การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านคำที่ตรงมาตรา 8 มาตรา โดยใช้กลวิธีการสอนเล่น-เรียน-ร่วม สำหรับนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการอ่านของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนอนุบาลเชียงราย
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างและพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านคำ 2) เพื่อศึกษาผลการพัฒนาทักษะการอ่านคำที่ตรงมาตรา 3) เพื่อประเมินรูปแบบการจัดการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านคำ ประชากรเป้าหมาย คือ นักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการอ่าน จำนวน 1 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แผนการจัดการศึกษาเฉพาะบุคคล (IEP) จำนวน 1 แผน และ แผนการสอนเฉพาะบุคคล (IIP) จำนวน 32 แผน แบบฝึกส่งเสริมทักษะการอ่านคำที่ตรงมาตรา 8 มาตรา บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบทดสอบการอ่านคำแต่ละมาตรา แบบทดสอบการอ่านคำระหว่างเรียน แบบสังเกตความสนใจในการอ่านคำ แบบสังเกตมารยาทในการอ่านคำ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ดัชนีความสอดคล้อง ค่าประสิทธิภาพ และสถิติบรรยาย ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการสร้างและพัฒนารูปแบบ ได้แก่ รูปแบบการจัดการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านคำที่ตรงมาตรา 8 มาตราโดยใช้กลวิธีการสอน เล่น-เรียน-ร่วม 8 ขั้นตอน, แผนการจัดการศึกษาเฉพาะบุคคล (IEP), แผนการสอนเฉพาะบุคคล (IIP), แบบฝึกส่งเสริมทักษะการอ่านคำ ใช้ร่วมกับบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน การหาประสิทธิภาพของรูปแบบค่าเฉลี่ยประสิทธิภาพ E1/E2 เท่ากับ 81.67/82.22 เป็นไปตามเกณฑ์ 80/80 ที่กำหนดไว้ 2) ผลการพัฒนาทักษะการอ่านคำ จากผลการเปรียบเทียบคะแนนหลังการจัดการเรียนรู้สูงกว่าก่อนการเรียนรู้ พฤติกรรมในการเรียนรู้ของผู้เรียน มีความสนใจในการอ่านคำ และเกิดมารยาทในการอ่านคำ 3) ผลการประเมินรูปแบบ พบว่าเกิดประโยชน์ทุกด้าน รูปแบบการจัดการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านคำที่ตรงมาตรา 8 มาตรา โดยใช้กลวิธีการสอนเล่น-เรียน-ร่วม จึงมีคุณภาพและประสิทธิภาพต่อการพัฒนาทักษะการอ่านคำที่ตรงมาตรา 8 มาตราของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางการเรียนรู้ได้อย่างชัดเจน คำสำคัญ : รูปแบบการจัดการเรียนรู้เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านคำที่ตรงมาตรา 8 มาตรา, กลวิธีการสอนเล่น-เรียน-ร่วม, ความบกพร่องทางการเรียนรู้ด้านการอ่าน ABSTRACT The purposes of this research are 1) to construct and develop of an instructional model for knowledge management to enhance word reading skill, 2) to investigate the results of the development in word reading skill of 8 standard final letter in Thai language and 3) to evaluate an instructional model for knowledge management to enhance word reading skill of 8 standard final letters in Thai language. The sample was primary 3rd student with learning disabilities. The instruments were an individualized education plans (IEP), 32 individual implementation plans (IIP), exercises to enhance word reading skill on final letters of 8 standard in Thai language, CAI multimedia, achievement tests, word reading tests on each final letters of 8 standard in Thai language, word reading test during learning, and behavior assessment form that focusing on word reading and manners of reading. The data was analyzed by using the consistency index, efficiency value and descriptive statistics. The findings revealed as follow: 1) The efficiency of the Instructional model to enhance word reading skills of 8 standard final letter in Thai language by applying 8 steps of play-learn-join, an individualized education plans (IEP), 32 individual implementation plans (IIP), exercises to enhance word reading skill on final letters of 8 standard in Thai language, CAI multimedia equaled 81.67/82.22 which was higher than required 80/80. 2) the comparing of pre and post score of the development in word reading skill, it showed post-learning scores were higher than pre-learning in all sections whereas the learning behavior of the learners, it presented that they were interested in word reading and having the manners of reading. 3. The evaluation of the effectiveness of the model revealed that there were fruitful benefits in all aspects. An instructional model reading and spelling skills on 8 standard final letters in Thai language by conducting 8 steps of play-learn-join obviously provided the quality and efficiency toward the improvement of word reading skills of 8 standard final letter in Thai language of students with learning disabilities. Keywords: Instructional Model to Enhance Word Reading on Final Letters in the 8 standard groups Of Thai Language, Play-Learn-Join Methods, Student with Learning DisabilitiesDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2022-07-05
Issue
Section
Research article