การสังเคราะห์งานวิจัยที่เกี่ยวกับการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษาระหว่างปี พ.ศ.2553–2558
Abstract
บทคัดย่อ การศึกษาค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาคุณลักษณะงานวิจัยเกี่ยวกับการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา และ 2) สังเคราะห์งานวิจัยที่เกี่ยวกับการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา ระหว่างปีพ.ศ. 2553 -2558 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ วิทยานิพนธ์และการศึกษาค้นคว้าอิสระที่เกี่ยวกับการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษาที่เผยแพร่ระหว่างปี พ.ศ. 2553 -2558 จำนวน 43 เรื่อง เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลประกอบด้วยแบบประเมินคุณภาพงานวิจัย และแบบสรุปงานวิจัย การวิเคราะห์ข้อมูลคุณลักษณะทั่วไปของงานวิจัยใช้การแจกแจงความถี่และร้อยละ ส่วนผลการศึกษาที่ค้นพบใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษามีข้อค้นพบ ดังนี้ (1) คุณลักษณะของงานวิจัย พบว่า งานวิจัยที่ใช้ศึกษาส่วนใหญ่เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ ชนิดการศึกษาค้นคว้าอิสระ จากมหาวิทยาลัยมหาสารคาม ซึ่งเผยแพร่ในปี พ.ศ. 2553 มากที่สุด โดยเนื้อหาที่ศึกษาส่วนใหญ่เป็นการพัฒนาระบบงานพัสดุ รองลงมา คือ การศึกษาสภาพ ปัญหาและแนวทางการแก้ปัญหาการบริหารงานพัสดุ ระเบียบวิธีวิจัยที่ใช้มากตามลำดับ คือ 1) การวิจัยเชิงคุณภาพ ซึ่งผู้ร่วมศึกษาค้นคว้ามากที่สุด ได้แก่ เจ้าหน้าที่พัสดุ ส่วนผู้ให้ข้อมูลมากที่สุด ได้แก่ ครูที่ไม่เกี่ยวข้องกับงานพัสดุ กรอบการศึกษาด้านเนื้อหาคือกระบวนการบริหารงานพัสดุ ส่วนด้านกระบวนการพัฒนาใช้ตามกรอบวงจรการพัฒนาระบบ และมีกลยุทธ์ย่อยในการพัฒนาด้วยการนิเทศมากที่สุด เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสัมภาษณ์ และใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหา 2) การวิจัยเชิงปริมาณ ซึ่งส่วนใหญ่ศึกษาจากกลุ่มตัวอย่าง มีสถานภาพ/ตำแหน่งเป็นตัวแปรต้น และตัวแปรตามคือกระบวนการบริหารงานพัสดุ เครื่องมือใช้แบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานมากที่สุด และ (2) ผลการสังเคราะห์งานวิจัย พบว่า แบ่งออกได้เป็น 5 กลุ่ม คือ 1) การศึกษาสภาพ ปัญหา และแนวทางแก้ไขปัญหาของการบริหารงานพัสดุ พบว่าสถานศึกษามีสภาพการบริหารงานพัสดุในระดับปานกลางถึงระดับมาก ปัญหาการบริหารงานพัสดุอยู่ในระดับน้อยถึงปานกลาง ปัจจัยที่มีผลต่อสภาพและปัญหาการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา คือ ขนาดของสถานศึกษา และแนวทางในการแก้ไขและพัฒนาการบริหารงานพัสดุของสถานศึกษา คือ ควรพัฒนาบุคลากรที่ปฏิบัติงานพัสดุ และควรจัดทำคู่มือการปฏิบัติงานพัสดุ 2) การพัฒนาระบบงานพัสดุ พบว่า หลังการพัฒนาด้วยการวิจัยเชิงปฏิบัติการ และการนิเทศ ทำให้สถานศึกษามีระบบงานพัสดุที่มีประสิทธิภาพ และมีคู่มือการปฏิบัติงานพัสดุ 3) การพัฒนาบุคลากรด้านงานพัสดุ พบว่า หลังการพัฒนาบุคลากรด้านงานพัสดุมีความรู้ความเข้าใจขั้นตอนการปฏิบัติงานพัสดุ สามารถจัดทำคู่มือปฏิบัติงานพัสดุ ตลอดจนสามารถปฏิบัติงานพัสดุได้อย่างเป็นระบบ 4) ความพึงพอใจต่อการบริหารงานพัสดุ พบว่า ผู้ให้ข้อมูลมีความพึงพอใจต่อการบริหารงานพัสดุในระดับมากถึงมากที่สุด และปัจจัยที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการบริหารงานพัสดุ คือ สถานภาพของผู้ให้ข้อมูล 5) การพัฒนาระบบสารสนเทศของงานพัสดุ พบว่า สถานศึกษาสามารถพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร์ที่ครอบคลุมกระบวนการบริหารงานพัสดุ และบุคลากรสามารถใช้งานได้อย่างมีประสิทธิภาพ คำสำคัญ การสังเคราะห์ การบริหารงานพัสดุ งานพัสดุ สถานศึกษา Abstract The purposes of this research were 1) to analyze the characteristic of researches on procurement administration in schools; and 2) to synthesize researches on procurement administration in schools during B.E. 2553-2558. The sample consisted of 43 theses and independent study distributed between B.E. 2553 -2558. The research instruments used were a quality assessment form and a research summary form. The characteristic of researches was analyzed using the frequency distribution and percentage while the findings of the researches were analyzed by content analysis. The research found that (1) the characteristic of the researcheswere mostly the qualitative research, anindependent studytype, andfrom Mahasarakham University, published in B.E. 2553; the contents were mostly on the development of the procurement administration system, the state, the problems and the solutions of procurement administration; respectively,research methodology mostlyused were: 1) qualitative research whichthe co-researchers were mainly the procurement staff,while the informants were teachers who were not associated with the procurement administration; the framework of content studied were based on the procurement administration, whilethe framework of development process were based on the system development life cycle; the sub-strategy used forthe development was the supervision; the instrumentsmostly used were interviews, and data were analyzed by the content analysis;and 2) the quantitative researches whichmostly studied from the sample, the main independent variableswere status and the main dependent variables were the framework of the procurement administration; the instrument was a questionnaire created by the researcherand the statistics employed for data analysis were the mean and standard deviation; and (2) the synthesis of the researches on procurement administration in schools could be divided into 5 groups: 1) the state, the problemsand the solutions of procurement administration;it was found that the state of procurement administration was at the moderate to the high level and the problems were at the low to the moderate level; the factor affected the state and the problems of procurement administration was the school size, and guidelines for the solutions and the development of procurement administration were: school should educatethe personnel who was responsible for the procurement administration, and should manipulatea procurement operation manual; 2) the development of procurement administration; it was found that after the development through operational research and supervision,schools had got and efficiency procurement system and had a procurement manual; 3) personnel development in procurement administration;it was found that after the development, the personnel had got the knowledge and the understanding concerning the procurement process, could manipulate the operation manual and was able to perform systematic work; 4) the satisfaction with the procurement administration;it was found that the informants were satisfy with the procurement administration at the high to the highest level, and factor affected the satisfaction of the procurement administration was the status of the informants; and 5) the development of the information system of the procurement; it was found that schools could develop a computer program which comprehended the procurement process,and the personnel could work on it efficiently. Keywords:Synthesis, Procurement Administration, Procurement, SchoolDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
Articles