การเรียนรู้โดยใช้วิจัยเป็นฐานเรื่องแบบจำลองอะตอมเพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
Main Article Content
Abstract
Pinyo Wongthong
รับบทความ: 7 มิถุนายน 2563; แก้ไขบทความ: 19 สิงหาคม 2563; ยอมรับตีพิมพ์: 27 สิงหาคม 2563
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนด้วยแผนการเรียนรู้โดยใช้วิจัยเป็นฐานเรื่องแบบจำลองอะตอม กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 1 ห้องเรียน มีนักเรียนจำนวน 23 คน ที่เรียนวิชาเคมี โรงเรียนมัธยมศึกษาแห่งหนึ่งในจังหวัดนครนายก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการเรียนรู้โดยใช้วิจัยเป็นฐาน แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบสังเกตพฤติกรรมทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และแบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยเลขคณิต (mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) ร้อยละ (%) ค่าดัชนีประ-สิทธิผล (EI) และค่าทดสอบวิลคอกซัน ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนเท่ากับร้อยละ 72.90 ซึ่งสูงกว่าก่อนเรียนเท่ากับร้อยละ 45.36 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนสูงกว่ากว่าเกณฑ์ที่กำหนดร้อยละ 60 มีค่าดัชนีประสิทธิผลเท่ากับ .50 แสดงว่าผู้เรียนมีความก้าวหน้าในการเรียนร้อยละ 50 2) นักเรียนมีทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณอยู่ในระดับดี (mean=21.96, SD=7.41) คิดเป็นร้อยละ 68.63 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้อยู่ในระดับมาก (mean=4.33, SD=0.67) สรุปได้ว่าการเรียนรู้โดยใช้วิจัยเป็นฐานที่เน้นการออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ให้ผู้เรียนได้สังเกต ตั้งคำถาม ระบุปัญหาหรือประเด็นในการคิด สืบค้นข้อมูล รวบรวมข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูล อภิปราย โต้แย้งอย่างมีเหตุผล สะท้อนคิด สรุปและนำ-เสนอผลการศึกษาได้อย่างเป็นระบบ สามารถพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และความพึงพอใจของผู้เรียนได้
คำสำคัญ: การเรียนรู้โดยใช้วิจัยเป็นฐาน แบบจำลองอะตอม ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ
Abstract
The purpose of this research was to study the learning achievement, critical thinking skill, and students’ satisfaction that learned with research-based learning activities. The study group consisted of 23 tenth grade students in chemistry subject from high school in Nakhon Nayok province. The research tools were research–based learning lesson plans, learning achievement test, critical thinking skill evaluation form, students’ satisfaction questionnaire. Data were analyzed using mean, standard deviation (SD), percentage (%), effectiveness index (EI) and Wilcoxon signed ranks test. The results were revealed that: 1) the average learning achievement score of students after treated with research-based learning activities (72.90 %) was significantly higher than that of before the treatment (45.36 %) at .05 statistical level, which was higher than the set criteria of 60%. The effectiveness index was .50, indicating that the learners had progress in their studies by 50 percent; 2) students had a good level of critical thinking skill (mean=21.96, SD=7.41) with the percentage of 68.63; and 3) the students’ satisfaction was at a high level (mean=4.33, SD=0.67). This could be concluded that research–based learning activities that focused on designing learning activities for students to observe, ask questions, identify issues, search for information, collect data, analyze data, discuss, argue, reflect, conclude and present the results with systematically could develop learning achievement, critical thinking skill, and students’ satisfaction.
Keywords: Research–based learning, Atomic model, Learning achievement, Critical thinking skill
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Best, J. W. (1981). Research in Education. Englewood Cliff: Prentice–Hall.
Brew, A. (2010). Imperatives and challenges in integrating teaching and research. Higher Education Research & Development 29: 139–150.
Blackmore, P. and Fraser, M. (2007). Researching and Teaching. UK: McGraw-Hill International.
Chokpermpoon, K., and Tiamtanom, T. (2019). Research–based learning with comparison of achievement and behavior learning about the literature review. NRRU Community Research Journal 13(1): 68–82. (in Thai)
Ditcharoen, N., Polyiam, K., Vangkahad, P., and Jarujamrus, P. (2014). Development of learning media in topics of atomic structure and chemical bond with augmented reality technology. Journal of Re-search Unit on Science, Technology and Environment for Learning 5(1): 21–27. (in Thai)
Ennis, R. H. (1962). A concept of critical thinking. Harvard Educational Review 32(1): 81–111.
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. PISA 2018 Evaluation Results. Retrieved from https://pisathailand.ipst.ac.th/infographic-pisa2018 result, December 4, 2019. (in Thai)
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. STEM education in Thailand. Retrieved from http://www.stemedthai land.org/, January 10, 2020. (in Thai)
Jansorn, T., Wimuttipanya, J., Meemon, K., and Hongkachern, T. (2019). The development model of atomic structure by computer graphics. Journal of Educational Studies 13(1): 227–234. (in Thai)
Jorasa, J., and Punngam, A. (2018). An action research on development of analytical thinking in geography learning by research–based approach of Matthayom Suksa 5 student, Phosai Pittayakarn School, the secondary educational service area office 29. Sisaket Rajabhat University Journal 12(1): 57–65. (in Thai)
Justi, R. S., and Gilbert, J. K. (2002). Modeling, teachers’ views on the nature of modeling, and implications for the education of modelers. International Journal of Science Education 24(4): 369–387.
Karnchanarakphong, S. (2006). Manual of Thinking Skill Evaluation. Bangkok: Tharn Ark Sorn. (in Thai)
Kathalae, D. (2016). Mixed style of learning: Research–based learning, authentic learning and student–centered learning. The Journal of Baromarajonani College of Nusing, Nakhonratchasima 22(1): 131–145. (in Thai)
Kembara, M. D., Rozak, R. W. A., and Hadian, V. A. (2018). Research–based lectures to improve students’ 4C (communication, collaboration, critical thinking, and creativity) skills. Advances in Social Science, Edu-cation and Humanities Research 306: 22–26.
Khammani, T. (2011). Analytical thinking skill, synthesis, creativity, and critical thinking: integration in learning management. The Journal of the Royal Institute of Thailand 36 (2): 188–204. (in Thai)
Khammani, T. (2005). Teaching Techniques: Knowledge for Effective Learning Process. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Noguez, J., and Neri, L. (2019). Research–based learning: a case study for engineering students. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM) 13: 1283–1295.
Office of the Education Council. (2017). National Education Plan 2017–2036. Bangkok: Prickwan Graphic. (in Thai)
Paweenbampen, P. (2017). Research–based learning. CMU Journal of Education 1(2): 62–71. (in Thai)
Praditbathuka, P. (2014). Research-based Instruction. Retrieved from https://www.go toknow.org/posts/566827%25, January 10, 2019. (in Thai)
Rattanaprom, W. (2018). Research–based learning; RBL. Suratthani Rajabhat Journal 5(2): 37–60. (in Thai)
Ritcharoon, P. (2006). Research to Develop Learning in Classroom Action Research. 5th ed. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Sangwanpetch, N., Faikhamta, C., and Songsasen, A. (2017). The development of grade 10 science–gifted students’ understanding of the nature of science in the unit of atomic structure. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 8(2): 271–296. (in Thai)
Siriworasin, S. (2015). The development of learning achievement and research abilities on services of mathayomsuksa 2 studies using research base learning. Veridian E–Journal, Slipakorn University 8(2): 1161–1175. (in Thai)
Srikoon, S., Bunterm, T., Samranjai, J., and Wattanathorn, J. (2014). Research synthesis of research based learning for education in Thailand. Procedia–Social and Behavioral Sciences 116: 913–917.
Supatchaiyawong, P., Faikhamta, C., and Suwanruji, P. (2015). Using model–based learning for enhancing mental model of atomic structure and understandings of the nature of model of 10th grade students. Walailak Journal of Learning Innovations 1(1): 97–124. (in Thai)
Tanya, S., and Thongphukdee, C. (2018). The development of learning management ability to develop 21st’s achievement of learners for teacher in basic education schools, Nakhon Ratchasima by using research–based learning management. Journal of Research and Curriculum Development 8(2): 42–54. (in Thai)
Thongaime, A. (2018). Development of research knowledge, understanding and skills of students through research–based learning activities. Suthiparithat Journal 32 (104): 40–54. (in Thai)
Watson, G., and Glaser, E. M. (1964). Watson–Glaser Critical Thinking Appraisal Manual. New York: Harcourt Brace and Word.
Wongdee, P. (2019). The development of activity–based learning model to enhance research skills for pre–service teachers of industrial education, Faculty of Industrial Education and Technology, KMUTT. Humanities, Arts and Social Sciences Studies 19(1): 182–220.
Yombankuay, S. (2016). Outcomes of mathematics learning entitled ppinion survey of students in mattayomsuksa VI at Demonstration School of Silpakorn University, Amphur Muang, Nakhonpathom using by research–based learning. Veridian E–Journal, Slipakorn University 9(3): 83–96. (in Thai)