วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา en-US pawatwong@g.swu.ac.th (ผศ.ดร.ปวัฒวงศ์ บำรุงขันท์) somwan@g.swu.ac.th (Miss Somwan Aimvijit) Thu, 27 Feb 2025 05:36:03 +0000 OJS 3.3.0.8 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ส่วนนำ https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16671 <p>ส่วนนำ</p> กองบรรณาธิการ Copyright (c) 2025 https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16671 Wed, 26 Feb 2025 00:00:00 +0000 สารบัญ https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16674 กองบรรณาธิการ Copyright (c) 2025 https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16674 Wed, 26 Feb 2025 00:00:00 +0000 แนะนำผู้เขียน https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16675 กองบรรณาธิการ Copyright (c) 2025 https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16675 Wed, 26 Feb 2025 00:00:00 +0000 ตัวอย่างรูปแบบการเขียนบทความ https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16676 กองบรรณาธิการ Copyright (c) 2025 https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16676 Wed, 26 Feb 2025 00:00:00 +0000 การออกแบบและพัฒนาเครื่องวัดพลังงานไฟฟ้าในระบบไฟฟ้าสามเฟสเพื่อสังเกตการณ์การใช้พลังงานไฟฟ้าของอาคารปฏิบัติการเทคโนโลยีการจัดการอุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16007 <p><strong>บทคัดย่อ</strong></p> <p> การวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อออกแบบพัฒนาและหาประสิทธิภาพของเครื่องวัดการใช้พลังงานไฟฟ้าระบบสามเฟส ที่สามารถแสดงผลในรูปแบบออนไลน์และแสดงผลที่หน้าเครื่องมือวัดจากโมดูล PZEM004TV3.0(100A)ประมวลผลด้วยไมโครคอนโทรลเลอร์ Node MCU ESP8266 แสดงพารามิเตอร์ต่างๆแสดงผลบนกระดานแสดงผลบันทึกค่าพลังงานไฟฟ้าที่ใช้และคำนวณค่าไฟฟ้า โดยแบ่งการทดลองเป็น 3 รูปแบบ 1) ทดสอบหาประสิทธิภาพกับโหลดคงที่ 2) ทดสอบหาประสิทธิภาพกับโหลดมอเตอร์สามเฟส 3) ทดสอบวัดการใช้กำลังไฟฟ้าภายในอาคาร โดยทดลองเปรียบเทียบจากการวัดและบันทึกค่าด้วยเครื่องต้นแบบ PZEM004TV3.0(100A) เครื่อง PQA824 และ เครื่อง EPM 07S ผลการทดลองเมื่อเปรียบเทียบทั้งสามเครื่องพบว่าค่าพลังงานไฟฟ้า ระยะเวลา 8 ชั่วโมงเฉลี่ย 6.88 kWh โดยค่าความผิดพลาดเฉลี่ยไม่เกิน 1.75% และค่าสหสัมพันธ์ระหว่างเครื่องมือทดสอบที่ 0.98 มีความแม่นยำในการวัดสูง ผลการทดสอบประสิทธิภาพการวัดกำลังไฟฟ้าและการคำนวณค่าใช้จ่ายเป็นเงินบาทไทย ในการทดสอบด้วยโหลดมอเตอร์สามเฟสใช้พลังงานทั้งหมด 15.68 kWh และค่าใช้จ่ายทั้งหมด 49.36 บาท และวัดค่าพลังงานไฟฟ้าไฟฟ้าในระบบสามเฟสต่อเนื่องระยะเวลา 26 วัน ภายในอาคารปฏิบัติการเทคโนโลยีการจัดการอุตสาหกรรมบันทึกค่าในช่วงที่บันทึก 297.97 kWh ค่าใช้จ่ายทั้งหมด 938.07 บาท</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>คำสำคัญ :</strong> เครื่องวัดพลังงานไฟฟ้า, ไมโครคอนโทรลเลอร์, ระบบไฟฟ้าสามเฟส</p> <p> </p> <p><strong>Abstract</strong></p> <p>The objective of this study is to design, develop, and evaluate the efficiency of a three-phase electrical energy metering device that can show results in an online format as well as on the instrument panel from the PZEM004TV3.0(100A) module processed by the Node MCU ESP8266 microcontroller. It shows numerous parameters on a display board, tracks power use, and calculates electricity costs. The studies are separated into three categories: 1) testing efficiency with constant loads, 2) testing efficiency with three-phase motor loads, and 3) testing power consumption within a building. The comparative studies were carried out by measuring and recording values using the PZEM004TV3.0 (100A) prototype device, PQA824 power analyzer, and EPM 07S power analyzer. The results of the experiments, when compared to all three devices, revealed that the average electrical energy consumption over an 8-hour period was 6.88 kWh, with an average error of no more than 1.75% and a correlation coefficient of 0.98, indicating high measurement accuracy. From results demonstrated that performance tests for measuring electrical power and computing costs in Thai Baht, while testing with three-phase motor loads, indicated total energy consumption of 15.68 kWh and a total cost of 49.36 Baht. Furthermore, measuring continuous three-phase electrical energy use within the building over 26 days period gave results of 297.97 kWh at a total cost of 938.07 Baht.</p> <p> </p> <p><strong>Keywords : </strong>Electric energy meter, Microcontroller, Three-phase electrical system</p> คมกริษณ์ ศรีพันธ์, มินตรา ตรงต่อการ Copyright (c) 2025 วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16007 Thu, 27 Feb 2025 00:00:00 +0000 FACTORS AFFECTING THE SELECTION OF VOCATIONAL EDUCATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN DONGNING https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16484 <p><strong>Abstract</strong></p> <p>Our economy continues to improve, leading to an increase in the demand for skilled personnel by enterprises. To enhance the competitiveness of modern industry, China must endeavor to develop vocational education and train sufficient and excellent skilled personnel. However, difficulties in enrolment and poor quality of student source have been a common phenomenon in vocational schools. In this paper, we study the factors affecting the choice of vocational education of junior high school third grade students. The research variables are students' personal factors, family factors, secondary school environment factors, social factors, local vocational high school development factors and vocational education policy factors. A quantitative research method was used to collect a sample of 317 respondents from nine secondary schools through a questionnaire. Through Forward LR Method, the formula as follow:</p> <p> </p> <p>Logist (Choice)=-4.149+0.675(Student’s Personal Factor) +0.405(Family Factor)</p> <p> </p> <p>finally determined that the factors affecting the selection of vocational high school for secondary school third-year students in Dongning City are student’s personal factors and family factors.</p> <p> </p> <p><strong>Keywords : </strong>Affecting the selection, Vocational education, Secondary school student</p> <p> </p> LU SHI, Panuwat Sirinupong , Ophat Sukwan Copyright (c) 2025 วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16484 Thu, 27 Feb 2025 00:00:00 +0000 แนวทางการประชาสัมพันธ์เชิงรุกในยุคดิจิทัล เพื่อการรับสมัครบุคคลเข้าศึกษาต่อในโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16479 <p><strong>บทคัดย่อ</strong></p> <p> การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวทางการประชาสัมพันธ์เชิงรุกในยุคดิจิทัลเพื่อการรับสมัครบุคคลเข้าศึกษาต่อในสถาบันอุดมศึกษา และเสนอแนวทางในการประชาสัมพันธ์สำหรับโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า โดยรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง 43 คนผ่านแบบสอบถามและสัมภาษณ์เชิงลึก พร้อมทั้งใช้แบบประเมินความเหมาะสมและความเป็นไปได้ตามมาตราส่วนลิเคิร์ท 5 ระดับ ผลการวิจัยสรุปได้ว่า การประชาสัมพันธ์เชิงรุกที่มีประสิทธิภาพควรมีการวางแผนล่วงหน้า โดยเน้นการสื่อสารเพื่อสร้างภาพลักษณ์องค์กร และเผยแพร่ข้อมูลตรงสู่กลุ่มเป้าหมายผ่าน 5 ด้านหลัก ได้แก่ (1) นโยบายการดำเนินงาน (2) กิจกรรมและวิธีการประชาสัมพันธ์ (3) เครื่องมือและช่องทางการสื่อสาร (4) การสร้างเครือข่ายเผยแพร่ และ (5) การใช้เทคนิคที่สร้างสรรค์ ผลการประเมินจากผู้ทรงคุณวุฒิทั้ง 7 ท่านยืนยันว่าแนวทางประชาสัมพันธ์ที่เสนอครอบคลุมทั้ง 5 ด้านหลัก และข้อเสนอแนวทางสำหรับหน่วยงาน 3 ด้าน ได้อย่างมีประสิทธิภาพ โดยด้านเครื่องมือและช่องทางการสื่อสาร และความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ได้รับการประเมินว่ามีความเหมาะสมและเป็นไปได้สูงสุด (ค่าเฉลี่ย 4.60 และ 4.59 ตามลำดับ) ข้อเสนอแนวทางสำหรับหน่วยงาน เช่น กระทรวงกลาโหมและโรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า ยังชี้ให้เห็นว่าการพัฒนาแนวทางประชาสัมพันธ์ในยุคดิจิทัลสามารถช่วยเพิ่มการรับรู้และการยอมรับของกลุ่มเป้าหมายได้เป็นอย่างดี</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>คำสำคัญ :</strong> การประชาสัมพันธ์เชิงรุก, ยุคดิจิทัล, โรงเรียนนายร้อยพระจุลจอมเกล้า</p> <p> </p> <p><strong>Abstract</strong></p> <p>This research aims to study proactive digital-era public relations strategies for student recruitment in higher education institutions and to develop and propose comprehensive guidelines for proactive public relations at the Chulachomklao Royal Military Academy. Data were collected from 43 participants through surveys and in-depth interviews, and an evaluation of suitability and feasibility was conducted using a 5-level Likert scale. The results indicate that effective proactive public relations should involve preplanned strategies, emphasizing communication to build the institution's image and delivering targeted information directly to audiences across five main areas: (1) public relations policy, (2) activities and methods, (3) tools and communication channels, (4) network building for outreach, and (5) creative use of techniques. Evaluations by seven experts confirm that the proposed guidelines effectively cover all five key dimensions and provide strategic recommendations across three areas for relevant institutions, with tools and communication channels, as well as creativity, rated highest in suitability and feasibility (average scores of 4.60 and 4.59, respectively). Recommendations for agencies such as the Ministry of Defense and the Chulachomklao Royal Military Academy suggest that developing digital-era public relations strategies can greatly enhance awareness and acceptance among target audiences.</p> <p> </p> <p><strong>Keywords : </strong>Proactive Public Relations, Digital Era, Chulachomklao Royal Military Academy</p> <p> </p> ณัฐกมล โปณะทอง, กุสุมา แย้มเกตุ, Chakrit Ponathong Copyright (c) 2025 วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16479 Thu, 27 Feb 2025 00:00:00 +0000 คุณลักษณะทางบวกสำหรับวิชาชีพครู: กรณีศึกษาครูรางวัลสมเด็จเจ้าฟ้ามหาจักรี https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16494 <p><strong>บทคัดย่อ</strong></p> <p> การศึกษาคุณลักษณะทางบวกสำหรับวิชาชีพครู กรณีศึกษาครูรางวัลสมเด็จเจ้าฟ้ามหาจักรีครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อทำการการศึกษาคุณลักษณะทางบวกสำหรับวิชาชีพครู จากครูที่ได้รับรางวัลสมเด็จเจ้าฟ้ามหาจักรี การวิจัยครั้งนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ซึ่งเป็นการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth interview) โดยผู้วิจัยกำหนดผู้ให้ข้อมูลหลัก (Key informants) ที่เป็นครูที่ผ่านกระบวนการคัดเลือกในระดับต่าง ๆ จากคณะกรรมการมูลนิธิรางวัลสมเด็จเจ้าฟ้ามหาจักรีได้รับรางวัลคุณากร รางวัลครูยิ่งคุณ รางวัลครูขวัญศิษย์ อาจารย์คณะศึกษาศาสตร์ที่มีประสบการณ์ด้านการสอนในหลักสูตรการศึกษาบัณฑิต/ครุศาสตร์บัณฑิต มหาวิทยาลัยของรัฐ / ในกำกับของรัฐ และมหาวิทยาลัยกลุ่มราชภัฏ และศิษย์เก่าคณะศึกษาบัณฑิต/ครุศาสตร์บัณฑิตมหาวิทยาลัยของรัฐ / ในกำกับของรัฐ และมหาวิทยาลัยกลุ่มราชภัฏ การวิเคราะห์ข้อมูล คือ การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา (Content Analysis) โดยมีข้อสรุปแบบอุปนัย (Induction) ผลการศึกษาพบว่า คุณลักษณะทางบวกสำหรับวิชาชีพครูประกอบด้วย 3 ประเด็นหลัก ดังนี้ 1) ด้านวิธีการสอน คือ การให้ความรักก่อนให้ความรู้ โดยครูมีการให้ความรู้โดยเน้นการปฏิบัติจริงพร้อมจัดกิจกรรมให้มีหลากหลาย เพื่อค้นหาพรสวรรค์ของตนเอง 2) ด้านการดูแลช่วยเหลือศิษย์ คือ การจัดการเรียนการสอนโดยเน้นการปฏิบัติจริง มีการให้ความรักกับนักเรียนทุกคนอย่างเท่าเทียมกันเสมือนลูกหลานของตนเอง มีความปรารถนาดีต่อศิษย์และเป็นผู้ให้ 3) ด้านการพัฒนา คือ เรียนรู้ตลอดเวลา สร้างเครือข่ายความร่วมมือ ผลจากการวิจัยสามารถนำไปใช้ประโยชน์ ในการพัฒนาคุณลักษณะเชิงบวกของนิสิตครู เพื่อเป็นการเตรียมความพร้อมต่อการเข้าสู่วิชาชีพครูต่อไป</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>คำสำคัญ :</strong> คุณลักษณะทางบวก, นิสิตครู , วิชาชีพครู</p> <p> </p> <p><strong>Abstract</strong></p> <p>This study on positive characteristics of the teaching profession, a case study of Princess Maha Chakri Award-winning teachers, aimed to examine the positive attributes of teachers who received the Princess Maha Chakri Award. Qualitative research employed in-depth interviews with key informants, including teachers selected at various levels by the Princess Maha Chakri Award Foundation Committee and received the Khunakorn Award, Khruyingkhun Award, and Khrukhwansit Award. Additionally, the study included faculty members from faculties of education with experience teaching Bachelor of Education programs at public universities, autonomous public universities, and Rajabhat universities, as well as alums from these institutions. Data analysis was conducted using content analysis of induction. The findings revealed that positive characteristics of the teaching profession comprise three main aspects: 1) Teaching methods: Prioritizing love before knowledge, emphasizing practical learning, and organizing diverse activities to discover students' talents. 2) Student care and support: Teaching management focuses on practical learning, offering equal love and care to all students as if they were their own children. It emphasizes goodwill toward students and embodies the spirit of giving. 3) Professional development: Engaging in continuous learning and building collaborative networks. The research results can be utilized to develop positive characteristics in pre-service teachers, preparing them for entry into the teaching profession.</p> <p> </p> <p><strong>Keywords : </strong>Positive characteristics, Pre-service teachers, Teaching Profession</p> <p> </p> สิทธิพร ครามานนท์, นฤมล พระใหญ่, สมปอง ใจดีเฉย Copyright (c) 2025 วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16494 Thu, 27 Feb 2025 00:00:00 +0000 การพัฒนาระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16322 <p><strong>บทคัดย่อ</strong></p> <p> การศึกษานี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) เพื่อพัฒนาระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป 2) เพื่อพัฒนาสื่อความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป และ 3) เพื่อประเมินคุณภาพระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป รูปแบบการวิจัยและพัฒนา โดยมีการพัฒนานวัตกรรมตามหลักการของวงจรการพัฒนาระบบ<br />เอสดีแอลซี และนำไปใช้กับกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักศึกษาฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูของคณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏราชนครินทร์ จำนวน 191 คน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย 1) ระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป 2) ชุดความรู้เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป 3) สื่อความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป และ 4) แบบประเมินคุณภาพระบบสนับสนุนการจัดการความรู้ออนไลน์เพื่อเสริมสร้างทักษะการเรียนรู้ในยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป สำหรับสถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่าระบบที่พัฒนาขึ้นได้ดำเนินการตามขั้นตอนของวงจรการพัฒนาระบบเอสดีแอลซีทั้ง 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การวางแผน 2) การวิเคราะห์ 3) การออกแบบ 4) การพัฒนาระบบ และ 5) การบำรุงรักษาระบบ โดยได้ชุดความรู้และสื่อความรู้ออนไลน์ 5 หัวข้อ รวม 70 เรื่อง ประกอบด้วย 1) การใช้งานอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ช่วยในการเรียนการสอนออนไลน์ 2) การใช้งานเครื่องมือของกูเกิลสำหรับช่วยในการเรียนการสอนออนไลน์ 3) การเรียนการสอนออนไลน์แบบสตรีมมิ่งด้วยเฟซบุ๊กและยูทูป 4) การจัดการหลักสูตรและการสอน และ 5) การจัดการเรียนการสอนออนไลน์กิจกรรมเพิ่มทักษะและความรู้พื้นฐานของวิทยาการคำนวณโดยไม่ใช้คอมพิวเตอร์ สำหรับผลการประเมินคุณภาพระบบ โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (=4.67, S.D.=0.55) พิจารณารายด้าน พบว่า ด้านการเรียนรู้อยู่ในระดับมากที่สุด (=4.70, S.D.=0.54) ด้านการออกแบบอยู่ในระดับมากที่สุด <br />(=4.67, S.D.=0.56) และด้านเนื้อหาอยู่ในระดับมากที่สุด (=4.66, S.D.=0.55) เป็นลำดับสุดท้าย</p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>คำสำคัญ :</strong> ระบบสนับสนุน, การจัดการความรู้ออนไลน์, ยุคดิจิทัลสู่ชีวิตวิถีถัดไป</p> <p> </p> <p><strong>Abstract</strong></p> <p>This research was (1) to develop an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. (2) to develop media of online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. and (3) to evaluate an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. The research and development (R&amp;D) which system development life cycle’s model (SDLC Model) was introduced and implemented by an experimental group of student teacher in the Faculty of Education, Rajabhat Rajanagarindra University for 191 people. The research instruments consisted of 1) an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. 2) the learning set of knowledge for enhance learning skills in the digital age for the next normal. 3) the media set of knowledge for enhance learning skills in the digital age for the next normal, and 4) an evaluation form for knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal. The statistics used in the research were mean and standard deviation. Research results. The development an online knowledge management support system for enhance learning skills in the digital age for the next normal, guided by SDLC Model in 5 phase 1) Planning 2) Analysis 3) Design (4) Implementation and 5) Maintenance. That produce the knowledge sets and online knowledge media in 5 topics, totaling 70 subjects, consisting of 1) using computer equipment to assist in online teaching, 2) using Google tools to assist in online teaching, 3) online teaching by streaming with Facebook and YouTube, 4) curriculum management and teaching, and 5) online teaching activities to increase skills and basic knowledge of computational science without using computers. The results of performance evaluation was at a highest level (=4.67, S.D.=0.55), aspect of knowledge in highest level (=4.70, S.D.=0.54) aspect of design in highest level (=4.67, S.D.=0.56) and aspect of content in highest level (=4.66, S.D.=0.55)</p> <p> </p> <p><strong>Keywords : </strong>Support System, Online Knowledge Management, Digital Age for the Next Normal</p> <p> </p> ณัฐที ปิ่นทอง, ทิพย์วิมล วังแก้วหิรัญ Copyright (c) 2025 วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16322 Thu, 27 Feb 2025 00:00:00 +0000 A STUDY ON THE MANAGEMENT SYSTEM OF ACCOUNTING MAJOR COURSES BASED ON MARKET DEMAND FOR STUDENTS' ABILITIES - TAKING JI'AN COLLEGE AS AN EXAMPLE https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16518 <p> </p> <p><strong>Abstract</strong></p> <p>This study examines the management of accounting courses at Ji’an College, focusing on aligning curriculum with market demands and enhancing students' abilities. The research aims to (1) study the problems existing in accounting courses and (2) design an accounting model to cultivate accounting graduates who meet market needs. The study surveyed employers of 2018-2020 accounting graduates from Ji’an College and included insights from five experts. Data were collected through questionnaires distributed to 180 enterprises, all of which were returned, and semi-structured interviews. The questionnaire assessed students' professional knowledge, skills, and qualities, using mean values, frequencies, percentages, and standard deviations for analysis. Findings reveal that students' abilities are moderate but insufficient for market requirements. Key issues include: (1) curriculum content misaligned with market needs; (2) a gap between students' professional abilities and market demands; (3) ineffective professional values courses; (4) limited training bases; and (5) insufficient professional qualities hindering career sustainability. Expert interviews provided insights for optimizing the curriculum. The study concludes that addressing these issues through improvements in training objectives, content, teaching methods, implementation quality, and evaluation systems can enhance students' abilities and better align their skills with market demands. This approach aims to cultivate accounting graduates who are well-prepared for the workforce and capable of meeting evolving industry requirements.</p> <p> </p> <p><strong>Keywords : </strong>Higher vocational education, Market demand, Student ability, Accounting major, Curriculum management</p> <p> </p> HAIJING WANG, Kusuma Yamgate, Chatupol Yongson Copyright (c) 2025 วารสารวิชาการอุตสาหกรรมศึกษา https://ejournals.swu.ac.th/index.php/jindedu/article/view/16518 Thu, 27 Feb 2025 00:00:00 +0000