การพัฒนาบทเรียนอิเล็กทรอนิกส์เพื่อส่งเสริมทักษะการใช้ภาษามือไทย สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาบทเรียนอิเล็กทรอนิกส์เพื่อส่งเสริมทักษะการใช้ภาษามือไทยสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นักศึกษาระดับปริญญาตรี วิทยาลัยราชสุดา มหาวิทยาลัยมหิดล ชั้นปีที่ 2 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 10 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง โดยใช้รูปแบบการทดลองกับกลุ่มทดลองกลุ่มเดียว มีการทดสอบก่อนและหลัง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ บทเรียนอิเล็กทรอนิกส์เพื่อส่งเสริมทักษะการใช้ภาษามือไทย จำนวน 10 เรื่อง เนื้อหาเกี่ยวกับสุขภาพ การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้ค่าประสิทธิภาพ E1/E2 ผลการวิจัยพบว่า บทเรียนอิเล็กทรอนิกส์เพื่อส่งเสริมทักษะการใช้ภาษามือไทยสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มีประสิทธิภาพ 87/83 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนด 85/85 คำสำคัญ: บทเรียนอิเล็กทรอนิกส์, ทักษะการใช้ภาษามือไทย, นักศึกษาระดับปริญญาตรี ABSTRACT The objectives of this study were to develop an e-learning courseware to promote the Thai Sign Language skills for undergraduate students. The sample consisted of 10 sophomore students at Ratchasuda College, Mahidol University in the academic year 2020, obtained by purposive sampling. It was used the one group pretest-posttest design. The employed research instruments comprised an e-learning courseware for promoting the Thai Sign Language skills on the 10 topics, composing these contents related to health. Statistics employed for data analysis were the E1/E2 efficiency index. The research findings were as follows: the developed e-learning courseware for promoting the Thai Sign Language skills were efficient at 87/83 respectively; thus meeting the set efficiency criterion of 85/85. Keywords: E-Learning, Thai Sign Language Skills, Undergraduate StudentsDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2022-07-04
Issue
Section
Research article