ปัจจัยจิตวิทยาและปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียนที่ส่งผลต่อคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนในโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยเรื่องปัจจัยจิตวิทยาและปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียนที่ส่งผลต่อคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนในโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนในโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยจิตวิทยา และปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียนกับคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียน เพื่อศึกษาปัจจัยจิตวิทยา และปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียนที่ส่งผลต่อคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนและเพื่อเสนอแนวทางการพัฒนาปัจจัยที่ส่งผลต่อคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนในโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ จำนวน 1,519 คน จาก 7 โรงเรียน โดยการกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างจากตารางสำเร็จรูปของศิริชัย กาญจนวาสี ต่อจากนั้นทำการสุ่มแบบแบ่งชั้นภูมิ โดยใช้ระดับชั้นของนักเรียนเป็นชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ .89 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้โปรแกรมสำเร็จรูปด้วยค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1.ระดับการปฏิบัติคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนโดยรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อ พิจารณารายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อยตามลำดับ ดังนี้ ความกตัญญูกตเวที ความเมตตากรุณา ความซื่อสัตย์สุจริต ความสามัคคี ความรักชาติ ศาสน์ กษัตริย์ จิตสาธารณะ ความรับผิดชอบ และความมีระเบียบวินัย 2.ปัจจัยจิตวิทยาและปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียน มีความสัมพันธ์กับคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.01 โดยปัจจัยจิตวิทยาด้านการยอมรับนับถือตนเอง การควบคุมตนเอง บุคลิกภาพ และปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียน ด้านกายภาพ และด้านวิชาการมีความสัมพันธ์ในระดับสูงกับคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน 3.ปัจจัยจิตวิทยาและปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียนส่งผลต่อคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียนโรงเรียนเฉลิมพระเกียรติ สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 มีอำนาจการพยากรณ์ได้ร้อยละ 59 โดยปัจจัยจิตวิทยาด้านการควบคุมตนเองมีอำนาจการพยากรณ์สูงสุด รองลงมาได้แก่ ด้านบุคลิกภาพ และการยอมรับนับถือตนเอง ตามลำดับ 4.แนวทางการพัฒนาปัจจัยจิตวิทยาได้แก่ การจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียน การฝึกอบรมและการเข้าค่าย การเรียนรู้ด้วยตนเอง และการประสานงานกับผู้ปกครอง ส่วนแนวทางการพัฒนาปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียนได้แก่ การปรับปรุงอาคารสถานที่/สื่ออุปกรณ์ การกำหนดนโยบายและมาตรการตรวจสอบควบคุม และการจัดโครงการพัฒนาหรือแก้ปัญหา คำสำคัญ: ปัจจัยจิตวิทยา ปัจจัยสิ่งแวดล้อมของโรงเรียน และคุณธรรมจริยธรรมของนักเรียน Abstract The purposes of this research were to study ethics and moral of students in the Honor Celebration School of the Office of the Basic Education Commissions; to study the relationship between psychological and environmental factors of schools with ethics and moral of students in the Honor Celebration School of the Office of the Basic Education Commissions; to study psychological and environmental factors of schools affecting ethics and moral of students in the Honor Celebration School of the Office of the Basic Education Commissions; and to propose guidelines to develop factors affecting ethics and moral of students in the Honor Celebration School of the Office of the Basic Education Commissions. The samples consisted of 1,519 students in the Honor Celebration School from 7 schools by using Sirichai Kanjanawasee(Sirichai Kanjanawasee and others, 1994 : 106) to define the sample size. The stratified random sampling was done by using student level as strata to use for calculate the sample size. The instruments used for data collection were 5 point-rating scale questionnaires.The content validity showed the value of.89. Using package program for data analysis.The data analysis was done by mean and standard deviation, the pearson product moment correlation coefficient and stepwise multiple regression analysis The research results were as under mentioned; The practical level of ethics and moral of students as a whole was at high level. When considering each individual aspect was also at a high level by ranking from the highest to the lowest mean as follows; gratitude, clemency, honesty, harmony, patriotic love, religion and monarchy, public mind, responsibility, and discipline. There was a statistically significant relationship at .01 level between psychological and environmental factors of schools with ethics and moral of students in the Honor Celebration School of the Office of the Basic Education Commissions. The psychological factor in aspect of self-respect, self-control and personality, and environmental factors of schools in aspect of physical and academic had relationship with ethics and moral of students in the Honor Celebration School of the Office of the Basic Education Commissions at high level. The psychological and environmental factors ofschools affecting ethics and moral of students in the Honor Celebration School of the Office of the Basic Education Commissions.The effect was significant at the .05 level. There was 59 percent of the predictive power. The psychological factors in aspect of self-control had the highest predictive value and then the aspect of personality and self-respect respectively. 4. The guidelines to develop psychological factors such student development activity, training and camp, self-learning, and cooperation with parents. The guidelines for developing environmental factors such building/ media improvement, policy formulation and monitoring control measures, and the development projects management or solutions. Key Words : Psychological factors , Environmental factors , Ethics and Moral of StudentsDownloads
Download data is not yet available.