อิทธิพลของการบริหารทรัพยากรมนุษย์ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีต่อองค์การของบุคลากรครูโรงเรียนทางเลือกในเขตกรุงเทพมหานคร
HUMAN RESOURCES MANAGEMENT AFFECTING THE ORGANIZATIONAL CITIZENSHIP BEHAVIOR OF TEACHERS IN ALTERNATIVE SCHOOLS IN BANGKOK METROPOLITAN AREA
Keywords:
การบริหารทรัพยากรมนุษย์, พฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีต่อองค์การ, โรงเรียนทางเลือก, Human resources Management, Organizational Citizenship Behavior, Alternative schoolsAbstract
บทคัดย่อการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีต่อองค์การกับการบริหารทรัพยากรมนุษย์ และเพื่อทำนายพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีต่อองค์การด้วยการบริหารทรัพยากรมนุษย์ของบุคลากรครูในโรงเรียนทางเลือกในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ คือ ครูผู้สอนในระดับประถมศึกษาและมัธยมศึกษาของโรงเรียนทางเลือกในปีการศึกษา 2564 ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 234 คน โดยเครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเป็นแบบประเมินกระบวนการบริหารทรัพยากรมนุษย์ในโรงเรียนทางเลือก และแบบสอบถามวัดพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีต่อองค์การลักษณะมาตรเป็นมาตรประมาณค่า 5 ระดับ ผลการวิจัย พบว่า 1) การบริหารทรัพยากรมนุษย์ ในภาพรวมและในด้านย่อย 5 ด้าน ได้แก่ ด้านการวางแผนทรัพยากรมนุษย์ ด้านการสรรหาและการคัดเลือกบุคลากร ด้านการฝึกอบรมและพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ ด้านการประเมินผลการปฏิบัติงาน และ ด้านการบริหารค่าตอบแทนและสิ่งจูงใจ มีความสัมพันธ์ทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติกับพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีต่อองค์การ ที่ระดับ .01 2) การบริหารทรัพยากรมนุษย์ 3 ด้าน ได้แก่ การฝึกอบรมและการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ การประเมินผลการปฏิบัติงาน และการบริหารค่าตอบแทน สามารถทำนายพฤติกรรมการเป็นสมาชิกที่ดีต่อองค์การได้ร้อยละ 37.60 ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .01 ซึ่งผลการศึกษาจะเป็นประโยชน์ให้ผู้บริหารและผู้ที่เกี่ยวข้องสามารถนำไปใช้เป็นข้อมูลในการจัดการทรัพยากรมนุษย์เพื่อส่งเสริมให้บุคลากรครูในโรงเรียนทางเลือกเกิดพฤติกรรมการเป็นสมาชิดที่ดีต่อองค์กรต่อไป AbstractThe purposes of this research were as follows: (1) to study the level of human resources management in alternative schools in Bangkok Metropolis; (2) to study the level of organizational citizenship behavior of the teachers teaching in alternative schools in Bangkok Metropolis; (3) to study the relationship between human resources management and organizational citizenship behavior of teachers teaching in alternative schools; and (4) to study the aspects of human resources management affecting to organizational citizenship behavior of teachers teaching in alternative schools. The sample consisted of 234 teachers teaching in 4 alternative schools in Bangkok Metropolis in the 2021 academic year and employed the work of G*Power (Erdfelder, Faul, & Buchner, 1996). The stratified random sampling used the school size as strata to calculate the sample size and simple random sampling. The instrument for data collection was a five-point rating scale questionnaire. The IOC (Index of Item - Objective Congruence) was valued at 0.80-1.00. The data analysis was performed by mean and standard deviation. The hypothesis testing used the Pearson product-moment correlation coefficient and the multiple regression analysis-enter method. The research results were as follows: (1) The total level of the human resources management practice was at a high level. In terms of each aspect, it was at a high level in all aspects in descending order, as follows: training and developing human resources, human resources planning, recruitment and selection, performance appraisal, and incentives. (2) The total level of organizational citizenship behavior was at the highest level. In terms of each aspect, conscientiousness and courtesy were at the highest level, and the others were at the high level in descending order, as follows: altruism, civic virtue, and sportsmanship; (3) there was a statistically significant positive relationship at .001 between human resources management and organizational citizenship behavior. The Pearson's correlation coefficient (r)= .581 showed that the two variables had a relationship at a medium level; and (4) the human resources affected organizational citizenship behavior with a predictive power of 33.8%. The aspects having predictive power were training and developing human resources, which has the highest level of predictive power at performance appraisal, and incentives; while no predictive power was shown in human resources planning and recruiting and selection.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2023-06-28
Issue
Section
Articles