ผลของการจัดกิจกรรมการเรียนรู้บูรณาการ STEAM Education ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Main Article Content
Abstract
Pinyo Wongthong
รับบทความ: 30 กรกฎาคม 2561; แก้ไขบทความ: 24 กันยายน 2561; ยอมรับตีพิมพ์: 27 ตุลาคม 2561
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ และความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนวิชาวิทยาศาสตร์ด้วยแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้บูรณาการ STEAM Education ประกอบด้วยวิทยาศาสตร์ (S) เทคโนโลยี (T) วิศวกรรมศาสตร์ (E) ศิลปะ (A) และคณิตศาสตร์ (M) ผสานเข้าด้วยกัน โดยกลุ่มที่ศึกษาเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 1 ห้องเรียน มีนักเรียนจำนวน 32 คน ในรายวิชาวิทยาศาสตร์ โรงเรียนประถมศึกษาแห่งหนึ่ง ในจังหวัดนครนายก เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้บูรณาการ STEAM Education 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ 3) แบบสังเกตพฤติกรรมทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ( ) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) ร้อยละ (%) และค่าดัชนีประสิทธิผล (E.I.) ผลการวิจัยพบว่า (1) นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน โดยมีผลคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนร้อยละ 38.05 (SD =4.85) และมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนร้อยละ 74.92 (SD = 4.71) มีค่าดัชนีประสิทธิผลเท่ากับ .60 และมีนักเรียนที่ผ่านเกณฑ์การประเมินร้อยละ 60 คิดเป็นร้อยละ 84.37 (2) นักเรียนมีทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณโดยรวมอยู่ในระดับดี มีคะแนนเฉลี่ยทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณคิดเป็นร้อยละ 68.56 และ (3) นักเรียนมีความพึงพอใจโดยรวมต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้อยู่ในระดับมากที่สุด ( = 4.66, SD = 0.26) นอกจากนี้ยังพบว่า นักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้บูรณาการ STEAM Education สามารถระบุประเด็นปัญหา รวบรวมข้อมูล เชื่อมโยงข้อมูล และสรุปผล ได้อย่างเป็นขั้นตอน แสดงว่าผู้เรียนมีกระบวนการคิดอย่างมีวิจารญาณ
คำสำคัญ: กิจกรรมการเรียนรู้บูรณาการ STEAM Education ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์ ทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ ประถมศึกษา
Abstract
The purpose of this research was to study the science learning achievement, critical thinking skills, and satisfaction of students who learned with integrated learning activities based on STEAM Education: Science (S), Technology (T), Engineering (E), Arts (A), and Mathematics (M) approach. The study group consisted of 32 fourth grade students in science subject from primary school in Nakhon Nayok Province. The research tools were STEAM Education lesson plans, science achievement test, critical thinking skills evaluation form, and students’ satisfaction questionnaire. The statistical analysis were mean, standard deviation (SD), percentage (%) and effectiveness index (E.I.). The results were revealed that: (1) the science posttest score was higher than pretest. The mean average of the pretest was 38.05% (SD = 4.85) and the posttest was 74.92% (SD = 4.71). The effectiveness index was .60 and the students who passed the posttest were 84.37%; (2) students had a good level of critical thinking skills by treating with integrated STEAM Education. The average score of critical thinking skills was 68.56%; (3) the overall students’ satisfaction was at a very good level (mean = 4.66, SD = 0.26). Furthermore, students who learned with integrated learning activities based on STEAM Education could identify problem, collect information, describe relation between data and information, and make conclusion, indicating that they had critical thinking process.
Keywords: Integrated STEAM Education, Science learning achievement, Critical thinking skills, Primary school
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Best, J. W. (1977). Research in Education. 3rd ed. New Jersey: Prentice Hall.
Breiner, J. M., Carla, C. J., Harkness, S. S., and Koehler, C. M. (2012). What is STEM? A discussion about conceptions of STEM in education and partnerships. School Science and Mathematics 112(1): 3–11.
Carr, R. L., Bennetti V. L. D., and Strobe, J. O. (2012). Engineering in the K–12 STEM standards of the 50 U.S. States: An analysis of presence and extent. Journal of Engineering Education 101(3): 539–564.
Chareonwongsak, K. (2002). Creative Thinking. Bangkok: Success Media. (in Thai)
Dejarnette, N. K. (2012). America’s children: providing early exposure to STEM (science, technology, engineering and math) initiatives. Education 133 (1): 77–84.
Dressel, P. L., and Mayhew, L. B. (1957). General Education: Explorations in Evaluation. 2nd ed. Washington, DC: American Council on Education.
Ennis, R. H. (1962). A concept of critical thinking. Harvard Educational Review 32(1): 81–111.
Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books.
Hellige, J. B. (1990). Hemispheric asymmetry. Annual Review of Psychology 41: 55–80.
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. STEM education in Thailand. Retrieved from http://www.stemedthailand.org/, January 18, 2018. (in Thai)
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. Introduction to STEM education. Retrieved from http://www.stemedthailand.org/, August 20, 2018. (in Thai)
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. (2018). Science Pro-gram Guide for Primary Level. Bangkok: Author. (in Thai)
Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology. (2018). Mathematics Program Guide for Primary Level. Bangkok: Author. (in Thai)
Intalapaporn, C., Patphol, M., Wongyai, W., Pumsa-ard, S. (2015). Development of training curriculum to enhance the ability of STEM education learning manage-ment for primary school teachers. Veridian E-Journal, Slipakorn University 8(1): 714–736. (in Thai)
Jitaree, R., Uaiy, V., Keawurai, W. (2017) The development of instruction model based on constructivist learning theory and STEM education approach to enhance analysis thinking and scientific literacy for mathayomsuksa 1 student. Journal of Education Naresuan University 19(2): 202–213. (in Thai)
Karnchanarakphong, S. (2006). Manual of Thinking Skill Evaluation. Bangkok: Tharn Ark Sorn. (in Thai)
Khammani, T. (2005). Teaching Techniques: Knowledge for Effective Learning Process. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Koocharoenpisal, N., Kaewthip, K., Nongnuan, K., Haritawan, P. (2017). Learning outcome of 9th students using the learning activity packages on the natural rubber latex process integrating science technology engineering and mathematics (STEM). Journal of Education Naresuan University 19(1): 23–37. (in Thai)
Khumwong, P., Pruekpramool, C., Phonphok, N. (2017). The impact of STEM education professional development workshop on secondary teachers’ STEM teaching efficacy. Journal of Education, Mahasarakham University 11(3): 108–120. (in Thai)
Kim, Y., and Park, N. (2012). The effect of STEAM education on elementary school student’s creativity improvement, computer applications for security. Control and System Engineering 399: 115–121.
Moonkam, S. (2015). Thinking Concepts. 13th ed. Bangkok: Parbpim. (in Thai)
National Research Council. (2012). A Frame work for K–12 Science Education: Practices, Crosscutting Concept, and Core Ideas. Washington, DC: Author.
Nekamanurak, P. (1994). The Development of Critical Thinking Developing Model for Teachers College Students. Master of Education Thesis. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Phonakorn, C. (2017). Education in Thailand 4.0. Retrieved from http://km.li.mahidol.ac.th/thai-studies-in-thailand-4-0/, January 16, 2018. (in Thai)
Prasertsang, P., Kanasri, T. (2017). Service learning and STEM education design. Journal of Education, Mahasarakham University 11(2): 7–16. (in Thai)
Rapporteur, A. B. (2011). Successful STEM Education: A Workshop Summary. Washington, DC: National Academies.
Ritcharoon, R. (2006). Research to Develop Learning in Classroom Action Research. 5th ed. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Runkham, M. (2001). Effects of Using Critical Thinking Development Model on Problem Solving Abilities in Community Context of Mathayomsuksa Three Students. Master of Education Thesis. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Saifah, Y. (2012). Enhancing Science, Technology, Math and Art with STEAM Model. Retrieved from http://www.educathai.com/workshop_download_handout_download.php?id=60&page=4, April 28, 2016. (in Thai)
Siripatharachai, P. (2013). STEM Education and 21st Century Skills Development. Executive Journal 33(2): 49–56. (in Thai)
Sousa, D. A., Pilecki, T. (2013). From STEM to STEAM: Using Brain–Compatible Strategies to Integrate the Arts. California: Corwin.
Thananuwong, R. (2013). Workshop Summary on Science, Technology, Engineering and Mathematics Education: Preparing Students for the 21st Century. Retrieved from http://designtechno logy.ipst.ac.th/wp-content/uploads/sites/83/2017/09/STEMeducation.pdf, January 16, 2018. (in Thai)
Tunkham, P., Donpudsa, S., Dornbundit, P. (2016) Development of STEM activities in chemistry on “protein” to enhance 21st century learning skills for senior high school students. Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities, and Arts 16(3): 217–234. (in Thai)
Vasquez, J., Sneider, C., Comer, M. (2013). STEM Lesson Essentials Grades 3-8: Integrating Science, Technology, Engineering and Mathematics. Portsmouth, NH: Heinemann.
Watson, G., and Glaser, E. M. (1964). Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Manual. New York: Harcourt Brace and Word.