การสร้างจิตสำนึกสาธารณะอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมและบริการชุมชน โดยใช้การบริหารจัดการทรัพยากรน้ำเป็นฐานสำหรับนิสิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ

Main Article Content

ถนอมศักดิ์ ศรีจันทรา

Abstract

Promotion of Public Mind on Environmental Conservation and Social Service of Undergraduates at Srinakharinwirot University Based on Water Management
 
Tanomsak Srijantra
 
รับบทความ: 14 พฤษภาคม 2558; ยอมรับตีพิมพ์: 22 กรกฎาคม 2558
 
บทคัดย่อ
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ เป็นมหาวิทยาลัยที่มีเอกลักษณ์คือบริการวิชาการอย่างมีส่วนร่วม และส่งเสริมให้นิสิตมีจิตสำนึกสาธารณะ โดยมีการเชื่อมโยงพันธกิจด้านบริการวิชาการกับการเรียนการสอน ควบคู่กับการปลูกฝังให้นิสิตมีจิตสำนึกสาธารณะโดยเฉพาะด้านสิ่งแวดล้อม ในปีการศึกษา 2556 – 2557 ในรายวิชาศึกษาทั่วไป มศว 151 มนุษย์กับจิตสำนึกสาธารณะ ได้ตั้งประเด็นปัญหาเรื่องการบริหารจัดการน้ำ “สร้างฝายชะลอน้ำ” ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อปลูกจิตสำนึกสาธารณะและบริการชุมชนให้กับนิสิตระดับปริญญาตรีที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชา โดยพื้นที่บริการคือจังหวัดนครนายกและจังหวัดสระแก้ว พบว่า จำนวนฝายที่สร้างได้ทั้งหมดคือ 8 ฝาย ในจังหวัดนครนายก 4 ฝาย และจังหวัดสระแก้ว 4 ฝาย นิสิตที่เข้าร่วมกิจกรรมดังกล่าวได้เข้าร่วมกระบวนการตั้งแต่การสำรวจ กระบวนการประชาพิจารณ์ กระบวนการสร้าง และกระบวนการติดตาม พบว่า นิสิตมีจิตสำนึกสาธารณะเพิ่มขึ้น ทั้งนี้นิสิตที่เข้าร่วมโครงการเข้าร่วมด้วยการตัดสินใจได้ตนเอง
คำสำคัญ: จิตสำนึกสาธารณะ  อนุรักษ์สิ่งแวดล้อม  การบริหารจัดการน้ำ
 
Abstract
Srinakarinwirot University is a university having a duty to service for community following the policy “University for Social Community”. The strategy had encouraged students' consciousness using integration between the academic missions of teaching and social servicing as well as environmental consciousness. During the academic year 2013 – 2014, SWU 151, General education for human development, is the general education subject to plan using problem based learning on “Water management: Check dam building”. The main issue of this problem aimed to raise awareness of public and community service to undergraduate students enrolled in the course. The service areas are Nakhon Nayok and Sra Keao Provinces. The students had cooperated all steps, i.e., survey, public hearing, construction, and tracking processes.  We had succeeded to construct eight check dams (Nakhon Nayok 4 check dams and Sra Keao 4 check dams).  The finding indicated that there were higher numbers of students who can enhance public awareness, and they participated this program by making decisions for themselves.
Keywords: Public mind, Environmental conservation, Water management

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
บทความวิชาการ (Academic Article)

References

Department of General Science, Faculty of Science, Srinakharinwirot University. (2011). Bachelor Degree Program of General Science (revised version 2544 B.E.). Bangkok: Author. (in Thai)

James, M., Black, P., Carmichael, P., Conner, C., Dudley, P., Fox, A., et al. (2006). Learning How to Learn: Tools for Schools. New York: Routledge.

Laloknam, S. (2012). Diary for inspiration from a model at Doi Tung “The sustainable development and cooperation”. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 3(2): 137–148. (in Thai)

Laloknam, S. (2014). Thailand children’s University at Srinakharinwirot University to inspire science for local youth. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 5(1): 101–108. (in Thai)

Laloknam, S., and Sirisopana, S. (2011). Learning achievement and learning retention of local lower secondary students with an activity package of basic water quality tests. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 2(2): 119–131. (in Thai)

Laloknam, S., Sirisopana, S., and Phornphisutthimas, S. (2010). Learning retention in undergraduate biology using a hands-on practical “Enzyme detection from veget-ables and Fruits”. Journal of Chemistry and Chemical Engineering 4(5): 29–35.

Laloknam, S., Sirisopana, S., Phornphisutthimas, S., Kanchitanurak, P., Meekaew, W., Kachensuwan, C., and Tatong, W. (2013). The success of environmental education programme using “The water conservation youth camp” for secondary students. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 4(2): 165–173. (in Thai)

Novak, D., and Gowin, D. B. (2002). Learning How to Learn. USA: Cambridge University.

Phornphisutthimas, S. (2008). Teaching science through process skills. Advanced Science 8(2): 28-38. (in Thai)

Phornphisutthimas, S. (2012). Learning management of science in 21st century. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 4(1): 55–63. (in Thai)

Sirisopana, S., and Laloknam, S. (2012a). Environmental education program on “Basic water quality tests” for local lower secondary students. Bangkok: Sin Thaveekij Printing. (in Thai)

Sirisopana, S., and Laloknam, S. (2012b). A study of environmental education programme on local lower secondary students by using saving the water youth camp at Omkoi, Chiang Mai. Journal of Re-search Unit on Science, Technology and Environment for Learning 3(1): 9–22. (in Thai)

Watershed Management Division, Watershed Conservation and Management Office. (2007). Manual for check dam construction. Retrieved form http://www.dnp.go.th/watershed/publication_files/2013_CheckDam_reprint.pdf, November 30, 2014. (in Thai)