การประเมินหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2554 มหาวิทยาลัยบูรพา The Evaluation of Doctor of Philosophy Program Curriculum in Educational Administration (Revised B.E. 2554, Burapha University)
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบการประเมินหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2554 มหาวิทยาลัยบูรพา จำแนกตามเพศ อายุ สถานที่ปฏิบัติงาน อาชีพ และแผนการศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นิสิตหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา ศูนย์นวัตกรรมการบริหารและผู้นำทางการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ปีการศึกษา 2557 จำนวน 59 คน โดยการสุ่มแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามการประเมินหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สถิติที่ใช้ในการวิจัย คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ความเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว และทดสอบรายคู่โดยวิธี LSD ผลการวิจัยพบว่า 1. การประเมินหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2554 มหาวิทยาลัยบูรพา โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับคะแนนเฉลี่ยจากมากไปหาน้อยตามอันดับ คือ ด้านผลผลิต ด้านผลลัพธ์ และด้านกระบวนการ 1.1 ด้านบริบท โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงสามอันดับแรก คือ ความสอดคล้องของจุดมุ่งหมายของหลักสูตรกับนโยบายการจัดการศึกษาของประเทศ ความสอดคล้องของจุดมุ่งหมายของหลักสูตรกับความต้องการของหน่วยงานที่ปฏิบัติ และความสอดคล้องของจุดมุ่งหมายของหลักสูตรกับความต้องการของผู้เรียน 1.2 ด้านปัจจัยเบื้องต้นโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงสามอันดับแรก คือ อาจารย์ หลักสูตร และนิสิต 1.3 ด้านกระบวนการ โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงสามอันดับแรก คือ อาจารย์ผู้สอนมีคุณวุฒิที่เหมาะสม อาจารย์ผู้สอนเป็นผู้ที่ได้รับการยอมรับและศรัทธา และอาจารย์ผู้สอนมีลักษณะความเป็นผู้นำทางวิชาการ 1.4 ด้านผลผลิต โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงสามอันดับแรก คือ การวัดผลและประเมินผล การเรียนการสอน กระบวนการเรียนการสอน และการบริหารและการจัดการหลักสูตร 1.5 ด้านผลลัพธ์ โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เรียงตามอันดับ คือ คุณลักษณะของดุษฎีบัณฑิตที่จบการศึกษาและไปปฏิบัติงานในหน่วยงานต่างๆ และคุณลักษณะของดุษฎีบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิแห่งชาติ 2. ผลการเปรียบเทียบการประเมินหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2554 มหาวิทยาลัยบูรพา จำแนกตามเพศ อายุ สถานที่ปฏิบัติงาน และอาชีพ โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน 3. ผลการเปรียบเทียบการประเมินหลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2554 มหาวิทยาลัยบูรพา จำแนกตามแผนการศึกษา โดยรวมและด้านปัจจัยเบื้องต้นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านบริบท ด้านกระบวนการ ด้านผลิต และด้านผลลัพธ์ ไม่แตกต่างกัน คำสำคัญ : การประเมิน/ หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา Abstract The aims of the study were to investigate and compare the evaluation of Doctor of Philosophy Program curriculum in educational administration (Revised B.E. 2554, Burapha University) as classified by gender, age, workplace, carries, and learning plans. The samples consisted of 59 Doctor of Philosophy Program students in educational administration of Innovative Administration and Educational Leadership Center, faculty of education, Burapha University which derived by stratified random sampling. The research instrument was a rating scale questionnaire. Statistical devices uses for analyzing data were mean, standard deviation,, t-test, One-way ANOVA, LSD (Least Significant Difference). The findings were as follows: 1. The evaluation of Doctor of Philosophy Program curriculum in educational administration (Revised B.E. 2554), Burapha University as a whole and each aspects were at a high level, which three priority from the highest mean score were the outputs, the outcomes, and the process of curriculum. 1.1 The context of curriculum as a whole and each aspect were rated at a high level, which three priorities from the highest mean score were the harmonious of aims of curriculum with the Thai education policy, needs of organization and needs of students. 1.2 The inputs of curriculum as a whole and each aspect were rated at a high level, which three priorities from the highest mean score were the lecturers, the curriculum, and students. 1.3 The process of curriculum as a whole and each aspect were rated at a high level, which three priorities from the highest mean score were the qualified instructors, acceptance and trust instructors, and academic leadership of instructors, and the learning achievement level. 1.4 The products of curriculum as a whole and each aspect were rated at a high level, which three priorities from the highest mean score were the measurement and evaluation of teaching and learning, process of teaching and learning, and curriculum management. 1.5 The outcomes of curriculum as a whole and each aspect were rated at a high level, which three priorities from the highest mean score were the in characteristics of graduated students to working in various in organization, and the characteristics of students compared to the Thai Qualifications Framework : (TQF). 2. Comparing of Doctor of Philosophy Program curriculum in educational administration (Revised B.E. 2554), Burapha University as classified by gender, age, workplace, carries as a whole and each aspects revealed no difference. 3. Comparing of Doctor of Philosophy Program curriculum in educational administration (Revised B.E. 2554), Burapha University as classified by the learning plans as a whole and the inputs of curriculum were significant difference (p<.05) but the context, the process, the products, and the outcomes of curriculum were non- significant difference. Keywords: Evaluation/ Doctor of Philosophy Program curriculum in educational administrationDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-03-01
Issue
Section
Articles