การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนบูรณาการตามแนวคิดสะเต็มศึกษาเพื่อส่งเสริมความเข้าใจธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ และความสามารถด้านผลิตภาพสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โรงเรียนสาธิตสังกัดมหาวิทยาลัยของรัฐ
Main Article Content
Abstract
Soonthorn Pooreeprechaleard, Tweesak Chindanurak and Jurarat Thammaprateep
รับบทความ: 6 มีนาคม 2563; แก้ไขบทความ: 14 พฤษภาคม 2563; ยอมรับตีพิมพ์: 18 พฤษภาคม 2563
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนตามแนวคิดบูรณาการสะเต็มศึกษาเพื่อส่งเสริมความเข้าใจธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ และความสามารถด้านผลิตภาพสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โรงเรียนสาธิตสังกัดมหา วิทยาลัยของรัฐ และประเมินผลของรูปแบบการเรียนการสอนตามแนวคิดบูรณาการสะเต็มศึกษาเพื่อส่งเสริมความเข้าใจธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ และความสามารถด้านผลิตภาพสำหรับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โรงเรียนสาธิตสังกัดมหาวิทยาลัยของรัฐ วิธีดำเนินการวิจัยแบ่งเป็น 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การศึกษาสภาพปัจจุบันเกี่ยวกับการจัดการเรียนการสอนบูรณาการตามแนวคิดสะเต็มศึกษาในระดับมัธยมศึกษาตอนต้นสังกัดโรงเรียนสาธิตของรัฐ ความสามารถตามมาตรฐานสะเต็มศึกษาของนักเรียน คุณภาพผู้เรียนเมื่อจบชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ความเข้าใจธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ และความสามารถด้านผลิตภาพของนักเรียน สภาพการจัดการเรียนการสอนรูปแบบสะเต็มศึกษา 2) การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอน 3) การศึกษานำร่องสำหรับทดลองใช้รูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้นกับนักเรียนกลุ่มที่มีลักษณะคล้ายคลึงกับนักเรียนที่นำมาใช้เป็นกลุ่มตัวอย่าง 4) การนำรูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้นมาทดลองจริงกับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 60 คน ประกอบด้วยกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมโดยเป็นนักเรียนของโรงเรียนสาธิตสังกัดมหาวิทยาลัยของรัฐ โดยใช้วิธีการสุ่มแบบกลุ่มและสุ่มเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม เครื่องมือการวิจัย คือ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบวัดความเข้าใจธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ แบบวัดความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ และแบบประเมินความสามารถด้านผลิตภาพของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบหลายตัวแปร และการทดสอบค่าที และ 5) การประเมินผลและปรับปรุงรูปแบบการสอนที่พัฒนาขึ้น ผลการวิจัยมีดังนี้ รูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้นประกอบด้วย 4 องค์ประกอบ คือ 1) หลักการ 2) วัตถุประสงค์ กระบวนการจัดการเรียนรู้ของรูปแบบการสอนมี 5 ขั้นตอนหลัก คือ PCAE–RF model คือ ระบุประเด็นปัญหา (problem identification) สร้างสรรค์ผลงาน (creation) ประเมินผลผลิตภาพ (assessment) การจัดการเรียนรู้แบบชัดแจ้งร่วมกับการสะท้อนความคิด (explicit–reflective approach ) และการติดตาม ตรวจสอบ และปรับปรุง (follow up) 4) การวัดและการประเมินผลรูปแบบการเรียนการสอน ส่วนผลการประเมินรูปแบบการเรียนการสอนที่พัฒนาขึ้น พบว่า นักเรียนกลุ่มทดลองมีความเข้าใจธรรมชาติของวิทยาศาสตร์และความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์สูงกว่าก่อนทดลองและสูงกว่ากลุ่มควบคุมที่ระดับนัยสำคัญ .05 และนักเรียนกลุ่มทดลองมีความสามารถด้านผลิตภาพหลังทดลองสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 60 ที่ระดับนัยสำคัญ .05
คำสำคัญ: รูปแบบการเรียนการสอน บูรณาการสะเต็มศึกษา ธรรมชาติของวิทยาศาสตร์ ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ ความสามารถด้านผลิตภาพ
Abstract
This study was a research and development study with the following objectives that were to develop an integrated STEM education approach in order to promote the nature of science understanding, creative thinking in science and productive ability for lower secondary education student in state university demonstration school; and to evaluate the integrated STEM education approach in order to promote nature of science understanding, creative thinking in science and productive ability for student for lower secondary education students in state university demonstration schools. The research processes were divided into five phases. The first phase was the study of the integrated STEM education approach for student of junior high school at demonstration school, the ability according to the standard of integrated STEM education approach of student, the quality of student at the end of secondary school, nature of science understanding, creative thinking in science and student productive ability. The second phase was the development of instruction model. The third phase was the pilot study try–out of the developed instructional model. The fourth phase was the experiment with the developed instructional model. The research participants for the experiment consisted of 60 grade 9 students in two groups for lower secondary students in state university demonstration school, obtained by cluster random sampling. A classroom was then randomly assigned as an experimental group; another classroom was as a control group. The employed research instruments were learning management plans, a nature of science understanding test, a creative thinking in science test, and an assessment of students’ productive ability. The data were analyzed by using the mean, standard deviation multivariate analysis of variance (MANOVA) and t–test. Finally, the fifth phase was the evaluation and improvement the developed instructional model. The findings were as follows: the developed instructional model comprised 4 components: 1) the rationale, 2) the objectives, 3) learning management process of instruction which consisted of 5 steps: problem identification, creation, assessment, explicit–reflective approach and follow up, and 4) the evaluation of the instructional model. Regarding evaluation results of the developed instructional model, it was found that students in the experimental group after experiment had higher understanding in nature of science and scientific creative thinking than those before experiment and the control group at the significance level of .05. Students in the experimental group had higher productive ability than 60 percent criterion at the significance level of .05.
Keywords: Instructional model, Integrated STEM education approach, Nature of science, Creative thinking in science, Productive ability
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Abd–EI–Khalich, F., and Lederman, N. G. (2000). The influence of history of science courses on students’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching 37(10): 1057–1095.
American Association for the Advancement of Science [AAAS]. (1990). Benchmark for Science Literacy Project 2061. Retrieved from http://www.project2061.org/publica tions/sfaa/online/chap1.htm#Nature, December 6, 2018.
Bureau of Academic Affairs and Educational Standards Office of the Basic Education Commission, Ministry of Education. (2008). Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (A.D. 2008). Bangkok: Author. (in Thai).
Chaladyam, N. (2004). The Development of Science Project Activities to Enrich Creativity for Students in the Third Level of Schools in Sribunruang District in Education NongBua Lam Phu Area 1. Master of Education Thesis (Curriculum and Instruction). Khon Kaen: Khon Kaen University. (in Thai).
Chamrat, S. (2017). The definition of STEM and key features of STEM education learning activity. STOU Education Journal 10(2): 13–34. (in Thai).
Chulalongkorn University Demonstration Secondary School. (2011). School Vision. Retrieved from http://www.satitm.chula.ac.th, May 3, 2020. (in Thai)
Chulawattanatorn, M. (2012). Science Technology Engineering and Mathematics Education Teacher: STEM Education. Concept Paper for IPST Steering Committee Meeting. (in Thai)
David, R. W., Cassidy, D. P., Fulford, J. M., and Howe, E. M. (2013). Changes observed in view of nature of science during a historically based Unit. Science & Education 23(9): 1–31.
Paraskevopoulou, E., and Koliopoulos, D. (2011). Teaching the nature of science through the Milikan–Ehrenhaft dispute. Science & Education 20(10): 943–960.
Faikamta, C. (2013). A critical difference between the promotion of “nature of science” instruction outside and inside Thailand. Kasetsart Journal Social Science 34(2): 269–282. (in Thai)
Fakkao, S. (2017). Promoting productive thinking in school. In Sinlarath, P. (Ed.). Productive Thinking: How to Teach and Create (pp. 50–60). Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Hanif, S.; Wijaya, A. F. C., and Winarno, N. (2019). Enhancing students’ creativity through STEM project–based learning. Journal of Science Learning 2(2): 50–57.
Hajeekhadae, A. (2019). Effect of STEM education approach on biology achievement, scientific creativity and instructional satisfaction of grade 11 students. Journal of Education, Prince of Songkla University, Pattani Campus 30(1): 170–180. (in Thai).
Jitsuchon, S. (2012). Thailand in a middle–in-come trap. TDRI Quarterly Review 27(2): 13–21. (in Thai).
Jitwanna, B. (2009). Development of Creative Scientific Thinking for Science Gifted Grade Level 4 Students Using Creative Science Activities. Master of Education Thesis (Science Education). Chiang Mai: Chiang Mai University. (in Thai)
Joyce, B., and Weil, M. (1996). Models of Teaching. 5th ed. London: Allyn and Bacon.
Khishfe, R., and Abd–EI–Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry oriented instruction on sixth grades’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching 39(7): 551–578.
Ladachart, L. (2012). Learning progressions in science. Journal of Research Unit on Science, Technology and Environment for Learning 7(1): 1–22. (in Thai)
Lagnado, J. M. (2004). Students’ Perceptions of Nature of Science and the Process of Science through a Project–Based Science Program. Doctoral Degree of Education. USA: Columbia University.
Lonsbury, J. G.; and Ellis, J. D. (2002). Science history as a means to teach nature of science concepts: Using the development of understanding related to mechanisms of inheritance. Electronic Journal of Science Education 7(2): 1–42.
Ugras, M. (2018). The Effects of STEM activities on STEM attitudes, scientific creativity and motivation beliefs of the students and their views on STEM education. International Online Journal of Educational Science 10(5): 165–182.
McComas, W. F. (1998). The Role and Character of the Nature of Science in Science Education. London: Kluwer Academic.
Naresuan University Secondary Demonstration School. (2016). School Vision. Retrieved from https://www.satit.nu.ac.th/2016, May 3, 2020. (in Thai)
Office of the Education Council. (2016). Research Report for Presenting promoted STEM Educational Policy of Thailand. Bangkok: Pickwarn Graphic. (in Thai)
Partnership for 21st Century Skills. (2013). Framework for 21st century learning. Retrieved from http://www.p21.org/overview, May 3, 2020.
Pasuk, P., and Pornthep, B. (2012). Locked in the Middle–Income Trap: Thailand’s Economy between Resilience and Future Challenges. Friedrich Ebert Stifung. Retrieved from http://library.fes.de/pdf-files/bueros/thailand/09208.pdf, May 3, 2020.
Patumwan Demonstration School. (2016). School Vision. Retrieved from https://www.satit patumwan.ac.th, May 3, 2020.
PISA. (2015). PISA Thailand 2015. Retrieved from https://pisathailand.ipst.ac.th, May 2, 2020.
PISA. (2018). PISA Thailand 2018. Retrieved from https://pisathailand.ipst.ac.th, May 2, 2020.
Pongsupan, P. (2018). The Development of STEM Extra–Curriculum to Enhance Creative Thinking and Productive Thinking of Prathom Suksa IV Students. Doc-tor of Education (Curriculum and Instruction Collage of Education Sciences). Bangkok: Dhurakij Pundit University. (in Thai)
Prasarnmit Demonstration School. (2016). School Vision. Retrieved from https://spsm.ac.th, May 3, 2020.
Prasertsan, S. (2015). STEM Education: New Challenging in Thailand Education. Bangkok: Poopanpunya Project. (in Thai)
Samuttavanit, C. (1998). New Theory: Thinking Aspect. Bangkok: Institute of Public Policy Studies. (in Thai)
Santipaiboon, J. (2018). Learner’s development activities by STEAM and productivity based learning to enhance the process skills and creative ability in third grade students. Journal of Education Studies 46(3): 69–85. (in Thai)
Schwartz, R. S., Lederman, N. G., and Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education 88(4): 610–645.
Hanfi, S. (2019). Enhancing students’ creativity through STEM project–based learning. Journal of Science Learning 2(2): 50–57.
Suwathanpornkul, I. (2018). Educational Research: Concepts and Applications. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai).
Suksawad, N. (2016). A Study of Tenth Grade Students’ Nature of Science Under-standing and Learning Achievement through Explicit Reflective Approach. Master of Education Thesis (Educational Science and Learning Management). Bangkok: Srinakharinwirot University. (in Thai)
Suthiruth, C. (2016). Productive Thinking: How to teach and create. Bangkok: Institute of Public Policy Studies. (in Thai).
The Competition of the 69th Students’ Arts a crafts Fair Academic Year 2019. (2019). Competition criteria for students of arts and crafts in science subject. Retrieved from https://sillapa.net/home, May 5, 2020.
The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology [IPST]. (2013). STEM Education. Bangkok: Author. (in Thai)
The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology [IPST]. (2015). TIMSS 2015. Bangkok: Author. (in Thai)
The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology [IPST]. (2018). Science Curriculum Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (2560). Bangkok: Author. (in Thai).
Thongmak, P. (1994). Comparison of Science Process Skills, Scientific Attitude and Scientific Creativity of Mathayom Suksa 3 Students Who Had and Had Not Taken Science Free Elective Course Concerning to Science Projects. Master of Education Thesis (Science Education). Chiang Mai: Chiang Mai University. (in Thai)
Tsurusaki, B. K., Tzou, C., Conner; L. D. C., and Guthrie, M. (2017). 5th – 7th grade girls’ conceptions of creativity: Implications of STEAM Education. Creative Education 8: 255–271.
Ugras, M. (2018). The Effects of STEM activities on STEM attitudes, scientific creativity and motivation beliefs of the students and their views on STEM education. International Online Journal of Educational Science 10(5): 165–182.