การพัฒนาบทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุ สำหรับนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 1 The Development of the Programmed Lesson on Electron Configuration and Properties of Elements for the First Year Undergraduate Students

Authors

  • น้ำฝน คูเจริญไพศาล Faculty of Science, Srinakharinwirot University

Keywords:

บทเรียนโปรแกรม การจัดเรียงอิเล็กตรอน สมบัติของธาตุ Programmed lesson, Electron configuration, Properties of elements

Abstract

การวิจัยมีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) เพื่อสร้างบทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุสำหรับนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 1และประเมินคุณภาพของบทเรียนโปรแกรมที่สร้างโดยผู้เชี่ยวชาญ 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนที่เรียนโดยใช้บทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุ และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนโดยใช้บทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ นิสิตชั้นปีที่ 1 หลักสูตรการศึกษาบัณฑิต สาขาวิชาวิทยาศาสตร์ทั่วไป คณะวิทยาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2556 จำนวน 1 ห้องเรียน มีนิสิต 33 คน โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง จากนิสิตที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชา วท 211 เคมีสำหรับครูวิทยาศาสตร์ 1 ซึ่งผู้วิจัยเป็นผู้สอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) บทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุ 2) แบบตรวจสอบความสอดคล้องระหว่างเนื้อหากับจุดประสงค์ของบทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุโดยผู้เชี่ยวชาญ 3) แบบประเมินคุณภาพบทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุโดยผู้เชี่ยวชาญ 4) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุ และ 5) แบบสอบถามความคิดเห็นของผู้เรียนที่มีต่อการเรียนโดยใช้บทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุ การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองโดยมีแบบแผนการทดลองแบบกลุ่มเดียวที่มีการทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน (One Group Pretest-Posttest Design) การเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วยข้อมูลเชิงคุณภาพ และข้อมูลเชิงปริมาณ การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพทำโดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ส่วนข้อมูลเชิงปริมาณวิเคราะห์ผลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS for Windows ผลการวิจัยพบว่า ผลการประเมินบทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุโดยผู้เชี่ยวชาญมีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.76, S.D. = 0.27) ผลการทดลองใช้บทเรียนโปรแกรมกับกลุ่มตัวอย่างพบว่าผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนโดยแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อการเรียนโดยใช้บทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุอยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.52, S.D. = 0.57 )    The purposes of this research were 1) to develop the programmed lesson on electron configuration and properties of elements for the first year undergraduate students and to assess the quality of the programmed lesson by experts 2) to study the science learning achievement of the students who learned with the programmed lesson and 3) to study the students’ satisfaction toward the programmed lesson. The sample group was one classroom (33 students) of the first year undergraduate students for bachelor of education degree, department of general science, faculty of science, Srinakharinwirot university studying in the second semester of the 2013 academic year. The sample group was selected using purposive sampling from the students who registered the course of SC 211 chemistry for science teachers I which was taught by the researcher. The research tools consisted of 1) the programmed lesson on electron configuration and properties of elements 2) the consistency evaluation form between the contents with the objectives of the programmed lesson by the experts 3) the quality evaluation form of the programmed lesson by the experts 4) the achievement test on electron configuration and properties of elements and 5) the students’ satisfaction questionnaire toward the programmed lesson. This research is an experimental research using the research design of One Group Pretest-Posttest Design. The data were gathered both qualitatively and quantitatively. The qualitative data were analyzed and interpreted in terms of content analysis and the quantitative data were analyzed by using the program of Statistical Package for the Social Sciences for Windows (SPSS for Windows). The results revealed that the programmed lesson assessed by the experts were at level of very good quality (= 4.76, S.D. = 0.27). The results of implementing the programmed lesson with the sample group indicated that the mean scores of the learning achievement of posttest were higher than those of pretest at the statistically significant .01 level. And the students’ satisfaction toward the programmed lesson were at very good level of satisfaction (= 4.52, S.D. = 0.57).    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

น้ำฝน คูเจริญไพศาล, Faculty of Science, Srinakharinwirot University

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

คูเจริญไพศาล น. (2014). การพัฒนาบทเรียนโปรแกรมเรื่องการจัดเรียงอิเล็กตรอนและสมบัติของธาตุ สำหรับนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 1 The Development of the Programmed Lesson on Electron Configuration and Properties of Elements for the First Year Undergraduate Students. Science Essence Journal, 30(1). Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/sej/article/view/4328