การจัดการความเครียดของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19

STRESS COPING OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS DURING THE PANDEMIC OF CORONAVIRUS DISEASE 2019

Authors

  • หยาดพิรุณ พันธ์ช่วย
  • ทวีศิลป์ กุลนภาดล

Keywords:

ผลกระทบจากการจัดการเรียนการสอน, การจัดการความเครียด, ไวรัสโควิด -19

Abstract

บทคัดย่อ             การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เพื่อศึกษาผลกระทบจากการจัดการเรียนการสอนของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 (2) เพื่อศึกษาการจัดการความเครียดของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 (3) เพื่อเปรียบเทียบการจัดการความเครียดของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 จำแนกตาม เพศ อายุ งานบ้านที่ต้องรับผิดชอบในครอบครัว ประสบการณ์อบรมการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล ประสบการณ์ด้านการสอนออนไลน์ และวิทยฐานะ (4) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างผลกระทบจากการจัดการเรียนการสอน กับการจัดการความเครียดของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ครูในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษากรุงเทพมหานคร เขต 2 จำนวน 365 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test และOne-way ANOVA และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน             ผลการวิจัยพบว่า (1) ผลกระทบจากการจัดการเรียนการสอนของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านภาระงาน รองลงมา คือ ด้านความชำนาญในการใช้เทคโนโลยี ถัดมาคือ ด้านการเพิ่มขึ้นของต้นทุนในการจัดการเรียนการสอน ส่วนด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ ด้านปัญหาเทคนิค (2) การจัดการความเครียดของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก และเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด 2 ด้านเท่ากัน คือ ด้านกิจกรรมยามว่าง และด้านกิจกรรมการทำงานและการศึกษา ด้านรองลงมา คือ ด้านการสนับสนุนทางสังคม ถัดมาคือ ด้านการดำรงชีวิตอย่างมีสุขภาวะ ส่วนด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยที่สุด คือ ด้านกิจกรรมทางจิตวิญญาณ (3) เพศ อายุ ระดับงานบ้านที่ต้องรับผิดชอบในครอบครัว ประสบการณ์อบรมการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล และ วิทยฐานะที่แตกต่างกันของครู มีการจัดการความเครียดในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 ที่ไม่แตกต่างกัน แต่ประสบการณ์ด้านการสอนออนไลน์ของครูที่แตกต่างกันมีการจัดการความเครียดในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (4) ผลกระทบจากการจัดการเรียนการสอนของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 มีความสัมพันธ์กับการจัดการความเครียดของครูในสถานศึกษาระดับมัธยมศึกษาภายใต้สถานการณ์การแพร่ระบาดของไวรัสโควิด -19 ในทางบวกระดับปานกลาง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 Abstract             The objectives of this research were (1) to study the impact of teaching management of teachers in secondary schools under the epidemic situation of COVID-19; (2) to study the stress management of teachers in secondary schools. Secondary schools under the COVID-19 epidemic situation (3) to compare the stress management of teachers in secondary schools under the COVID-19 epidemic, classified by gender, age, household chores that be responsible for the family Digital technology training experience Experience in online teaching and academic standing (4) to study the relationship between the impact of teaching and learning management. and the stress management of teachers in secondary schools under the epidemic situation of COVID-19. The sample group used in this research consisted of 365 teachers in educational institutions under the Bangkok Secondary Educational Service Area Office, Region 2. The instrument used for data collection was a 5-level estimation questionnaire. The statistics for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test and one-way ANOVA, and Pearson's correlation coefficient.             The results showed that 1) The overall effect of teaching and learning management of teachers in secondary schools under the epidemic situation of COVID-19 was at a high level. When considering each aspect, it was found that the aspect with the highest average was the workload, followed by the expertise in using technology, followed by the increase in the cost of teaching and learning. The aspect with the least mean was the technical problem. 2) The overall level of teachers' stress management in secondary schools under the COVID-19 epidemic situation was at a high level. and when considering each aspect It was found that the side with the highest mean on both sides was the leisure activity aspect. and work and education activities, followed by social support, followed by healthy living. The aspect with the least mean was spiritual activity 3) gender, age, level of household chores in the family. Training experiences in using digital technology and different academic standings of teachers There was no difference in stress management in secondary schools under the COVID-19 epidemic situation. However, different teachers' online teaching experiences had significantly different levels of stress management in secondary schools under the COVID-19 epidemic situation at .05 and 4). The impact of teaching management of teachers in secondary schools under the COVID-19 epidemic situation is related to the stress management of teachers in secondary schools under the epidemic situation of coronavirus. -19 moderately positive statistically significant at the .05 level.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-06-28