รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อสมรรถนะสถานศึกษา ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน

Authors

  • อนุสรณ์ แสนเคน
  • ศักดิ์ไทย สุรกิจบวร
  • ทนงศักดิ์ คุ้มไข่น้ำ
  • พรเทพ เสถียรนพเก้า

Abstract

บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อสมรรถนะสถานศึกษาในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน ตรวจสอบ ความสอดคล้องระหว่างรูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อสมรรถนะสถานศึกษาในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานกับข้อมูลเชิงประจักษ์การดำเนินการวิจัยแบ่งเป็น 2 ระยะ คือ ระยะที่หนึ่งการสร้างกรอบแนวคิดการวิจัย โดยการวิเคราะห์เอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้องการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิและการศึกษาโรงเรียนดีเด่นระยะที่สองการตรวจสอบสมมติฐานการวิจัย ซึ่งเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการใช้แบบสอบถามชนิดมาตราส่วนประมาณค่า มีค่าอำนาจจำแนกระหว่าง .33-0.65 และค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.965 กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย ผู้บริหารโรงเรียน ครูผู้สอนที่เป็นหัวหน้ากลุ่มงาน หัวหน้าสายชั้นหรือหัวหน้ากลุ่มสาระการเรียนรู้ ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน รวมทั้งสิ้น จำนวน 1,596 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรม สำเร็จรูปเพื่อหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และใช้โปรแกรม LISREL ในการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และตรวจสอบความสอดคล้องระหว่างรูปแบบเชิงสมมติฐานกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ผลการวิจัยพบว่า 1.รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของปัจจัยที่ส่งผลต่อสมรรถนะสถานศึกษาในภาคตะวันออก- เฉียงเหนือ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานประกอบด้วยปัจจัยหลายด้าน ได้แก่ ปัจจัยด้านภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง, ปัจจัยด้านวัฒนธรรมองค์การ, ปัจจัยด้านบรรยากาศองค์การ, ปัจจัยด้านความผูกพันต่อองค์การ, และปัจจัยด้านสมรรถนะสถานศึกษา 2. รูปแบบที่พัฒนาขึ้นมีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์(Chi-square =88.54, df=94, p-value= 0.63947, RMSEA = 0.000, GFI= 0.98, AGFI = 0.97, Largest Standardized Residual = 2.47) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อสมรรถนะสถานศึกษา เรียงลำดับจากมากไปหาน้อย เป็นดังนี้ อิทธิพลทางตรง คือ บรรยากาศองค์การ อิทธิพลทางอ้อม คือ ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง วัฒนธรรมองค์การ และ อิทธิพลรวม ได้แก่ ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลง และวัฒนธรรมองค์การ โดยปัจจัยเชิงสาเหตุทั้ง 4 ตัว ดังกล่าวข้างต้น สามารถอธิบายสมรรถนะของสถานศึกษาได้ร้อยละ 67 คำสำคัญ: รูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ,สมรรถนะสถานศึกษา,สถานศึกษาในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ   Abstract The objectives of this research were to develop the causal relationship model of factors affecting the schools’ competencies in the Northeastern under the Office of Basic Education Commission, to validate concordance between a causal relationship model with empirical data, and to study the variable effect toward the schools’ competencies. The research was divided into 2 phases: Phase 1 Conceptual framework of the research by analyzing the documents and related researches, experts interview and outstanding schools learning. Phase 2 Checking the hypothesis of the research, the data was collected using rating scale questionnaire with discrimination power values ranging between 0.32 – 0.88 and 0.97 reliability. The sample consisted of 1,725 teachers, directors, and head of departments of school in the Northeast under the Office of Basic Education Commission, acquired by multi stage random sampling. The data were analyzed by using a computer program to determine the frequency, percentage, the standard deviation and Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient. Confirmatory factor analysis through Linear Structural Relationship (LISREL) and verify the consistency between the model and the hypothesis with empirical data. The finding disclosed as follows: 1.   The causal relationship model of factors affecting the schools’ competencies in the Northeastern under the Office of Basic Education Commission consist of 1) Factor of transformational leadership included inspiration motivation, faith, achievement, vision. 2) Factor of school culture included decision making, quality, change adaptation, participative management, organizational climate, organizational environment and structure. 3) Factor of organizational commitment included goal and value, citizen wistfulness and organizational dedicated wiling. And factor of schools’ competencies included personal quality, working system, strategy and technology. 2. The developed model showed the goodness-of-fit with the empirical data (Chi-square =88.54, df=94, p-value= 0.63947, RMSEA = 0.000, GFI= 0.98, AGFI = 0.97, Largest Standardized Residual = 2.47). The effect of the factors on school competency, ranking from the highest to the lowest, were as follows: 1) direct effect: organizational atmosphere 2) indirect effect: transformational leadership and organizational culture ; 3) total effect: transformational leadership and organizational culture, The 4 aforementioned causal factors could altogether indicate school competency at 67 percent.   Keywords: A Causal Relationship model, Schools’ Competencies, Northeastern Schools

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads