การพัฒนาความสามารถทางการเขียนพยัญชนะไทยของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาระดับเล็กน้อย ชั้นประถมศึกษา ด้วยสมุดร่องพยัญชนะร่วมกับวิธีเฟอร์นาลด์
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยในครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความสามารถทางการเขียนพยัญชนะไทย ของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ระดับเล็กน้อย ที่ได้รับการสอนโดยใช้สมุดร่องพยัญชนะร่วมกับวิธีเฟอร์นาล์ด กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัย เป็นนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ระดับเล็กน้อย จำนวน 3 คน ชั้นประถมศึกษา โรงเรียนพญาไท สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากรุงเทพมหานคร สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ ประกอบด้วย 1) แผนการสอนเฉพาะบุคคล 2) สมุดร่องพยัญชนะ 3) แบบประเมินความสามารถทางการเขียนพยัญชนะไทยด้วยสมุดร่องพยัญชนะร่วมกับวิธีเฟอร์นาล์ด สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณได้แก่ ค่าเฉลี่ยและค่าร้อยละ และสถิติเชิงพรรณนา ผลการวิจัย พบว่า ความสามารถทางการเขียนพยัญชนะไทยของนักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ระดับเล็กน้อย หลังการสอนเขียนพยัญชนะไทยด้วยสมุดร่องพยัญชนะร่วมกับวิธีเฟอร์นาล์ดสูงกว่าก่อนการสอนอยู่ในระดับดีมาก คำสำคัญ: นักเรียนที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ระดับเล็กน้อย, สมุดร่องพยัญชนะ, วิธีเฟอร์นาล์ด, ความสามารถทางการเขียน ABSTRACT The purpose of this research is to study and compare the writing skills of Thai consonants of students with mild intellectual disabilities, taught through a book with grooved consonants, and the Fernald Method. The population of this research were three primary students with mild intellectual disabilities from Phyathai School, under the authority of the Office of Secondary Educational Service Area in the Bangkok Metropolitan Office of the Basic Education Commission. The instruments used for research included: (1) Individual Implementation Plan (IIP); (2) a book with grooved consonants; and (3) test sheets for writing Thai consonants by using a book with grooved consonants and the Fernald Method. The descriptive statistics used for analyzing the quantitative data were average values and percentage. The results of the research were at a very good level and it showed that the ability to write Thai consonants among students with mild intellectual disabilities were higher than before learning how to write Thai consonants by using a book with grooved consonants together with the Fernald Method. Keywords: Mild intellectual disability students, Grooved consonant books, Fernald Method, Writing AbilityDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2021-01-16
Issue
Section
Research article