั้งสองกลุ่มพบว่ามีความเหมาะสมในระดับมากเช่นเดียวกัน โดยทั้งผู้เรียนและผู้สอนมีความเห็นตรงกันว่าคุณสมบัติผู้สอนมีความเหมาะสมสูงที่สุด ในขณะที่คุณสมบัติผู้เรียนมีความเหมาะสมต่ำที่สุด เมื่อพิจารณาความคิดเห็นของผู้เรียนและผู้สอนในการจัดการเรียนการสอนในแต่ละด้าน พบว่าทั้งผู้เรียนและผู้สอนมีความเห็นสอดคล้องกันว่าความสามารถด้านทักษะภาษาอังกฤษโดยเฉพาะอย่างยิ่งทักษะการเขียนเป็นปัญหาหลักสำหรับผู้เรียนที่ส่วนใหญ่มีความรู้พื้นฐานด้านภาษาอังกฤษที่ไม่เพียงพอต่อการเรียนในระดับมหาวิทยาลัย ซึ่งสอดคล้องกับความคิดเห็นของผู้สอนที่ต้องการให้มีการวัดผลเพื่อตรวจสอบความรู้พื้นฐานของผู้เรียนก่อนเริ่มภาคการศึกษา รวมทั้งปรับอัตราส่วนผู้สอนและผู้เรียนซึ่งเป็นปัญหาสำคัญอีกประการหนึ่งที่ส่งผลกระทบต่อการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐานในด้านอื่นๆ ของมหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี คำสำคัญ : การจัดการเรียนการสอน, ภาษาอังกฤษพื้นฐาน   ABSTRACT This research was conducted to 1) examine the instruction of General English at Prince of Songkla University, Pattani Campus and 2) reflect its problems through the perspectives of students and instructors.  The samples were 512 students who enrolled General English course and 11 instructors of English Section teaching the subject in the second semester of 2014.  The instruments included two sets of questionnaires for the students and the instructors the reliability of which was 0.92 and 0.91 respectively.  The statistics used for data analysis were frequency, percentage, mean, and standard deviation.The study discovered that overall aspects of General English instruction at Prince of Songkla University, Pattani Campus which included 1) curriculum structure and course contents, 2) instructional practices, 3) qualifications of instructor, 4) teaching materials, 5) measurement and evaluation, 6) resources, learning sources, and instruction supports factors, and 7) qualifications of student were at a high level of appropriateness from the students’ perspective and at an average level from the instructors’. The comparative analysis showed that the overall instruction of General English at Prince of Songkla University, Pattani Campus was at a high level of appropriateness for both groups. The highest mean was qualifications of instructor, while the lowest mean was qualifications of student. The focus on each aspect revealed that the students’ ability of English skills, especially writing, was a major problem for the students from the perspectives of both groups.  Moreover, the students also asserted that they had insufficient knowledge of English for tertiary education, which was related to the opinions of the instructors who pointed out that they required placement test before the semester started in order to measure the students’ English level.  Additionally, they also needed a balance between the number of instructors and students which was one primary problem affecting other aspects of General English instruction at Prince of Songkla University, Pattani Campus.         Keywords :   Instruction, General English

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
เบญจรัตนานนท์ อ. (2017). การจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษพื้นฐาน มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี: เสียงสะท้อนจากผู้เรียนและผู้สอน. วารสารวิชาการศึกษาศาสตร์ ศรีนครินทรวิโรฒ, 18(2). Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jedu/article/view/9900
Section
บทความวิจัย (Research Articles)