การพัฒนาหลักสูตรเสริมความสามารถทางภาษาอาหรับตามหลักสูตรอาหรับโปรแกรม The Development of the Enrichment Curriculum for Arabic Language Proficiency following the Arabic Program of Al-Azhar University, Egypt,of the Students in Islamic Private Schools
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาหลักสูตรเสริมความสามารถทางภาษาอาหรับตามหลักสูตรอาหรับโปรแกรมมหาวิทยาลัยอัล-อัซฮัร ประเทศอียิปต์ของนักเรียนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม และ2) เพื่อตรวจสอบประสิทธิภาพของหลักสูตรเสริม วิธีการดำเนินการวิจัย มี 4 ขั้นตอน คือ 1)การศึกษาข้อมูลพื้นฐาน 2)การพัฒนาหลักสูตรเสริม 3)การตรวจสอบประสิทธิภาพของหลักสูตรเสริม และ4)การปรับปรุงหลักสูตรเสริม กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับมัธยมปลาย จำนวน 30 คน ของโรงเรียนอัซซิกรอ โรงเรียนท่าอิฐศึกษา และโรงเรียนมะเซาะห์ฮาตุดดีน ผู้ทรงคุณวุฒิในการตรวจสอบโครงร่างของหลักสูตรจำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบสัมภาษณ์ แบบทดสอบความสามารถทางภาษาอาหรับและแบบประเมินความเหมาะสมของหลักสูตรฝึกอบรม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและทดสอบด้วยค่าที ผลการวิจัย ปรากฏดังนี้ 1.องค์ประกอบของหลักสูตรเสริมความสามารถทางภาษาอาหรับตามหลักสูตรอาหรับโปรแกรม มหาวิทยาลัยอัล-อัซฮัร ประเทศอียิปต์ของนักเรียนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบหลัก ได้แก่ 1. หลักการและเหตุผล2.แนวคิด ทฤษฎีในการพัฒนาหลักสูตรเสริม 3.วัตถุประสงค์ของหลักสูตรเสริม 4. โครงสร้างของหลักสูตรเสริมความคิดเห็นสอดคล้องว่าหลักสูตรเสริมฉบับนี้สามารถนำไป ทดลองใช้ได้ 2. ผลการตรวจสอบประสิทธิภาพของหลักสูตรเสริม พบว่า หลักสูตรเสริมความสามารถทางภาษาอาหรับตามหลักสูตรอาหรับโปรแกรมมหาวิทยาลัย อัล-อัซฮัร ประเทศอียิปต์ของนักเรียนในโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลาม มีผลการประเมินหลังการทดลองใช้หลักสูตรมีคะแนนเฉลี่ยสูงกว่าผลการประเมินก่อนการทดลองใช้หลักสูตรอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.01 และการประเมินความเหมาะสมด้านองค์ประกอบของหลักสูตรเสริม โดยนักเรียนที่เข้าการอบรมเมื่อสิ้นสุดการสอน พบว่า มีความเหมาะสมในระดับมากในทุกองค์ประกอบ ซึ่งแสดงว่า หลักสูตรเสริมมีประสิทธิภาพและสามารถใช้พัฒนาความสามารถทางภาษาอาหรับตามหลักสูตรอาหรับโปรแกรมมหาวิทยาลัยอัล-อัซฮัร ประเทศอียิปต์คำสำคัญ : การพัฒนาหลักสูตรเสริม ความสามารถทางภาษาอาหรับ หลักสูตรอาหรับโปรแกรม AbstractThe objectives of this research were to: 1) develop an enrichment curriculum for Arabic language proficiency following the Arabic Program of Al-Azhar University, Egypt, of students in Islamic private schools, 2) examine the curriculum efficiency. This enrichment curriculum focuses on the development of Arabic language proficiency following the Arabic Program of Al-Azhar University, Egypt followed 4 stages of the research and development method, namely, 1)studying fundamental data, 2)developing the enrichment curriculum, 3)examining the enrichment curriculum efficiency, and 4)improving the enrichment curriculum. The samples were 30 high school students from Az-Zigraw School, Tha It Sueksa School and Masohhatudden School.The research results were as follows. 1) The results of the analyses of the factors of the enrichment curriculum for Arabic language proficiency following the Arabic Program of Al-Azhar University, Egypt, of students in Islamic private schools consisted of 4 principal factors. Based on criteria for consideration of document data, school administrator interviews, and the results of the evaluation of the draft of the enrichment curriculum by 10-expert group discussions, the consensus emerged that the enrichment curriculum was able to put into the experiment. 2) The results of the examination of the curriculum efficiency revealed that the enrichment curriculum for Arabic language proficiency following the Arabic Program of Al-Azhar University, Egypt, of students in Islamic private schools yielded higher mean scores after the experiment of the curriculum usage significantly at .01 level than those evaluated before the experiment of the curriculum usage. The evaluation of the appropriateness of the factors of the enrichment curriculum responded by the participated students after finishing the program revealed high level of appropriateness in every factor. This indicates that the enrichment curriculum is efficient and could be used to develop the Arabic language proficiency following the Arabic Program of Al-Azhar University, EgyptKeywords : The Development of the Enrichment Curriculum. Arabic Language Proficiency. The Arabic ProgramDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2015-07-16
Issue
Section
Articles