การจัดทำแผนพัฒนาบุคลากร (Individual Development Plan, IDP)

Authors

  • อภิธีร์ ทรงบัณฑิตย์

Abstract

บทคัดย่อ แนวทางการบริหารการศึกษาให้ประสบผลสำเร็จนั้น ยังนับเป็นเรื่องท้าทาย ของทั้งผู้บริหารการศึกษาและผู้บริหารสถานศึกษา ไม่ว่าจะนำทฤษฎี หลักการต่างๆ มาเป็นแนวทางบริหารในรูปแบบใด สิ่งที่สำคัญประการหนึ่งที่ไม่อาจละเลยได้เลย คือ การบริหารงานบุคคลในสถานศึกษาหรือการพัฒนาทั้งผู้บริหาร ครู อาจารย์และบุคลากรทางการศึกษา ที่ส่งผลโดยตรงกับคุณภาพผู้เรียน ซึ่งการนำหลักการการบริหารสมรรถนะ (Competency-base Approach) เพื่อพัฒนาขีดความสามารถในการทำงานของบุคคลก็นับเป็นอีกแนวทางหนึ่งที่สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน (สพฐ.) ที่ดำเนินการโดยสถาบันพัฒนาครู คณาจารย์และบุคลากรการศึกษาโดยการใช้หลักการของการจัดทำแผนพัฒนาบุคลากร (Individual Development Plan, IDP) ก็นับเป็นอีกหนึ่งแนวทางสำคัญที่น่าสนใจที่สามารถนำไปเป็นแนวทางการบริหารโรงเรียนและสถาบันการศึกษาให้ประสบผลสำเร็จแผนพัฒนาบุคลากร (IDP) ในมุมมองของการบริหารนั้นนับเป็นชนิดหนึ่งของเครื่องมือ(Tools) เพื่อการปรับปรุงงานภายในหน่วยงาน (In house Trainings) โดยเป็นการพัฒนาขีดความสามารถของบุคลากรทั้งในแง่มุมของการพัฒนาตนเอง (Self-Development) และการเตรียมความพร้อมสำหรับตำแหน่งงานที่สูงขึ้น โดยเฉพาะการมีมุมสำคัญที่มุ่งพัฒนาคนทั้งปัจจัยภายในและภายนอก กล่าวคือ เป็นการมุ่งสร้างการการพัฒนาในแนวลึกด้านจิตใจทั้งเรื่องของเจตคติ (Attitude) แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ (Motivation) อุปนิสัย (Trait) โดยที่เครื่องมือ ในการบริหารต่างๆนั้นจะลงไม่ถึง ส่วนใหญ่เป็นการพัฒนาในระดับของความรู้ (Knowledge) ทักษะ(Skill) และพฤติกรรม (Behavior)ที่พึงประสงค์ต่างๆ เท่านั้น แต่การพัฒนาในแนวลึกด้านจิตใจนี้จะเป็นการสร้างแรงจูงใจในการทำงานที่มุ่งเน้นการค้นหาศักยภาพตนเองโดยทำการวิเคราะห์จุดอ่อน จุดแข็งของตนเองเพื่อการกำหนดแนวทางและเป้าหมายชีวิตโดยการจัดทำแผนการดำเนินชีวิตที่เหมาะสม ซึ่งจะเป็นการตอบสนองสำคัญให้กับตนเองก่อนซึ่งตนเองจะได้รับประโยชน์ก่อนและนำไปสู่การพัฒนาของหน่วยงานต่อไป Abstract Individual Development Plan (IDP) generally is a framework that helps employees in the organization to achieve in their career goal. It is an action plan that contains systematically the personal needs in relation to organization needs or goals. The plan is prepared by employee and supervisor to assess particular strengths and weaknesses for individual development plan. For Individual Competency Development Plan of teacher and educational personnel is the plan for individual competency development for developing individual competencies to meet the personal characteristics which related to work performance which includes knowledge, skills, ability and other characteristic. They are behavioral characteristics that lead to outstanding work performance. Each employee is able to apply his/her increasing competency to work as his/her role in career path and to achieve the goal of teaching and learning, educational administration and achievement in each government unit. Individual Development Planning (IDP) of teachers and educational personnel has to follow the steps in which a school administrator has to involve in consideration. Self assessment of teacher and educational personnel is for knowing weaknesses and strengths or the points to develop. School administrator has to give consultation to subordinator to set the points to develop and also give recommendation about development method which fit to job requirements of each person and school requirements. School administrator has to follow up and review IDP with each subordinator to determine ability and work achievement from time to time. Therefore, Individual Competency Development Plan (ICDP) of teacher and education personnel for work competencies development is another interesting tool for managing school to succeed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

อภิธีร์ ทรงบัณฑิตย์

Downloads

Published

2014-03-11