ปัจจัยที่ส่งผลต่อความผูกพันองค์การของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 FACTORS AFFECTING ORGANIZATIONAL COMMITMENT OF TEACHERS IN SCHOOL UNDER THE SECONDARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 9

Authors

  • ศุภวรรณ ช่อผกา

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยความผูกพันองค์การของครู ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยกับความผูกพันองค์การของครู ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อความผูกพันองค์การของครู และสร้างสมการพยากรณ์ความผูกพันองค์การของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 กลุ่มตัวอย่างเป็นครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 จำนวน 460 คน โดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น ตามขนาดโรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ แบ่งออกเป็น 4 ตอน ได้แก่ แบบสอบถามเกี่ยวกับความผูกพันองค์การของครูในโรงเรียน บรรยากาศองค์การของโรงเรียน วัฒนธรรมองค์การของโรงเรียน และแรงจูงใจในการทำงานของครู มีค่าอำนาจจำแนกรายข้ออยู่ระหว่าง .28-.83 มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .86, .87, .96 และ .93 ตามลำดับ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ คะแนนเฉลี่ย ความเบี่ยงเบนมาตรฐาน สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน  และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบเป็นขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1.  ปัจจัยบรรยากาศองค์การของโรงเรียน วัฒนธรรมองค์การของโรงเรียน แรงจูงใจในการทำงานของครู และความผูกพันองค์การของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 โดยรวมอยู่ในระดับมาก 2.  ปัจจัยบรรยากาศองค์การของโรงเรียน วัฒนธรรมองค์การของโรงเรียน แรงจูงใจในการทำงานของครู มีความสัมพันธ์กับความผูกพันองค์การของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 ในระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 3.  ปัจจัยบรรยากาศองค์การของโรงเรียน วัฒนธรรมองค์การของโรงเรียน และแรงจูงใจในการทำงานของครู ส่งผลต่อความผูกพันองค์การของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4.  สมการพยากรณ์ปัจจัยที่ส่งผลต่อความผูกพันองค์การของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 9 มีความสามารถพยากรณ์ได้ร้อยละ 57.30 โดยเขียนในรูปสมการคะแนนดิบได้ ดังนี้ = .70 + 21X13+.15X23+.23X31+.14X39+.09X36-.12X33+.13X34+.07X12-.06X32 หรือในรูปสมการคะแนนมาตรฐาน ดังนี้ = .25Z13+.18Z23+.24Z31+.17Z39+.12Z36-.15Z33+.14Z34+.09Z12-.08Z32   คำสำคัญ : ความผูกพันองค์การ Abstract The purposes of this research were to study the level of the organizational commitment, the relationship of organizational commitment to teachers, factors affecting organizational commitment, and to create the equation that could be predicted the organizational commitment of teachers. The sample was 450 teachers in school under the secondary educational service area office 9, and was randomly selected by stratified random sampling by using school size as strata. The instrument used for collecting data was five-rating scale questionnaire, which was divided into 4 parts; organizational commitment of teachers in school, the organizational climate, the school culture, and the teachers motivation. The discrimination was between .28-.83 and the reliability was .86, .87, .96, and .93 in sequence. Using a computer software program to analyze the data. The data analysis was done by mean,  standard deviation, Pearson’s product moment correlation and stepwise multiple regression analysis. The research results revealed as follow: 1.  The factors of the organizational climate, school culture, motivation and organizational commitment of teachers in school under the secondary educational service area office 9 in overall and in each aspect were at a high level. 2.  The factors of the organizational climate, school culture, motivation which related to organizational commitment of teachers in school under the secondary educational service area office 9 were correlated to a medium level at the .01 level of significance. 3. Organizational climate, school culture, motivation were affected the organizational commitment of teachers in school under the secondary educational service area office 9 were at the .05 level of significance. 4.  The prediction score of the factors affected the organizational commitment of teachers in school under the secondary educational service area office 9 with 57.30 percent that could be written in the form of follows equation is: = .70 + 21X3 + .15X8 + .23X9 + .14X17 + .09X14 - .12X11 + .13X12 + .07X2-.06X10 Or in the standard equation below. = .25Z3+ .18Z8 + .24Z9 + .17Z17 + .12Z14 - .15Z11 + .14Z12 + .09Z2 - .08Z10   Keyword : Organizational commitment

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2016-03-01