ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการลดปริมาณขยะมูลฝอยของนิสิตในมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่ง (FACTORS RELATED TO SOLID WASTE REDUCTION BEHAVIOR OF UNDERGRADUATE STUDENTS IN UNIVERSITY)

Authors

  • ธนกร สันติธรรมากร สาขาการส่งเสริมสุขภาพและสุขศึกษา ภาควิชาพลศึกษาและกีฬา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
  • ณัฐกฤตา ศิริโสภณ สาขาการส่งเสริมสุขภาพและสุขศึกษา ภาควิชาพลศึกษาและกีฬา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์

Abstract

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับการลดปริมาณขยะมูลฝอย และความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยนำ ปัจจัยเอื้อ และปัจจัยเสริมกับพฤติกรรมการลดปริมาณขยะมูลฝอยของนิสิตในมหาวิทยาลัย โดยกลุ่มตัวอย่างคือ นิสิตที่กำลังศึกษาในมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่ง จำนวน 404 คน คำนวณขนาดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางขนาดของกลุ่มตัวอย่างของเครซี่และมอร์แกน (1970) และใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบไปด้วย ข้อมูลส่วนบุคคล ปัจจัยนำ ปัจจัยเอื้อ ปัจจัยเสริม และพฤติกรรมในการลดปริมาณขยะมูลฝอยของนิสิต นำไปวิเคราะห์หาค่าความเชื่อมั่นโดยใช้วิธีวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟ่าของครอนบาค (Cronbach’s Alpha Coefficient) เท่ากับ 0.91 ผลการวิจัยพบว่า ปัจจัยนำด้านความรู้อยู่ในระดับสูงร้อยละ 42.60 ปัจจัยนำด้านทัศนคติอยู่ในระดับสูงถึงร้อยละ 88.90 ปัจจัยเอื้อด้านการได้รับการสนับสนุนอยู่ในระดับสูงร้อยละ 76.20 ปัจจัยเสริมด้านการได้รับข้อมูลข่าวสารอยู่ในระดับปานกลางร้อยละ 53.50 ปัจจัยเสริมด้านความสอดคล้องของนโยบายอยู่ในระดับสูงร้อยละ 59.70 พฤติกรรมในการลดปริมาณขยะอยู่ในระดับปานกลางร้อยละ 57.40 ผลการวิเคราะห์ความสัมพันธ์พบว่า ปัจจัยเอื้อด้านได้รับการสนับสนุนและปัจจัยเสริมด้านการได้รับข้อมูลข่าวสาร มีความสัมพันธ์ระดับปานกลางกับพฤติกรรมการลดปริมาณขยะมูลฝอยอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (r = 0.32, p-value < .001, r = 0.42, p-value < .001 ตามลำดับ) ส่วนปัจจัยนำด้านความรู้ ปัจจัยนำด้านทัศนคติ ปัจจัยเสริมด้านความสอดคล้องของนโยบายมีความสัมพันธ์ระดับต่ำกับพฤติกรรมการลดปริมาณขยะมูลฝอยอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (r = 0.19, p-value < .001, r = 0.24, p-value < .001, r = 0.23, p-value < .001 ตามลำดับ) เมื่อเปรียบเทียบพฤติกรรมในการลดปริมาณขยะมูลฝอยกับปัจจัยส่วนบุคคลพบว่า คณะและสถานที่พักอาศัยที่แตกต่างกัน ทำให้เกิดพฤติกรรมในการลดปริมาณขยะมูลฝอยที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลที่ได้จากการศึกษาสามารถนำไปเป็นแนวทางในการแก้ไขปัญหาด้านการจัดการขยะและลดค่าใช้จ่ายในการจัดการขยะของมหาวิทยาลัย ข้อเสนอแนะจากงานวิจัยควรมีการจัดกิจกรรมเพื่อให้ความรู้ และให้การสนับสนุนทั้งนโยบายและการให้ข้อมูลข่าวสารแก่นิสิตในมหาวิทยาลัย เช่น การจัดอบรม การจัดถังขยะแยกประเภทตามจุดต่าง ๆ ที่นิสิตใช้บริการ หรือการจัดทำนโยบายธนาคารขยะ เป็นต้น เพื่อให้นิสิตมีความตื่นตัวและตระหนักในการลดปริมาณขยะมูลฝอยในมหาวิทยาลัย คำสำคัญ: การจัดการขยะมูลฝอย  การลดปริมาณขยะมูลฝอย The objectives of this research were to study the factors related to the reduction of solid waste and relationship between competition, the risk of waste, and the regulations for reducing the amount of solid waste in the university. The samples were collegian in university of 404 people. The sample size calculating used Table for Determining Sample Size from a Given Population Krejeic of Morgan (1970) Data and collected by questionnaires include personal characteristics, Predisposing Factors, Enabling Factors, Reinforcing Factors and Behavior in reducing the amount of solid waste Try out testing reliability by Cronbach’s coefficient alpha was 0.91. The result showed that Predisposing Factors knowledge had mean score with high level 42.60%. Predisposing Factors Attitude had mean score with high level 88.90%. Enabling factors Support had mean score with high level 76.20%. Reinforcing Factors access to information had mean score with medium level 53.50%. Reinforcing Factors Policy keeping had mean score with high level 59.70%. Behavior in reducing the amount of solid waste had mean score with medium level 57.40%. Association analyzed found Enabling factors Support and Reinforcing Factors access to information moderate correlation with Behavior in reducing the amount of solid waste with significance at 0.05 (r = 0.32, p-value < .001, r = 0.42, p-value < .001 respectively) and Predisposing Factors knowledge, Predisposing Factors Attitude, and Reinforcing Factors Policy low correlation with Behavior in reducing the amount of solid waste with significance at 0.05 (r = 0.19, p-value < .001, r = 0.24, p-value < .001, r = 0.23, p-value < .001 respectively) The comparison of behavior shows Faculty and habitat about the different affect to Behavior in reducing the amount of solid waste. The results of study can be used as guidelines for solving waste management and reducing cost of waste management at university. Suggestions from research activities should be organized to educate and provide support to both the policy and the provision of information to raise awareness to reduce the amount of solid waste. Example training management, provide different types of waste bins Establish a waste bank policy, etc. Keywords: Waste management, Solid waste reduction

Downloads

Download data is not yet available.

References

Verisk Maplecroft Environment Dataset. (2019, June). Waste Generation and Recycling Indices 2019. Retrieved June 6, 2020, from https://www.circularonline.co.uk/wp-content/uploads/2019/07/Verisk_Maplecroft_Waste_Generation_Index_Overview_2019.pdf

Army Training Command. (2013). Waste Management and Sorting. yutthagos, 121(4), 66-70.

Pollution Control Department, Ministry of Natural Resources and Environment. (2019). Booklet on Thailand State of Pollution 2018. Bangkok: S. Mongkon Press Limited Partnership.

Pollution Control Department, Ministry of Natural Resources and Environment. (2016). National Solid Waste Management Master Plan 2016 – 2021. Active Print Company Limited.

Green, L. W., & Kreuter, M.W. (1991). Health Promotion Planning an Educational and Environment Approach. California: Mayfield Publishing.

Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.

Sekito, T., Prayogo, T., Dote, Y., Yoshitake, T., & Bagus, I. (2013). Influence of a community-based waste management system on people's behavior and waste reduction. Resources, Conservation and Recycling, 72, 84-90.

Panatda Rujasiri. (2011). Garbage Management Behavior of Secondary Students in Traill International School. Bangkok: Faculty of Social and Environmental Development, National Institute of Development Administration (NIDA).

Choon, S.-W., Tan, S.-H., & Chong, L.-L. (2017). The perception of households about solid waste management issues in Malaysia. Environment, Development and Sustainability, 19(5), 1685-1700.

Nattawadee Sukchoy. (2015). Waste Management Behavior of People in the Residential area of Bandan Municipality in Bandan Subdistrict Municipality, Arunyaphathep District, Sakaeo Province. Master of Political Science (Politics and Governance), Burapha University.

Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: McKay.

Downloads

Published

2022-06-29

How to Cite

สันติธรรมากร ธ., & ศิริโสภณ ณ. (2022). ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการลดปริมาณขยะมูลฝอยของนิสิตในมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่ง (FACTORS RELATED TO SOLID WASTE REDUCTION BEHAVIOR OF UNDERGRADUATE STUDENTS IN UNIVERSITY). วารสารมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ สาขาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี, 14(27, January-June), 70–82. Retrieved from https://ejournals.swu.ac.th/index.php/SWUJournal/article/view/14510