ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อการบริหารความเสี่ยงของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษา1)ระดับภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษา2)ระดับการบริหารความเสี่ยงของโรงเรียน3)เปรียบเทียบระดับการบริหารความเสี่ยงของโรงเรียนตามปัจจัยด้านบุคคลของครู 4)ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษากับการบริหารความเสี่ยงของโรงเรียน 5)ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาที่สามารถพยากรณ์การบริหารความเสี่ยงของโรงเรียน โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 1 จำนวน 359 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามโดยมีค่าความเชื่อมั่น .98 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณผลการวิจัยพบว่า1)ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาโดยภาพรวมมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าทุกด้านอยู่ในระดับมากโดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านการกำหนดทิศทางเชิงกลยุทธ์ รองลงมาคือ ด้านการบริหารทรัพยากรในองค์กรอย่างมีประสิทธิภาพและด้านการจัดตั้งควบคุมองค์กรให้สมดุล ตามลำดับ 2)การบริหารความเสี่ยงของโรงเรียนโดยภาพรวมปฏิบัติอยู่ในระดับมากเมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าทุกด้านอยู่ในระดับมากโดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ การกำหนดวัตถุประสงค์รองลงมาคือ การกำกับติดตามและประเมินผลลัพธ์ความเสี่ยงการจัดการความเสี่ยง และการประเมินความเสี่ยง ตามลำดับ 3)การรับรู้เกี่ยวกับการบริหารความเสี่ยงของโรงเรียน จำแนกตามปัจจัยด้านบุคคลของครูพบว่าครูที่มีระดับการศึกษาที่แตกต่างกันมีการรับรู้เกี่ยวกับการบริหารความเสี่ยงของโรงเรียนที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 โดยครูที่มีระดับการศึกษาสูงกว่าปริญญาตรีมีการรับรู้ที่สูงกว่าครูที่มีระดับการศึกษาปริญญาตรี 4)ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษากับการบริหารความเสี่ยงของโรงเรียนโดยรวมมีความสัมพันธ์กันทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าทุกด้านมีความสัมพันธ์กันในทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .015)ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ของผู้บริหารสถานศึกษาสามารถพยากรณ์การบริหารความเสี่ยงของโรงเรียนโดยรวม ได้ร้อยละ 81.0 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยด้านที่ส่งผลมากที่สุด คือ การกำหนดทิศทางเชิงกลยุทธ์ รองลงมา คือ ด้านการสนับสนุนวัฒนธรรมองค์กร และการจัดตั้งควบคุมองค์กรให้สมดุล ตามลำดับ คำสำคัญ: การบริหารความเสี่ยง ภาวะผู้นำเชิงกลยุทธ์ Abstract The purpose of this research were to find: 1) the level of leadership strategies of school administrators; 2) the level of school risk management; 3) the comparison of level of school risk management based on personal factors of the teachers; 4) the leadership between strategic leadership of school administrators and school risk management; 5) the strategic leadership of school administrators that can predict to school risk management. The samples were three hundred and fifty - nine teachers of the schools in Educational Service Area 1. The research instrument included a questionnaire form with reliability at .98, percentage value, variance and analyze the Pearson Product Moment Correlation and to analyze the equation of multiple regression were used to analyze the data. The findings were as follows: 1) the overall strategic leadership of school administrators was at a high level and considered that every other aspect was also at a high level. The highest average score was ranked and then defined the strategic direction, followed by the effective management of resources in the organization and the establishment of organizational control; 2) the factor of school risk management was at a high level overall and every other aspect was also at a high level. The highest average score was ranked first, followed by defining objectives, risk monitoring and evaluation, risk treatment and risk assessment, respectively; 3) the perception of school risk management classified by personal factors were to find teachers with different education levels recognized that different levels of school risk management were at a .05 level of significance. The teachers with higher education levels were recognized at a higher rate than teachers with Bachelor’s degrees; 4) the strategic leadership of school administrators and school risk management at an overall level had a relationship in a positive way and at a .01 level of significance; 5) the strategic leadership of school administrators predicted that school risk management was at a percentage of 81.0 and an .01 level of significance. The highest effect of the prediction were the strategic direction followed by the support and establishment of organizational control, respectively.he findings were as follows: 1) the overall of the strategic leadership of school administrators was at high level and to consider every other aspect was also at a high level. The highest average score is ranked for the first were defined of the strategic direction, followed by effective management of resources in the organization and establishment of organizational control. 2) the overall of the school risk management was at a high level and every other aspect was also at a high level. The highest average score is ranked for the first were defining objectives, followed by risk monitoring and evaluation, risk treatment and risk assessment respectively. 3) The perception of school risk management classified by personal factors were to find teachers with different education levels have recognized about different school risk management were at .05 level of significance. The teachers with higher education recognize higher than teachers with bachelor degree. 4) The overall of strategic leadership of school administrators and school risk management have a relationship positive way were at .01 level of significance. 5) The overall of strategic leadership of school administrators that can predict the school risk management was at a percentage of 81.0, and was at .01 level of significance. The highest effecting prediction were the strategic direction followed by the support and establishment of organizational control respectively. Keywords:Risk Management and Strategic LeadershipDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
Articles