การศึกษาวิสัยทัศน์ที่สามารถพยากรณ์การบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรมของผู้บริหาร มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย THE STUDY OF VISION TO PREDICTING IN EDUCATIONAL ADMINISTRATION BASED UPON BUDDHA-DHAMMA OF ADMINISTRATORS AT MAHAMAKUT BUDDHIST UNIVERSI

Authors

  • พระมหามงคล สารินทร์

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับการบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรม ระดับวิสัยทัศน์ ของผู้บริหาร หาความสัมพันธ์ของวิสัยทัศน์กับการบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรม และศึกษาวิสัยทัศน์ที่สามารถพยากรณ์การบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรมของผู้บริหาร มหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัย ตัวแปรเกณฑ์ที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ หลักพรหมวิหาร 4 และทศพิธราชธรรม 10 ส่วนตัวแปรพยากรณ์ ได้แก่ การสร้างวิสัยทัศน์ การเผยแพร่วิสัยทัศน์ และการปฏิบัติตามวิสัยทัศน์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นอาจารย์ และบุคลากร มหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัยส่วนกลาง และ 7 วิทยาเขต จำนวน 256 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ แบบสอบถามมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าคะแนนเฉลี่ย (Mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.)วิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ (Simple Correlation Coefficient) และวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณแต่ละขั้นตอน   ผลการวิจัยพบว่า 1. ระดับการบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรมของผู้บริหาร  โดยรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณารายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือ ด้านทศพิธราชธรรม 10 และด้านพรหมวิหารธรรม 4 2. ระดับวิสัยทัศน์ของผู้บริหาร  โดยรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณารายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือ ด้านการสร้างวิสัยทัศน์   ด้านการเผยแพร่วิสัยทัศน์  และด้านการปฏิบัติตามวิสัยทัศน์ 3. วิสัยทัศน์ มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับการบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรมของผู้บริหาร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ทุกด้าน โดยคู่ที่มีความสัมพันธ์สูงสุดคือ การปฏิบัติตามวิสัยทัศน์ คู่ที่มีความสัมพันธ์รองลงมา คือ  ด้านการเผยแพร่วิสัยทัศน์ และด้านการสร้างวิสัยทัศน์ ตามลำดับ 4. วิสัยทัศน์สามารถพยากรณ์การบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรม ของผู้บริหาร มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย  อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01  มีอำนาจการพยากรณ์ได้ร้อยละ 68.00  โดยด้านการสร้างวิสัยทัศน์ มีอำนาจการพยากรณ์สูงสุด  รองลงมาได้แก่ ด้านการปฏิบัติตามวิสัยทัศน์ สำหรับด้านการเผยแพร่วิสัยทัศน์ไม่ส่งผลต่อการบริหารการศึกษาตามแนวพุทธธรรม คำสำคัญ : วิสัยทัศน์, การบริหารการศึกษาตาม แนวพุทธธรรม Abstract The purposes of this study were to study the level of Educational Administration based upon Buddha-Dhamma, the vision level of administrators, the relationship between vision and Educational Administration based upon Buddha-Dhamma, and study of Vision Predicting Educational Administration based upon Buddha-Dhamma of Administrator at Mahamakut Buddhist University. Criterion variables used in the research were four sublime states of mind and the ten royal virtues. The predictors were creating a vision, vision distribution, and implementing the vision. The samples consisted of 256 instructors and staffs of Mahamakut Buddhist University and 7 campuses. The instruments used for data collection 5 point-rating scale questionnaires. For section 2 and 3 showed the value of thereliability  were 98. Basic data analysis was done by percentage, mean and standard deviation. The test of hypothesis were done by using Simple Correlation Coefficient and Stepwise Multiple Regression Analysis. The research results were as under mentioned; 1.The level of Educational Administration based upon Buddha-Dhamma as a whole was at high level. When considering each individual aspect was also at a high level by ranking from the highest to the lowest mean as follows; the ten royal virtues and four sublime states of mind respectively. 2.The vision level of administrators as a whole was at high level. When considering each individual aspect was also at a high level by ranking from the highest to the lowest mean as follows; creating a vision, vision distribution, and implementing the vision respectively. 3.There was a statistically significant positive relationship at .01 between vision and Educational Administration based upon Buddha-Dhamma of administrators. The couple with the highest correlation was implementing the vision and then vision distribution and creating a vision respectively. 4.The Vision can predict Educational Administration based upon Buddha-Dhamma of administrators at Mahamakut Buddhist University. The power of prediction of 68.00 percent. The variable with the highest power of prediction was creating a vision and then implementing the vision. For aspect of vision distribution had no effect on Educational Administration based upon Buddha-Dhamma. Keyword : The Vision , Educational Administration based upon Buddha-Dhamma

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-06-26