ประสิทธิผลของการใช้สื่อการสอนเรื่องการดูแลมารดาหลังคลอดด้วยศาสตร์การแพทย์แผนไทย (EFFECTIVENESS OF THE DEVELOPED EDUCATIONAL MEDIA ON THE POSTPARTUM CARE KNOWLEDGE ACCORDING TO THE THAI TRADITIONAL MEDICINE METHODS)
Abstract
ศาสตร์การแพทย์แผนไทยเป็นองค์ความรู้ด้านสุขภาพที่มีประสิทธิภาพในการดูแลมารดาหลังคลอด การให้ความรู้แก่หญิงตั้งครรภ์ให้ทราบถึงวิธีการและประโยชน์ของศาสตร์ดังกล่าวจึงมีความสำคัญ แต่ปัจจุบันยังไม่มีสื่อการสอนที่ผ่านการทดสอบประสิทธิภาพและความพึงพอใจจากหญิงตั้งครรภ์ในด้านนี้ งานวิจัยแบบทดลองขั้นต้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทดสอบประสิทธิผลของการใช้สื่อการสอนวิดีทัศน์เรื่องการดูแลมารดาหลังคลอดด้วยศาสตร์การแพทย์แผนไทย ทำการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบตามความสะดวก ได้แก่ หญิงตั้งครรภ์แรกที่มารับบริการที่หน่วยฝากครรภ์ โรงพยาบาลสรรพสิทธิประสงค์ จังหวัดอุบลราชธานี จำนวน 100 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามวัดความรู้และแบบสอบถามประเมินความพึงพอใจที่มีต่อสื่อการสอนที่ผ่านการตรวจสอบความถูกต้องเนื้อหาจากผู้เชี่ยวชาญ 3 ท่าน ผลที่ได้พบว่า คะแนนความรู้เฉลี่ยเกี่ยวกับวิธีการขั้นตอนและประโยชน์ของการดูแลมารดาหลังคลอดด้วยศาสตร์การแพทย์แผนไทยของอาสาสมัครภายหลังดูสื่อการสอนมากกว่าคะแนนเฉลี่ยก่อนดูอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05) และคะแนนความรู้เฉลี่ยของอาสาสมัครที่มีระดับการศึกษาและรายได้ต่างกัน พบว่าไม่มีความแตกต่างกันทั้งก่อนและหลังดูสื่อการสอน นอกจากนี้อาสาสมัครประเมินความพึงพอใจที่มีต่อสื่อการสอนในระดับที่ให้การยอมรับ สรุปได้ว่าสื่อที่ได้มีประสิทธิภาพและบุคลากรทางการแพทย์จึงสามารถใช้สื่อการสอนนี้ไปพัฒนาความรู้ให้กับหญิงตั้งครรภ์ที่มารับบริการหน่อยฝากครรภ์ต่อไปได้ คำสำคัญ: การแพทย์แผนไทย สื่อการสอน มารดาหลังคลอด การผดุงครรภ์ เทคโนโลยีการศึกษา The Thai traditional medicine (TTM) is reported for its effectiveness on health promotion for postpartum women. Giving knowledge to pregnant women on the methods and benefits of TTM is important to make them awareness and interesting on this health care methods. Unfortunately, there is no accepted and effective educational media available in antenatal care unit of local hospitals in Thailand. This pre-experimental study aimed to investigate the effectiveness of the developed educational media on the methods and benefits of TTM. One-hundred of the first pregnant women who came to visit the Antenatal Care unit, Sunpasitthiprasong Hospital, Ubon Ratchathani province were convenience sampled to participate in this study. The study tools were the knowledge questionnaire on the methods and benefits of TTM and satisfaction questionnaire toward the developed educational media which were reviewed and validated by 3 experts. Results revealed that the participants’ average score on TTM knowledge after attending the developed educational media was significant higher than pre-test (p<0.05). In addition, the participants’ average knowledge scores were no significant difference between groups on education and income levels. Last, the average participants’ satisfaction scores indicated that they were satisfied on the developed educational media. In conclusion, the developed educational media on TTM was effective and acceptable to participants that can further use to educate pregnant women in antenatal care units. Keywords: Thai traditional medicine, Educational media, Postpartum, Midwifery, Educational technologyDownloads
References
Jamjan, L, Khantarakwong, S., Hongthong, S., and Jampates, N. (2019). Thai Traditional Medicine for Postnatal Motherin the Community of Central Region. Journal of the Royal Thai Army Nurses, 15(2), 195-202.
Trainapakul, C., Chaiyawattana, M., Kanavitoon, W., Tiumtaogerd, R., Naka, S., Mitrniyodom, W., and Panlap, S. (2010). Effect of milk ejection performance of postpartum mothers after breasts massage and compression with mini hot bag and herbal compress. Journal of Nursing and Education, 3(3), 75-91.
Magnud, P., Fachaiyaphum, P., and Pechjaturapat, J. (2018). The Effectiveness of Thai Traditional Medicine,Tub Moa Gluea,in Postpartum Care. Journal of Health Science and Community Public Health, 1(1), 26-38.
Chonlatankampanat, W., Khanobdee, C., and Pongrua, P. (2018). The Effects of a Self-efficacy Promoting Program on Self-care Behaviors and Newborn Care Behaviors of First-time Mothers. Journal of Phrapokklao Nursing College, 29(1), 29-41.
Brame, C.J. (2016). Effective Educational Videos: Principles and Guidelines for Maximizing Student Learning from Video Content. CBE: Life Sciences Education, 15(4), 6-16.
Booranasuksakul, U., Singhato, A., Rueangsri, N., and Prasertsri, P. (2019). Instructional media for diet control in overweight young adults. Journal of Nutrition Association of Thailand, 54(1), 11-23.
Singhato, A., Banjong, O., and Charoonruk, G. (2017). Effectiveness and acceptance of educational media modules in educating learners on Calcium-Fortified-Soybean milk cooking methods. Journal of Education, 28(1), 41-54.
Singhato, A., Banjong, O., and Charoonruk, G. (2017). Effectiveness and acceptance of the developed educational media on the application of a Thai ethnic snack, Thong Pub, with calcium fortification. Journal of Ethnic Foods, 4(1), 58-63.
Singhato, A., Rojroongwasinkul, N., and Charoonruk, G. (2016). Effectiveness of using media animation in educating Thai primary school chilfren on the benefits of consuming five colored vegetables. Varidian E-Journal, Silpakorn University, 9(5), 159-172.
Kongsat, S., and Thamwong, T. (2015, November 25). The validation of IOC. Mahachulalongkornrajavidyalaya University. Retrieved March 23, 2021, from https://www.mcu.ac.th/article/detail/14329
Hertzog, MA. (2008). Considerations in determining sample size for pilot studies. Research in Nursing & Health, 31(2), 180-191.
Fakkham, S., Sirithanawutichi, T., Jarupoonpol, V., Homjumpa, P., and Bunalesnirunltr M. (2012). The integration of the applied Thai traditional medicine into hospitals of the current health delivery system: the development of an administrative/management model. Journal of the Medical Association of Thailand, 95(2), 257-63.
Namanee A. (2013). The enhancement of the mother and children’s health care: the perspectives from the Thai medication and the modern medication. Thammasat Medical Journal, 13(1), 79-88.
George, S., Moran, E., Duran, N., and Jenders, R.A. (2013). Using Animation as an Information Tool to Advance Health Research Literacy among Minority Participants. AMIA Annual Symposium Proceedings, 2013, 475-484.
Adam, M., McMahon, S.A., Prober, C., and Bärnighausen, T. (2019). Human-Centered Design of Video-Based Health Education: An Iterative, Collaborative, Community-Based Approach. Journal of Medical Internet Research, 21(1), e12128.
Meppelink, C.S., van Weert, J.C.M., Haven, C.J., and Smit, E.G. (2015). The Effectiveness of Health Animations in Audiences with Different Health Literacy Levels: An Experimental Study. Journal of Medical Internet Research, 17(1), e11.
Surani, S.R., Surani, S.S., Sadasiva, S., Surani, Z., Khimani, A., and Surani, S.S. (2015). Effect of animated movie in combating child sleep health problems. Springerplus, 4, 343.
Jackson, K.M., Janssen, T., and Gabrielli, J. (2018). Media/Marketing Influences on Adolescent and Young Adult Substance Abuse. Current Addiction Reports, 5(2), 146-157.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 วารสารมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ (สาขาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.