Learning Outcomes and Scientific Creative Thinking of 5th Grade Students through Science Activity Packages on Sound and Hearing

Authors

  • Numphon Koocharoenpisal
  • Lersak Tama
  • Anuchit Phankong

Keywords:

Science activity packages, Sound and hearing, Scientific creative thinking

Abstract

บทคัดย่อ วัตถุประสงค์ของการวิจัยคือเพื่อสร้างชุดกิจกรรมวิทยาศาสตร์เรื่องเสียงกับการได้ยินสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 และประเมินคุณภาพโดยผู้เชี่ยวชาญ ศึกษาผลการเรียนรู้และความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมฯ  และ ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมฯ กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 32 คน เครื่องมือวิจัย ได้แก่ 1) ชุดกิจกรรมวิทยาศาสตร์เรื่องเสียงกับการได้ยิน 2) แบบประเมินคุณภาพของชุดกิจกรรมโดยผู้เชี่ยวชาญ 3) แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิทยาศาสตร์เรื่องเสียงกับการได้ยิน 4) แบบวัดความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์เรื่องเสียงกับการได้ยิน และ 5) แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยชุดกิจกรรมฯ ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1) ผลการประเมินคุณภาพชุดกิจกรรมโดยผู้เชี่ยวชาญ มีคุณภาพอยู่ในระดับมากที่สุด (= 4.64, S.D. = 0.49) 2) ผลการเรียนรู้ของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมมีคะแนนเฉลี่ยร้อยละ 77.55 สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ของนักเรียนมีคะแนนเฉลี่ยร้อยละ 81.89 สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 4) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมวิทยาศาสตร์ฯ อยู่ในระดับพึงพอใจมาก (= 2.97, S.D. = 0.13) คำสำคัญ: ชุดกิจกรรมวิทยาศาสตร์ เสียงกับการได้ยิน ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ ABSTRACT   The aims of this research were to develop the science activity packages on sound and hearing to improve learning outcomes and scientific creative thinking for 5th grade students, to assess the quality of the packages by experts, to study learning outcomes and scientific creative thinking of the students, and to study students' satisfaction towards learning with the science activity packages. The participants were 5th grade students (32 students). The research tools consisted of: 1) the science activity packages on sound and hearing, 2) the assessment form of the quality of the science activity packages by experts, 3) science achievement test on sound and hearing, 4) scientific creative thinking test, and 5) the students' satisfaction questionnaire toward learning through the science activity packages. The result indicated that: 1) the quality of the science activity packages by experts was at level of highest quality (= 4.64, S.D. = 0.49), 2) the mean score of students’ learning outcomes was 77.55 percent which was 70 percent higher than that of criteria at the statistically significant .05 level, 3) the mean score of students’ scientific creative thinking was 81.89 percent which was 70 percent higher than that of criteria at the statistically significant .05 level, and 4) the students' satisfaction toward learning through the science activity packages was at satisfied level (= 2.97, S.D. = 0.13).   Keywords: Science activity packages, Sound and hearing, Scientific creative thinking

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

How to Cite

Koocharoenpisal, N., Tama, L., & Phankong, A. (2018). Learning Outcomes and Scientific Creative Thinking of 5th Grade Students through Science Activity Packages on Sound and Hearing. Science Essence Journal, 34(2), 235–256. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/sej/article/view/10718