แนวโน้มการจัดการศึกษาเรียนรวมในประเทศไทยและปัจจัยสู่ความสำเร็จ

Authors

  • สุภัสสรา จตุโชคอุดม Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School Secondary
  • ณัฐธยาน์ เชาว์เฉลิมกุล Faculty of Education Srinakharinwirot Universyty Bangkok
  • ชนิดา มิตรานันท์ Faculty of Education Srinakharinwirot Universyty Bangkok
  • ชีวัน เขียววิจิตร Faculty of Education Srinakharinwirot Universyty Bangkok

Abstract

บทคัดย่อ บทความนี้เป็นการรวบรวมและวิเคราะห์วรรณกรรมที่เกี่ยวข้องกับการจัดการเรียนรวมในประเทศไทย ซึ่งเป็นการจัดการศึกษาสำหรับเด็กที่มีความต้องการพิเศษ โดยบทความนี้ได้ศึกษา วิเคราะห์ และนำเสนอข้อมูลเกี่ยวกับความหมายของการจัดการเรียนรวม รูปแบบการจัดการเรียนรวมในประเทศไทย แนวโน้มการจัดการเรียนรวมในประเทศไทยและต่างประเทศ และปัจจัยความสำเร็จของรูปแบบการเรียนรวม ซึ่งจากการวิเคราะห์วรรณกรรมที่ได้ศึกษารวบรวมนี้ ได้ข้อสรุปว่า การจัดการเรียนรวมให้ประสบความสำเร็จนั้น ต้องอาศัยความร่วมมือจากทุกภาคส่วน การสร้างทัศนคติทางบวกให้กับบุคลากรโดยเฉพาะผู้บริหารมีความสำคัญอย่างยิ่งในการขับเคลื่อนการจัดการเรียนรวมในองค์กรให้ดำรงอยู่ต่อไป   คำสำคัญ: แนวโน้ม, การจัดการศึกษาเรียนรวม, ปัจจัยสู่ความสำเร็จ   ABSTRACT This article is a compilation and analysis of literature reviews related to the management of inclusive education in Thailand about education management for children with special needs. This article studies have studied, analyzes and presented meaning and forms of inclusive learning management trends of inclusive management in Thailand and the United States America, and factors related to successful inclusive learning models. According to the literature review, the study found that successful inclusive education management requires well cooperation from all sectors. Especially, building positive attitudes for personals and the executives is considerably important for continually driven inclusive education management in the organization.   Keywords: The Trend, Inclusive Education, Factors for Success 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2022-07-04