การศึกษาความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตราของผู้เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่มีปัญหาด้านการเขียน โดยใช้เทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ
Abstract
งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ ศึกษาและเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตราของผู้เรียนก่อนและหลังการใช้เทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ กลุ่มเป้าหมาย เป็นผู้เรียนที่มีปัญหาด้านการเขียน ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ในโรงเรียนเรียนร่วม จำนวน 3 คน ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง ดำเนินการทดลองแบบ One Group Pretest – Posttest Design เครื่องมือที่ใช้ประกอบด้วย 1) แบบทดสอบความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตราแม่กก แม่กด แม่กน และแม่กบ 2) แผนการจัดการเรียนรู้ (ออนไลน์) เรื่องคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตรา ด้วยเทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ และ 3) สื่อการสอนชุดบัตรทัศนธาตุภาพและบัตรทัศนธาตุคำ ดำเนินการทดลองผ่านโปรแกรม Google Meet จำนวน 10 คาบ คาบละ 45 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าคะแนนความก้าวหน้า และค่าร้อยละความก้าวหน้าของผลการเรียนรู้ ผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตราของผู้เรียน หลังได้รับการสอนด้วยเทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุอยู่ในระดับดีมาก และ 2) ความสามารถของผู้เรียนที่มีปัญหาด้านการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตรา หลังการสอนด้วยเทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ สูงขึ้นกว่าก่อนได้รับการสอน This research aims to study and compare the ability to write words with non-corresponding consonants of 4th grad students with writing difficulties prior to and after receiving the sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing artistic visual elements approach. The group of participants in this study included three (3) 4th grade students from inclusive classroom in the first semester of the 2021 academic year, selected via purposive selection. This research uses the One Group Pretest – Posttest design which includes the following research tools: 1) assessments on the ability to write words with non-corresponding consonants, 2) lesson plans for online teaching on words with non-corresponding consonants using sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing artistic visual elements approach, and 3) artistic visual elements picture cards and words cards (online medium). This study was conducted fully online via Google Meet for ten (10) 45-minute lessons. The statistical data analysis includes the average, percentage, progression scores, and percentage progression scores. This study finds 1) the ability to write words with non-corresponding consonants of participants after receiving the sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing artistic visual elements approach were excellent and 2) in comparison, researcher finds that the posttest score has improved from pretest score concluding that the ability of participants in writing words with non-corresponding consonants of participants after receiving the sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing artistic visual elements approach has improved.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2022-07-04
Issue
Section
Research article