ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารโรงเรียนกับประสิทธิผลของโรงเรียนในกลุ่มอำเภอนิคมพัฒนา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1

The Relationship Between Transformational Leadership of Administrator And School Effectiveness in Nikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1

Authors

  • สุภาภรณ์ เทียนดำ
  • สมชาย เทพแสง
  • สนั่น ประจงจิตร

Keywords:

ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง, ประสิทธิผลของโรงเรียน, Transformational Leadership, School Effectiveness

Abstract

บทคัดย่อ             การวิจัยครั้งนี้ ผู้วิจัยมุ่งศึกษา 1) ระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารโรงเรียน 2) ระดับประสิทธิผลของโรงเรียน และ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารโรงเรียนกับประสิทธิผลของโรงเรียนในกลุ่มอำเภอนิคมพัฒนา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ครูในกลุ่มอำเภอนิคมพัฒนา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 จำนวน 160 คน ปีการศึกษา 2564 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเที่ยงตรงของแบบสอบถาม อยู่ระหว่าง 0.60 - 1.00 ได้ค่าความเชื่อมั่นของภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารโรงเรียน .962 และค่าความเชื่อมั่นของประสิทธิผลของโรงเรียน .958 สถิติที่ใช้ คือ ค่าเฉลี่ย () ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) และการหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน (Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient)             ผลวิจัยพบว่า 1. ระดับภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารโรงเรียนในกลุ่มอำเภอนิคมพัฒนา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 มีค่าเฉลี่ยโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือด้านการกระตุ้นให้ใช้สติปัญญา ด้านการสร้างแรงบันดาลใจ ด้านการสร้างบารมี และด้านการคำนึงถึงความสัมพันธ์กับผู้ตามเป็นรายบุคคล 2. ระดับประสิทธิผลของโรงเรียนในกลุ่มอำเภอนิคมพัฒนา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 มีค่าเฉลี่ยโดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย คือด้านการพัฒนาเจตคติของนักเรียน ด้านการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน ด้านความสามารถในการพัฒนาปรับเปลี่ยน ด้านการแก้ปัญหาภายในโรงเรียน และด้านความพึงพอใจในการทำงานของครู 3. ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารโรงเรียนกับประสิทธิผลของโรงเรียนในกลุ่มอำเภอนิคมพัฒนา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาระยอง เขต 1 โดยรวมมีความสัมพันธ์กันทางบวกอยู่ในระดับสูงมาก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ 01 Abstract             The purposes of this research were to study: 1) the level of transformational leadership of school administrators, 2) the level of school effectiveness, and 3) relationship between transformational leadership of school administrators and school effectiveness in Nikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1. The samples consisted of 160 teachers in Nikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1, Year 2021. The instruments used for data collection were 5 point-rating scale questionnaires with the accuracy rate between 0.60 - 1.00; and the reliability rate of transformational leadership of school Administrators questionnaires was at .962 and the reliability rate of school effectiveness Administrators questionnaires was at .958. The data analysis was done by mean, standard deviation and Pearson Product Moment Correlation Coefficient.             The results were as follows. The level of transformational leadership of school administrators in Nikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1 as a whole was at high level. The research found to be at high level in all aspects by descending order of the average as follow; intellectual stimulation, inspiration motivation, idealized influence, and individualized consideration. The level of school effectiveness in Nikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1 as a whole was at high level. The research found to be at high level in all aspects by descending order of the average as follow; development of student’s attitude, development of student achievement, developing adaptability, solving problems in school, and teacher job satisfaction. There was a statistically significant very high positive relationship at 0.01 level between transformational leadership of school administrators and school effectiveness in Nikhompatthana Cluster under Rayong Primary Educational Service Area Office 1.  

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-06-28