การพัฒนาคุณภาพการจัดการเรียนรู้ที่เน้นความรู้คู่ความดีโดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญาสำหรับนักเรียนในระดับประถมศึกษา (ปีที่ 3)
Abstract
บทคัดย่อ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ส่งเสริมครูให้พัฒนานวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ที่เน้นความรู้คู่ความดีโดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญาสำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษาผ่านกระบวนการวิจัยในชั้นเรียน 2) สร้างครูแกนนำด้านการจัดทำแผนการสอนและด้านการทำวิจัยในชั้นเรียนในระดับประถมศึกษา การวิจัยเป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม กลุ่มตัวอย่างคือ ครูผู้สอนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนขยายโอกาสในเครือข่ายวิจัยทางการศึกษาภาคกลางตอนล่างกลุ่มที่ 3 จำนวน 10 โรงเรียน ซึ่งสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน องค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นและสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาเอกชน ที่สมัครใจเข้าร่วมโครงการจำนวน 71 คน ดำเนินการวิจัยเป็น 3 ระยะ คือ 1) ระยะเตรียมการ 2) ระยะดำเนินการและนิเทศติดตาม และ 3) ระยะแลกเปลี่ยนเรียนรู้และเขียนรายงานการวิจัย ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม การสัมภาษณ์ การตรวจแผน การสอนและงานวิจัยในชั้นเรียน การใช้ระบบพี่เลี้ยงและการนิเทศติดตามผลโดยนักวิจัย ผลการวิจัยพบว่า 1) การดำเนินงานของครู (1.1) ครูสามารถพัฒนานวัตกรรมการจัดการเรียนรู้ที่เน้นความรู้คู่ความดีโดยใช้ทฤษฎีพหุปัญญาสำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษาผ่านกระบวนการวิจัยในชั้นเรียน (1.2) ได้ครูแกนนำในระดับประถมศึกษาจำนวน 42 คน ที่ทำวิจัยในชั้นเรียนเพื่อพัฒนาการจัดการเรียนรู้และเพื่อแก้ปัญหานักเรียนเกี่ยวกับการเรียนการสอน และ 2) ผลการเรียนของผู้เรียน ในปีการศึกษา 2554 คะแนนเฉลี่ยทุกกลุ่มสาระการเรียนรู้มีแนวโน้มเพิ่มขึ้นจากปีการศึกษา 2552 ยกเว้นกลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา และศิลปะ คำสำคัญ: การจัดการเรียนรู้ที่เน้นความรู้คู่ความดี ทฤษฎีพหุปัญญา ระดับประถมศึกษา ระบบพี่เลี้ยงและนิเทศติดตามผล Abstract The purpose of this research were 1) to use classroom research processes to support teachers in developing, for elementary school students, innovations for learning management emphasizing knowledge and morality based on the multiple intelligences theory. 2) to build a group of teacher leaders who were skillful in planning lessons and conducting classroom research on elementary education. Participatory action research was employed as the research design. The subjects of the study were 71 elementary teachers from 10 educational opportunity expansion schools in Educational Research Network, Lower Central Region, Group 3. The schools were under the jurisdiction of Office of Basic Education, Local Administrative Organization, and Office of Private Education Commission. The research consisted of 3 phases: 1) preparation, 2) operation and coaching and 3) knowledge management and report writing. The data were collected by questionnaires, interviews, lesson plans, classroom research, and the researcher’ coaching and mentoring system. It was found that 1) Teachers’ performance: (1.1) The teachers were able to us classroom research process to develop, for elementary school students, innovations for learning management emphasizing knowledge and morality based on multiple intelligences theory.(1.2) the 42 elementary teacher leaders were able to conduct classroom research in order to promote learning management and solve instructional problems for students and 2) Students’ learning outcomes: In academic year 2011, the average scores on all learning areas increased from the year 2009, except for on health and physical education, and arts. Keyword: Quality of Learning Management Emphasizing Knowledge and Morality, Multiple Intelligences, Elementary Education, Coaching and Mentoring SystemDownloads
Download data is not yet available.
Downloads
Issue
Section
บทความวิจัย